steun organisatie
steun organisatie

“Ik zit hier goed en wil blijven.” Klinkt zo’n uitspraak van een werknemer jou als muziek in de oren? Wij geloven het graag. Want goede werknemers behouden, is essentieel in een krappe arbeidsmarkt. Wat maakt dat je mensen je graag blijven zien? Professor Anja Van den Broeck legt het uit.

Werknemers aan je binden: wij gaan voor elkaar

In een krappe arbeidsmarkt heb je er alle belang bij dat je achterdeur niet vierkant openstaat. Je werknemers binden aan je bedrijf? Ervoor zorgen dat ze zich 100% willen geven? Dat ze, zoals jobtimisten, met hart en ziel betrokken zijn? Steun van de organisatie (perceived organisational support) is een belangrijke factor om goede werknemers (gemotiveerd) aan boord te houden. Dat stelt professor dr. Anja Van den Broeck vast in haar onderzoek voor ons RED Report 2022. Zij is arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Steun van de organisatie, dus. Da’s wel heel breed, niet? Professor Van den Broeck maakt het concreet voor ons. “De kern is: mijn organisatie ziet mij graag en zorgt voor mij. Ze waardeert mij en geeft mij wat ik nodig heb om op mijn best te functioneren.”  Vergelijk het met een partner- of vriendschapsrelatie. Werknemer en bedrijf hebben het gevoel: wij zijn er voor elkaar. Wij steunen elkaar door dik en dun. “Het is dus zeker geen eenrichtingsverkeer. Omdat je er voor hen bent, kan jij ook op hen rekenen. Zo bouw je samen een duurzame relatie op.” “Steun van de organisatie is niet alleen cruciaal om werknemers te behouden. Ook potentieel talent zet zijn zinnen op bedrijven die bekommerd zijn om het welzijn van hun mensen en hen geven wat ze nodig hebben.”

Steun van de organisatie: 4 tips om je werknemers door dik en dun te (blijven) steunen

1. Wees rechtvaardig en duidelijk

Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Heel belangrijk, toch? Werkgevers die dat kunnen waarmaken, hebben meer kans om het hart van hun mensen op lange termijn te veroveren. Hoe zit het met loon? Wie krijgt een bedrijfswagen? Zijn er mogelijkheden om je job zelf vorm te geven? Wanneer kom je in aanmerking voor jobmobiliteit? Wat kan, wat kan niet? Kies voor een consequente lijn en wees daar van in het begin zeer duidelijk over.

2. Bewaak mee de balans

Je werknemers zijn niet alleen met jou verbonden. Ze hebben een goed evenwicht nodig tussen hun tijd op het werk en hun tijd voor andere dingen. Zo ondersteun je hen:

  • Flexibiliteit: een pakketje bij het postkantoor ophalen, aan de schoolpoort staan, ‘s avonds nog even doorwerken,... Verwacht jij dat je werknemers flexibel zijn? Dan moet dit ook kunnen. 
  • Vertrouwen: weeg niet op een schaaltje af wat je werknemers precies doen. Vertrouw erop dat het werk gedaan wordt. Uiteraard stuur je bij waar nodig, maar micromanagement van bij de start is not done
  • Praktisch: een strijkdienst, een oppasdienst voor zieke kinderen, extra vakantiedagen in je cafetariaplan,... Zorg dragen voor werknemers kan ook betekenen dat je hun zorgen wegneemt. 

3. Blijf de verbinding verzekeren

Wanneer overwegen werknemers de overstap naar een andere werkgever? Als ze zich niet meer verbonden voelen met hun bedrijf. Aandacht van de leidinggevende en de collega’s kan hier een groot verschil maken. Het werkt goed, omdat ze dicht bij de werknemer staan. Voorbeelden voor een vlotte verbinding:

Leidinggevende

  • Is iemand 2,5 jaar geleden bevallen? Pols op 1 september even of het kindje al naar school gaat.
  • Na een periode van afwezigheid of bij een zware scheiding: bekijk samen de prioriteiten. Bepaal de doelstellingen op langere termijn. Geef je mensen zo even ademruimte.
  • Zorg ervoor dat successen gevierd worden in je team. En ook: steun je teamlid wanneer iets minder goed ging. Volgende keer beter!

Collega’s

4. Vergeet de kleine attenties niet

We kennen het allemaal: na een tijd kan er sleet komen op een relatie. Je hebt geen oog meer voor de kleine dingen die je partner blij maken en die hij/zij niet snel vergeet. Ook in een werkcontext kan een kleine attentie een groot effect hebben. Belangrijk: zorg er eerst voor dat de essentiële dingen in orde zijn. Dat er een klimaat is met aandacht voor steun. En dat je mensen de middelen hebben om hun werk te doen. Het zit ‘m in de details:

  • Stuur een kaartje: voor een verjaardag, bij een geboorte, wanneer iemand iets geweldig voor elkaar gekregen heeft.
  • Laat een bloemetje bezorgen bij een langdurig zieke.
  • Geef een cadeautje: bij een geboorte, een huwelijk of een werkjubileum.
  • Of waarom niet: een compliment op een onverwacht moment.

Ja, we zijn allemaal druk-druk-druk. Het is niet altijd evident om die aandacht en waardering te geven. Toch is het cruciaal dat je werknemers zich gezien, gehoord en gekend voelen. Begint er al mee voor de onboarding en trek de lijn door. Dat hoeft helemaal niet veel moeite en tijd te kosten. Probeer als HR zoveel mogelijk in processen te gieten. Dat kan perfect met verjaardagskaartjes of attenties voor jubilarissen. En kom af en toe ook eens verrassend uit de hoek. Zet een werknemer in de spotlight die een bepaalde manier van werken of een nieuwe tool introduceert. En dan naar iedereen uitrollen, natuurlijk.

Toch hulp nodig om nieuwe mensen te vinden?

Je doet er alles aan om je werknemers te binden aan je bedrijf. Maar heb je toch nood aan tijdelijke of vaste versterking? Wij kunnen je helpen om je teams op volle toeren te laten draaien. Speel ons hier je vacature(s) door en wij maken er met plezier werk van.