Kan HR bijdragen tot duurzaam ondernemen?

Heel wat van uw toekomstige werknemers spijbelen om deel te nemen aan de klimaatmarsen. Staan we voor een maatschappelijk keerpunt? En kan, en moet HR mee uw organisatie duurzamer maken?

“Betrek iedereen van bij de start bij de projecten. Denk en werk voorbij de afdelingen. En houd de communicatie open.”

Aan het woord is Lise Conix, Marketing Manager en Sustainability Manager bij Torfs.

Wat betekent ‘duurzaam ondernemen’ voor Torfs?

“Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is, is geen optie. We ervaren dat de wereld verandert en dat mensen nu al de gevolgen ondervinden van deze veranderingen. Succesvol zijn betekent voor ons dus ook, mens en duurzaam werken centraal stellen.”

“We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid een bedrijf met een groot hart te zijn. Een gemeenschap die zorg draagt voor klanten, medewerkers, aandeelhouders, leveranciers en de omgeving waarin we actief zijn.”

Hoe doen jullie dat in de praktijk?

“We betrekken iedereen vanaf de start bij projecten. Op de eerste plaats natuurlijk onze collega’s.

Tijdens onze medewerkersdagen gaven we eerst uitgebreid uitleg over de duurzame missie van Torfs. Daarna was er een brainstorm. Onze medewerkers kregen de kans om input te geven met de volgende vragen:

  • Hoe kan ons bedrijf nog zorgzamer zijn voor jullie als medewerkers?
  • Hoe kan Torfs en hoe kunnen jullie een steentje bijdragen aan het milieu?
  • Hoe kunnen we onze klanten bewust maken van én betrekken bij duurzaamheid?

Ook leveranciers en goede doelen nodigen we uit om te luisteren naar hun mening en suggesties.

Ons actieplan is constant in beweging

Alle ideeën werden verwerkt en geclusterd per thema. De resultaten van de medewerkersdagen werden per thema voorgesteld aan het management. 

De meest relevante aandachtspunten per afdeling vormden onze basis voor een actieplan voor de toekomst.

Ons actieplan is constant in beweging. Er komen telkens nieuwe inzichten bij.”

Hoe kan HR zoveel mogelijk impact creëren?

“Door collega’s van het begin bij de plannen te betrekken. Door open te communiceren over wat duurzaamheid betekent binnen de bedrijfscultuur. 

Wordt onze missie gedragen door onze werknemers, dan is die geloofwaardig én deel van onze cultuur

Als medewerkers het goed vinden, trekken we dit door naar klanten. Het is belangrijk dat onze missie zelf door werknemers wordt gedragen. Het moet geloofwaardig zijn, deel van onze cultuur. Alleen zo krijg je ambassadeurs van je beleid.

Bij ons is HR niet afgezonderd. We hebben onze eigen duurzaamheidscel. Elke afdeling is verplicht een duurzaamheidsverantwoordelijke te kiezen.” 

Geef eens concrete voorbeelden van duurzame initiatieven

”Medewerkers krijgen de kans om winkelmateriaal te recupereren bij elke winkel die wordt verbouwd. Om de 6 jaar gaan we voor een nieuw interieur. En dat is een ongelooflijk succes. Ook goede doelen doen hier mee. Dat bespaart ons veel afbraakkosten en andere mensen zijn er mee geholpen. 

We bieden duurzame groepsaankopen aan onze medewerkers, bijvoorbeeld voor groene energiecontracten en LED-verlichting.

We houden eigen bijen op het hoofdkantoor: Ze hebben een plaatsje gekregen op de parking. Medewerkers genieten zo van heerlijke honing. En ook de flora heeft daar baat bij.

Binnen ons mobiliteitsbeleid loopt er fietsleasing.

In plaats van plastic flessen gebruiken collega’s in de winkels nu hun eigen Chilli Bottles.”

Welke raad geven we mee aan bedrijven die willen starten met een CSR-beleid?

“Zorg ervoor dat duurzaamheid verbonden is aan de algemene missie van je organisatie. Duurzaamheid moet afdelingsoverschrijdend zijn. Geen silo-denken. Breng iedereen samen. Wie is geëngageerd? Wie kan wat doen? 

Duurzaamheid moet afdelingsoverschrijdend zijn

Brainstorm samen rond verschillende thema’s. Om zoveel mogelijk ideeën te generen. Bouw evenwicht in tussen quick wins voor betrokkenheid en bewustwording én projecten op langere termijn.”

Lees meer:

Praktijk

Van aantrekken tot motiveren, van feedback tot ownership. Zo gaat u om met talent.

Praktijk

Van aantrekken tot motiveren, van feedback tot ownership. Zo gaat u om met talent.
meer

Praktijk

Transparantie, ownership en een goede omkadering. Zo haalt u het beste uit de nextgen werknemer en houdt u ze aan boord.

Praktijk

Transparantie, ownership en een goede omkadering. Zo haalt u het beste uit de nextgen werknemer en houdt u ze aan boord.
meer

Beter werken, Praktijk

Graag werken bepaalt in grote mate hoe gelukkig we zijn. Werknemers in ons land geven hun werkgeluk geen onderscheiding, leert ons onderzoek. En úw mensen? Hoe zorgt u ervoor dat hun geluksscore ho...
meer