Optimaliseer uw fiscaal voordeel

Dienstencheques zijn fiscaal aftrekbaar, dat wist u vast al. Wist u ook dat u dat fiscale voordeel nog kunt optimaliseren? Hoe werkt dat? Wat kunnen wij voor u doen?

Meer dan 3 uur/week = 2 personen bestellen cheques

Vaststelling

Afhankelijk van de regio waarin u gedomicilieerd bent, varieert de fiscale aftrekbaarheid.

Gewesten voordeel per persoon, per kalenderjaar
Vlaamse dienstencheques met Vlaams logo 2,70 euro op de eerste 163 cheques 
Waalse dienstencheques met Waals logo 0,90 euro op de eerste 150 cheques 
Brusselse dienstencheques met Brussels logo 1,35 euro op de eerste 163 cheques

4 uur huishoudhulp per week x 48 weken = 192 cheques. U overschrijdt dus in elk gewest het aantal dienstencheques waarop u fiscaal voordeel geniet. 

Oplossing

Doet u meer dan 3 uur per week een beroep op huishoudhulp met dienstencheques? Dan zorgt u er best voor dat 2 (of meerdere) personen in uw gezin dienstencheques kunnen bestellen. U hebt dus 2 gebruikersnummers nodig.

Iedere gebruiker kan maximaal 400 dienstencheques per jaar aan 9 euro per cheque bestellen. Bijkomend kunnen nog 100 dienstencheques aan 10 euro per jaar besteld worden. Per gezin kunt u dus 800 dienstencheques aan 9 euro en 200 dienstencheques aan 10 euro bestellen.

>> Hebt u voor elektronische dienstencheques uw fiscale ‘plafond’ bereikt met één gebruikersnummer? Laat het ons zeker weten. Dan gebruiken wij het andere gebruikersnummer.

Gemakkelijk bij elektronische dienstencheques

Met meerdere gebruikersnummers per gezin werken, gaat makkelijk in het systeem van de elektronische dienstencheques. Dat is iets minder het geval met papieren dienstencheques. Een goede reden dus om over te schakelen.

Hoe weet u hoeveel dienstencheques u al bestelde?

Het aantal bestelde dienstencheques vindt u terug in uw persoonlijke klantenzone op de website van Sodexo (Vlaams Gewest: www.dienstencheques-vlaanderen.be | Brussels Gewest: www.dienstencheque.brussels).
Om in te loggen kreeg u van Sodexo een login en paswoord.

Login en paswoord vergeten? Vraag een nieuwe login en een nieuw paswoord aan bij de klantendienst van Sodexo. Onze ervaring leert dat bellen (kies voor optie 4 om een medewerker van Sodexo aan de lijn te krijgen) of mailen de meest praktische manier is.

  telefoonnr. klantendienst mail klantendienst
Vlaams Gewest 02 401 31 30 dienstencheques-vlaanderen.svc.be@sodexo.com
Brussels Gewest 02 547 54 93 wallonie-titres-services.svc.be@sodexo.com
Waals Gewest 02 547 54 93 brussel-dienstencheques.svc.be@sodexo.com

 

Een bijkomend gebruikersnummer nodig? 

Laat het gerust aan ons over: wij registreren u bij Sodexo.

Deze gegevens hebben wij nodig:

  • Naam en voornaam
  • Adres
  • Rijksregisternummer
  • Bankrekeningnummer (bij een verkeerde bestelling bezorgt Sodexo u het geld terug)
  • Vast telefoonnummer
  • Gsm-nummer
  • E-mailadres
  • Betaalprofiel: elektronische dienstencheques