Do’s & don’ts voor rekrutering op social media

Een grote groep werkzoekenden wint via social media informatie in over potentiële werkgevers. Dat blijkt uit een studie van Tempo-Team. Dit gebeurt vooral door de LinkedIn- en Facebook-profielen van werknemers te screenen. Welke informatie zoeken de kandidaten? En hoe profileert u zich als aantrekkelijke werkgever op social media?

Talent kiest voor aantrekkelijke werkgever

Heel wat bedrijven investeren heel bewust in hun imago als goede werkgever. Aantrekkelijke werkgevers maken nu eenmaal meer kans om sterk talent aan te trekken. En dat is heel belangrijk in de war for talent op een aantrekkende arbeidsmarkt. Onze studie wijst uit dat het loont om u ook op social media van uw beste kant te laten zien.

Maar eerst: de cijfers

U kunt de infographic downloaden in een nieuwe tab of nieuw venster als .pdf (127 kb).

 

 

Gesprek:‘Zet uw cultuur en waarden in de verf op social media’ 

 Wij leggen de cijfers voor aan Professor Ralf Caers (foto), docent HRM en sociale media aan de KU Leuven Campus Brussel. 

Welke informatie zoeken kandidaten die social media van potentiële werkgevers screenen? 

‘Kandidaten willen de waarden van een bedrijf leren kennen en weten wie hun potentiële collega’s zijn. Wil ik voor zo’n bedrijf werken? Wat kan ik vragen als salaris?

Op de bedrijfswebsite worden schijnbaar al heel wat van die vragen beantwoord, maar op social media vinden sollicitanten misschien wel een breder beeld. Of ze zien bepaalde aspecten van het bedrijf toch vanuit een ander perspectief.’ 

Spelen bedrijven genoeg in op het zoekgedrag van mogelijk interessante kandidaten? Maar 1/3 werkgevers investeert ook echt in sociale media

‘Vooral grote bedrijven zijn actief op social media. De kleinere bedrijven doen dat een pak minder. Toch loont het ook voor kleinere ondernemingen om in social media te investeren – zeker als ze jongeren willen aantrekken. Grotere ondernemingen trekken dankzij hun naambekendheid vaak sowieso meer mensen aan.'

'Wanneer kleinere bedrijven nadrukkelijk op sociale media actief zijn en daar tonen waar ze voor staan en wat voor potentieel ze kunnen bieden, dan kunnen ze hierdoor meer talent aantrekken.'

'Onbekend is onbemind, dat geldt vandaag nog steeds. Daarom is het ook nog altijd belangrijk voor organisaties om te bouwen aan een sterke reputatie, ook al is er niet meteen een wervingscampagne gepland.'

'Want hoe beter de reputatie, hoe makkelijker het in de toekomst is om te werven’.

Hoe sterker de reputatie, hoe makkelijker het in de toekomst is om te werven

Wat moet je als bedrijf online uitstralen om een aantrekkelijke werkgever te zijn?

‘Veel bedrijven houden het bijvoorbeeld op Facebook alleen anekdotisch. Dat is een gemiste kans. Zet als bedrijf je cultuur en waarden in de verf op social media.'

'Zo trek je kandidaten met dezelfde waarden aan die bovendien goed passen binnen je bedrijfscultuur. Die zullen dan gemiddeld een hogere jobtevredenheid hebben, betere werkprestaties leveren en een hogere betrokkenheid tonen.'

'Ze zullen de organisatie ook in hogere mate als attractief voorstellen aan anderen en minder snel de organisatie verlaten’.

1/4 werkzoekenden screent Facebook-profielen van medewerkers van de bedrijven die ze als werkgever in overweging nemen. 1/4 werkgevers monitort dan ook regelmatig de social media van medewerkers. Is dat geen privézaak?

‘De wetgeving is op dit vlak geëvolueerd. Vroeger vond men dat Facebook tot de privésfeer behoorde. Nu wordt commentaar op Facebook als publiek beschouwd zodra werknemers een collega als Facebook-vriend hebben.'

'En dat geldt voor 7 op de 10 Vlaamse werknemers, zo blijkt uit een van onze onderzoeken. Maar erover praten is nog altijd beter dan zuiver repressief te werk te gaan. Dat is beter voor je imago als bedrijf.'

Erover praten is nog altijd beter dan zuiver repressief te werk te gaan

'Wil je echt je talent meteen ontslaan omdat hij of zij een slechte statusupdate postte op het einde van een slechte dag? En wil je echt je werknemers het idee geven dat je hen constant volgt op sociale media?'

'Wat zegt dat over de cultuur van je bedrijf? En wat doe je dan als werknemers het niet meer op hun persoonlijke Facebook plaatsen maar op anonieme sites als glassdoor.com of indeed.com?'

'Misschien komt er wel iets positiefs uit het gesprek met je werknemer als je hem met zijn statusupdate confronteert. En wil hij die update achteraf best verwijderen of er iets positief tegenover zetten.'

'Dat is een positievere kijk op personeelsbeleid. Hoewel het niet altijd zo positief kan lopen is het wel het proberen waard.’

Hoe krijg je medewerkers op de social media trein? 


‘Voer een social media beleid met duidelijke afspraken. Dit kan in de arbeidsovereenkomst of in het arbeidsreglement. Je mag niet vergeten dat internet een publiek forum is.'

'Een negatieve uitspraak of post kan je blijven achtervolgen via Google. Zowel werkgevers als werknemers moeten zich hiervan bewust zijn.’ 

 

5 tips voor effectieve rekrutering en employer branding via social media

1. Blijf coherent 
Vertrek van een bedrijfswebsite met een goed uitgebouwd carrière- en jobluik. Externe communicatie, bedrijfswebsite en social media kanalen moeten op elkaar afgestemd zijn en zo een coherent beeld uit te dragen.

2. Kijk naar doelgroep(en) 
Welke doelgroep(en) wilt u bereiken? Daar hangt de keuze voor een social media kanaal vanaf. Facebook bereikt een ander publiek dan LinkedIn of een bedrijfsblog.

3. Maak van uw medewerkers op social media ambassadeurs
Kies een groepje van 5 à 10 enthousiaste medewerkers en stimuleer hen om hun werkplezier via Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram uit te dragen. Faciliteer deze ambassadeurs door hen een smartphone of tablet te geven en laat hen ervaringen delen. Mogelijk werkt hun enthousiasme zo aanstekelijk dat andere medewerkers ook een rol als ambassadeur op zich nemen.

4. Converseer
Social media zijn niet statisch of eenrichtingsverkeer. Investeer daarom in tijd, middelen en experten die uw social media strategie dagelijks onderhouden door actief te posten en de conversatie met uw stakeholders, medewerkers of kandidaten te managen.

5. Zet social media ook in voor rekrutering
Maak gebruik van social media om vacatures bekend te maken. Dit kan bijvoorbeeld perfect via LinkedIn of Facebook.

De rekruteringsspecialisten van Tempo-Team contacteren?

Vind het Tempo-Team kantoor in uw buurt.

 

Lees meer:

Opinie, Spread the RED

Evenwicht is goud waard. Maar dat is moeilijk te vinden én vast te houden. Het werkt voor iedereen anders. En het is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Opinie, Spread the RED

Evenwicht is goud waard. Maar dat is moeilijk te vinden én vast te houden. Het werkt voor iedereen anders. En het is een gedeelde verantwoordelijkheid.
meer

Beter werken, HR prioriteiten, Inzichten en trends, Spread the RED

Deze fase in de War for Talent legt ook andere pijnpunten bloot naast moeizame rekrutering. Want terwijl we focussen op instroom, staat onze achterdeur open.

Beter werken, HR prioriteiten, Inzichten en trends, Spread the RED

Deze fase in de War for Talent legt ook andere pijnpunten bloot naast moeizame rekrutering. Want terwijl we focussen op instroom, staat onze achterdeur open.
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Dé HR uitdaging van 2019? De traditionele paden verlaten. Dit zijn de Nieuwe Werven volgens ons, van rekrutering tot welzijn. Onderbouwd met cijfers uit ons RED Report 2019.
meer