Wat als... de gevoelens hoog oplopen op het werk?

Boos, blij, verdrietig, bang... Onze gevoelens stuiteren alle kanten op, en niet alleen in ons privéleven. Ben jij jaloers op een collega, verrast door je nieuwe baas of beschaamd over een kleine werk- of sollicitatieblunder? Geen probleem! Met deze tips word je een pro in emotie management.

Zonder emoties zou het leven maar saai zijn. Gevoelens, positief of negatief, geven onze dagen kleur. Onder collega’s is het wel goed om de regenboog aan emoties een beetje te beheersen.  Slaande ruzie en pestgedrag zijn niet professioneel, net zo min als een boze aftocht halverwege de werkdag. 

De belangrijkste do’s en don’ts rond gevoelens op de werkvloer zijn bekend. Een uitlaatklep zoeken (sport of denksport...) is beter dan opkroppen. En neem liever geen belangrijke beslissingen in een emotionele bui. Een mix van relativeringsvermogen en langetermijnsdenken helpt om je zelfbeheersing te bewaren. Slim omgaan met je eigen gevoelens en die van anderen is een vorm van sociale intelligentie. Bijgevolg kun je jezelf erin trainen!

In de GoodHabitz-opleiding Tel tot 10 – emotie management (helemaal gratis voor wie is ingeschreven bij Tempo-Team!) leer je de kneepjes van het vak. Dé gouden tip uit de online cursus – een 4-stappenplan om je cool te bewaren - delen we hier.

 

1. Ontrafel de 3 draden

Peuters voelen een emotie opkomen en handelen meteen vanuit dat sterke gevoel: “Ik ben boos want iemand gooit zand naar mij. Ik gooi dubbel zoveel terug!” Als volwassene doe je aan emotie management wanneer je dat vanzelfsprekende actie-reactie patroon doorbreekt. Sta even stil om de situatie te overdenken en besef dat er tussen ‘voelen’ en ‘handelen’ nóg een draad loopt, die van je ‘denken’. Dat is de draad die je zelf in handen hebt. Je kunt de wereld niet controleren: allerlei onverwachte gebeurtenissen (van een onbetrouwbare collega tot een pandemie...) lokken gevoelens uit. Je eigen mindset bepaalt hoe je daarmee omgaat!    

 

2. Onderzoek je denkpatroon

Gedachten die negatieve gevoelens versterken, helpen je niet vooruit. Ze sporen je aan om dingen te doen die je situatie niet verbeteren. Stel bijvoorbeeld dat een collega de opleiding tot heftruckchauffeur mag volgen waarvan jij al lang droomt. Het is doodnormaal dat je dan een steekje jaloezie voelt. Maar ga dat negatieve gevoel niet versterken met gedachten als: “De baas heeft iets tegen mij!”, “Ze denken allemaal dat ik niets kan.” Zo’n ideeën zouden je kunnen aansporen om je leidinggevende eens goed de waarheid te zeggen of overhaast ontslag te nemen. Niet slim! Je kunt in een opwelling heel wat dingen doen die schadelijk zijn voor je carrière. 

 

3. Identificeer je ‘rode’ gedachten

Gedachten die aanzetten tot zwartkijken verdienen een rode vlag. Dat moeten we jou als jobtimist-met-zonnige-bril misschien niet vertellen... Of is een overzichtslijstje toch handig? Let dan vooral op voor veralgemeningen (“Iedereen vindt dat ik traag ben”, “Het is altijd mijn naam die ze vergeten”), stereotiepen en vooroordelen (“Weer zo’n vrouw die andere vrouwen niets gunt”), veronderstellingen (“En achter mijn rug zitten ze te lachen”) of op niets gestoelde interpretaties (“dat zegt hij alleen omdat hij zelf geen gezin heeft”). Wees alert op zulke negatieve, opjuttende gedachten. Ze maken je tot speelbal van je gevoelens en jij wilt hun manager zijn! 

 

4. Buig ze positief om

Emotie management is eigenlijk niets anders dan een knap staaltje buigwerk. Negatieve gevoelens mogen (en zullen...) er altijd zijn. Door ze te combineren met andere gedachten, kun je komen tot andere (zeg maar rustige) reacties. Het komt erop aan om je ‘rode’ gedachten positief om te buigen. Dat doe je door bij de feiten te blijven, je gevoel eerlijk te benoemen, een vragende of onderzoekende houding aan te nemen en de situatie aan jezelf te beschrijven in neutrale, niet door gevoelens gekleurde woorden. Omring je met mensen die positief en respectvol denken (zoals Jobtimist Joke) – dat werkt aanstekelijk. En onthoud dat tegenslag (de voedingsbodem voor de meeste donkere gevoelens...) de beste leerschool is voor meer veerkracht. 


PS: Belangrijk voor multiculturele teams: emotie management is deels cultureel bepaald! En je enthousiasme voor deze vacatures hoef je niet te temperen...

PPS: Volg een GoodHabitz-cursus en voeg een getuigschrift of diploma toe aan je killer CV! Naast deze smaakmaker voor de cursus Emotie Management zijn er ook blogposts over de opleidingen Train je brein, Nepnieuws herkennen of Goed met geld.

Jobtimisme, Tips & tricks

Positief opvallen en een goeie indruk maken? Geef toe: dat willen we allemaal. Als we met hart en ziel ons werk doen, is het wel fijn als daar oog voor is. Met deze tips werk je jezelf subtiel in d...

Jobtimisme, Tips & tricks

Positief opvallen en een goeie indruk maken? Geef toe: dat willen we allemaal. Als we met hart en ziel ons werk doen, is het wel fijn als daar oog voor is. Met deze tips werk je jezelf subtiel in d...
meer

Collega's, Vrije tijd, Werksfeer

Klinkt het bekend: de laptop-lunch? Afleren dan, die gewoonte. Snel een broodje weghappen achter je scherm is géén gezonde pauze! Gun jezelf een gezellige break en een portie vitaminen. Komt goed, ...

Collega's, Vrije tijd, Werksfeer

Klinkt het bekend: de laptop-lunch? Afleren dan, die gewoonte. Snel een broodje weghappen achter je scherm is géén gezonde pauze! Gun jezelf een gezellige break en een portie vitaminen. Komt goed, ...
meer

Eerste job, Tips & tricks

Over mislukte sollicitaties doen de wildste verhalen de ronde. Mag je binnenkort op gesprek? Laat je dan vooral niet opjagen. Check ons handige overzichtje van 7 bloopers om te vermijden en sollici...
meer