elp-euild
elp-euild

Emoties tonen op het werk… Het blijft in veel bedrijven taboe. Maar waarom eigenlijk? Mensen hebben nu eenmaal een gevoelsleven, ook tijdens de werkuren. Voel jij een emotionele uitbarsting opkomen in het bijzijn van je collega’s? Denk dan aan deze do’s en don’ts!

Werd het je onlangs even te veel en barstte je in tranen uit op het werk? Dan is de kans groot dat je daar nu mee verveeld zit. Dat is eigenlijk niet nodig. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 8 op de 10 werknemers al eens heeft gehuild in een werksituatie. Dreigen je emoties op het werk met je aan de haal te gaan? Denk dan hieraan:

DON’T: Alles opkroppen, werkt niet. Er zijn trucjes om je cool te bewaren – zoals achterwaarts tellen, van twintig naar nul – maar die werken slechts zoveel keer. Geeft je baas of collega je steeds weer een boos of gefrustreerd gevoel? Dan moeten jullie daar eens open over praten.

DON’T: Je emoties ongegeneerd de vrije loop laten, is ook niet ideaal. Gevoelens zijn bespreekbaar onder collega’s, maar drama’s van het kaliber reality-tv wil je vermijden. Heb jij last van een kort lontje? Reageer dan pas als de heftigste emotie is weggeëbd.

DO: Let op je ademhaling als je kalm wil blijven in emotionele situaties. Ga voor de buikademhaling, waarbij je in- en uitademt door je neus terwijl je navel op- en neergaat. Adem 3 seconden in en 6 seconden uit. Zo geef je je zenuwstelsel het signaal: “Alles oké hier, chillax.”

DO: Werk aan je zelfkennis. Kreeg je al een paar keer vochtige ogen op het werk? Vraag jezelf dan af wat je precies zo overstuur maakt. Hoe had je willen of kunnen reageren? Zelfkennis is een belangrijke soft skill, die zorgt dat je steviger – en dus minder emotioneel – in je schoenen staat.

DON’T: Maak van je huilbui niet meer dan het was. Mensen zijn vooral bezig met zichzelf. Als je er zelf niet op terugkomt, is iedereen die kleine breakdown van jou zo weer vergeten. Soms maakt een emotioneel uitschuivertje je zelfs sympathieker in de ogen van je collega’s. Nobody’s perfect, weet je wel.

DO: Krijgt een collega het even te kwaad? Behandel hem/haar dan zoals je zelf behandeld zou willen worden. Stel je begripvol en empathisch op. Wuif de gevoelens niet weg en kom niet meteen met oplossingen aandraven. Gewoon een luisterend oor bieden, is genoeg.

DON’T: Wees niet boos op jezelf omdat je negatieve emoties ervaart. Teleurstelling, schaamte, rivaliteit: die gevoelens borrelen op waar mensen samen iets willen realiseren. Het is goed om betrokken te zijn bij je werk. Hoe kun je anders trots zijn op je prestaties of blij met je team? Geen plus zonder min!

DO: Blijf je het moeilijk vinden om je emoties te tonen aan collega’s? Pak dan je privacy en zoek een rustige plek op voor je meltdown. De keuken, de parking, de toiletten…: huilplaatsen genoeg! Met een verkoelende crème of een nat doekje met koud water bestrijd je achteraf je roodgezwollen ogen.

PS: Geef pesters geen kans of pink een traantje weg bij deze mooie vacatures.