Uuhhh… wat is een customer service medewerker precies?!

Een customer service medewerker is hét aanspreekpunt voor klanten. Je beantwoordt vragen, lost problemen op en helpt iedereen aan een nog grotere glimlach! Een job als customer service medewerker is daarom superbelangrijk. Je bent namelijk het visitekaartje van de organisatie! ✉️

Een job als customer service medewerker vind je overal. Elk bedrijf wil goed bereikbaar zijn voor klanten. Daarom kun je aan de slag voor veel verschillende bedrijven in de klantenservice: denk aan verzekeringsmaatschappijen, retail of een vervoersbedrijf. Vaak ben je onderdeel van een klantenservice afdeling of callcenter en werk je samen met de leukste collega’s: van klantenservicemedewerkers en webcare medewerkers tot helpdeskmedewerkers en verkoopmedewerkers. 

Check alle vacatures
1

De werkdag van een customer service medewerker: bellen, chatten en blij maken

Als customer service medewerker ben je de hele dag bezig met chatgesprekken, telefoontjes en DM’s. De telefoon staat roodgloeiend! Gelukkig ben jij er als de kippen bij om alle vragen te beantwoorden. Een customer service medewerker kan zowel op kantoor als thuis werken. Zolang je maar bereikbaar bent! 

Als customer service medewerker zijn dit je belangrijkste taken:

  • Je lost problemen op: een vervelende klantervaring of een pakketje kwijt? Je zoekt het tot op de bodem uit! 🔍 
  • Je beantwoord vragen: de klant is koning! Elke vraag beantwoord je als een baas. Hoe sluit ik een nieuw abonnement af? Waarom heb ik deze factuur ontvangen. Goeie vraag! Je zoekt het uit en geeft direct een helder antwoord. ​​👑
  • Je neemt klachten serieus: je leeft mee met de klant en probeert een passende oplossing te vinden voor het probleem. 
  • Je registreert in het systeem: je noteert alles in het systeem. Hierdoor kan iedereen snel teruglezen wat jij al hebt gedaan om het probleem op te lossen! ✅
  • Je sluit elk gesprek positief af: service met een glimlach? Daar ga je voor! 
2

Wat schuift het? Gemiddeld loon van een customer service medewerker 🤑

Als fulltime customer service medewerker verdien je gemiddeld ongeveer tussen de €20 à €25 bruto per uur afhankelijk van ervaring en ook de sector waar je werkt. Mooi salaris toch?! Daar kun je al wat leuke reisjes voor boeken! 😉 Let op: dit kan natuurlijk per vacature en bedrijf verschillen, check het altijd voor de zekerheid even bij de vacature waar je op solliciteert. Weten wat bruto netto geeft? Check dan zeker deze online tool. Daarnaast kan je naast jouw salaris ook nog rekenen op andere extralegale voordelen. 

De arbeidsvoorwaarden verschillen natuurlijk per werkgever. Ga je via Tempo-Team aan de slag? Dan kan je altijd rekenen op:

  • Goed loon, ka-ching! 💰
  • 20 of meer vakantiedagen 🏖️
  • Vakantiegeld
  • Voordelen met onze Teamdeals
  • Keuze om parttime of fulltime te werken of als bijverdienste en student
  • Toegang tot honderden opleidingen en trainingen! Psst.. helemaal gratis 🎓
hr-call
hr-call
3

Wat voor customer service medewerkers zijn er?

Er zijn veel verschillende bedrijven en organisaties die customer service medewerkers nodig hebben! Denk aan telefoonproviders, retailbedrijven of de logistiek. We zetten een paar mogelijkheden voor je op een rij: 

4

Customer service medewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Voor de functie customer service medewerker heb je geen diploma nodig. Dat komt goed uit! Je krijgt trainingen waarin je wordt klaargestoomd om de beste gesprekspartner voor de klant te worden. Zo word je in no time een customer service medewerker waar je U tegen zegt. 🙏

Zie je het zitten om alles uit jezelf te halen en door te groeien? Dan hebben we bij Tempo-Team speciaal voor jouw GoodHabitz! Er zijn trainingen op het vlak van persoonlijke kracht, talen, commerciële en digitale vaardigheden, communicatie, leiderschap, veiligheid en gezondheid, management en teamwork en Office. Het is aan jou de keuze! 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nu niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met relevante opleidingen: het grootste aanbod online trainingen! Je vindt ze in je My Jobspace account.

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen. Da’s ook fijn! Schrijf je hier snel in.

5

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een customer service medewerker

Als customer service medewerker zijn er meerdere manieren om door te groeien. Groei bijvoorbeeld door tot de volgende functies:

  • Customer service trainer: weet je precies hoe je klanten het beste verder helpt? Dan kun je jouw ervaring delen met nieuwe medewerkers. 
  • Social & community manager: je deelt je kennis met de klant via social media. Je reageert nog steeds op de vragen van de klanten, maar dan via privéberichten en reacties! 
  • Teamleider: vind je het leuk om niet klanten, maar ook je collega’s verder te helpen? Als teamleider stuur je een groep van customer service medewerkers en ben je eindverantwoordelijk voor al het werk. Ga jij die uitdaging aan? 
6

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte customer service medewerker 🤩

Een goede customer service medewerker herken je direct. Hoe? Nu aan, de volgende eigenschappen: 

  • Je bent een goede luisteraar: yup, yuuuuup, ahaaa! Je luistert goed naar de klant. Hierdoor help je klanten snel verder.
  • Je communiceert duidelijk: je bent supergoed te verstaan en weet alles vliegensvlug op de juiste manier te verwoorden. 
  • Je bent empathisch: je leeft je in en bekijkt situaties vanuit het perspectief van de klant. Hierdoor voelt deze klant zich gehoord, en kom je sneller tot een oplossing. 👍
  • Je hebt zelfvertrouwen: soms voer je een lastig gesprek. Denk bijvoorbeeld aan een klacht. Ook ontevreden klanten help je met een glimlach. Met jouw zelfvertrouwen hangt de klant uiteindelijk weer tevreden de telefoon op.  
  • Je lost graag problemen op: de aanhouder wint! Samen met de klant probeer je elk probleem zo snel mogelijk op te lossen. 
7

Flexibele of vaste job als customer service medewerker?

Werken als customer service medewerker is zowel fulltime als parttime mogelijk. Maar in bepaalde sectoren zoals telecom is het flexibeler werken? Daar draait alles 24/7 door en moet je flexibel(er) zijn met soms arbeid in ploegen. Je kiest zelf hoe vaak je deze uit wilt voeren. Het is maar net wat je zelf wilt en aankan. Voor alle contracttypes kun je bij Tempo-Team terecht! Check er alles over hier.  

8

Waarom werken als customer service medewerker via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.
plezier_werkvloer
plezier_werkvloer
9

Sla jouw job als customer service medewerker aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Via onze blog zetten we alle tips en kennis voor je op een rijtje. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Check alle sollicitatietips
10

FAQs

 Dit zijn de veelgestelde vragen over customer service medewerkers.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.