werkplezier
werkplezier

Halen jouw werknemers plezier uit hun job? Hoe liever ze aan de slag gaan (en blijven), hoe beter natuurlijk. En dat werkplezier stimuleren, dat doe je met meer dan enkel fruitmanden en een pingpongtafel op kantoor. Heel lekker en leuk, maar daarmee bevorder je het dagelijkse werkplezier van je mensen niet. Hoe je er dan wel voor zorgt dat het verhoogt of hoog blijft? Vanuit ons RED Report-onderzoek naar werkplezier geven we je graag enkele tips!

Investeren in werkplezier als werkgever werpt zijn vruchten af. Daar is ook prof. Anja Van den Broeck van overtuigd. Hoe je werkplezier het best stimuleert? Dat is een klavertjevier: een boeiende jobinhoud, een goede werk-privébalans, voldoende professionele groei en vaardigheden kunnen inzetten en een goeie band met collega’s.

1. Een boeiende jobinhoud

Wist je dat die het échte werkplezier van je medewerkers bepaalt? Een goede verloning alleen is dus niet voldoende. Een boeiende jobinhoud zorgt ervoor dat je mensen beter werk leveren én dat ze er ook zelf meer plezier in hebben. Dat blijkt uit ons RED Report.

Hoor jij je werknemers ook graag zeggen “Ik zit hier goed en wil blijven”? Blijf ze dan triggeren en steunen zodat ze geboeid blijven in de job die ze uitvoeren. Geeft een werknemer aan toch niet genoeg uitdaging te vinden? Overweeg dan eens job crafting. Medewerkers die zelf een deel van hun jobinhoud invullen en zo komen tot iets wat beter aansluit bij hun talenten en interesses. Het zou zomaar eens de sleutel kunnen zijn tot een fijn vervolg aan jullie verhaal samen.

2. Werk en privé? Vind de ideale balans

Een goede werk-privébalans staat in de top 3 om voor een werkgever te kiezen. En ja, dat geldt zowel voor je werknemers mét kinderen als je werknemers zonder kinderen. Als werkgever creëer je dus best de nodige ruimte om die balans te behouden. Kan je daarbij ook zelf wat hulp gebruiken? Dan komen deze tips zeker van pas.

Toon ook flexibiliteit als het gaat over hybride werken en thuiswerk. Hou rekening met de voordelen ervan - meer productiviteit en motivatie, yes! - en kies voor een persoonlijke aanpak voor je werknemers.

3. Jobtimisten willen groeien

Krijgen jouw werknemers de kans om te groeien? In hun job én binnen je bedrijf? Top! Want aan die groeimogelijkheden hechten jobtimisten heel wat belang. En dat zijn de medewerkers met wie je vérder springt in de uitdagende arbeidsmarkt van vandaag.

Zorg er dus voor dat je medewerkers zich kunnen ontplooien en blijven bijleren. Professionele groei is belangrijk, dat komt duidelijk naar voren in ons RED Report. Het opent deuren naar meer carrièremogelijkheden waardoor je je werknemers meer jobzekerheid geeft. En dat draagt op zijn beurt dan weer bij aan werkplezier en productiviteit.

Talent vinden én verbinden is dus de boodschap. Hoe wij dat doen? Met onze gratis GoodHabitz opleidingen! Iedereen die zich bij Tempo-Team inschrijft, kan deze online trajecten volgen. Met keuze uit meer dan 80 trajecten zit er voor ieder wat wils bij. Investeren in leren en samen naar nóg meer jobtimisme!  

4. Verbonden collega’s staan samen sterk

Zet jij als werkgever in op de nodige aanmoediging? Ga je voor empathie en transparante communicatie, zoals een echte coach dat doet? En toon jij je werknemers daarbij hoe ze met hun vaardigheden een steentje kunnen bijdragen aan jouw bedrijf? Belangrijk, want die verbinding tussen je werknemers en je bedrijf werkt heel motiverend. Maar ook tussen je werknemers onderling is die verbondenheid cruciaal. Nóg meer werkplezier? Check!

Het is en blijft elke dag en voor iedereen zoeken naar de manier waarop werk vandaag prettig kan werken. Maar laat de organisaties waar dat aardig lukt nu net die zijn waar dat samen gebeurt en in wederzijds vertrouwen.

Of jouw mensen graag komen werken, hangt nog van andere factoren af. Zo hechten ze bijvoorbeeld veel belang aan een goede sfeer.  En ook hier kan je faciliteren. Investeer in plekken om informeel te overleggen, ideeën uit te wisselen of gewoon samen te ontspannen en koffie te drinken.

Nog meer weten over werkplezier?