goede_voornemens
goede_voornemens

Een schouderklopje op de werkvloer is nog steeds schaars. Zo krijgt meer dan een kwart  (28%) nooit een compliment van de leidinggevende. Collega’s daarentegen zijn guller met complimenten. Zo geeft slechts 17% van de werknemers aan nooit een pluim te krijgen van zijn collega’s. Het belang van complimenten op de werkvloer wordt onderschat. Ten onrechte, want uit de studie blijkt dat een compliment van de baas meer dan dubbel telt: het is niet enkel fijn om te krijgen, maar werknemers die regelmatig een compliment ontvangen zitten beter in hun vel en job dan deze die nooit een compliment krijgen van de leidinggevende. Dat blijkt uit onderzoek, naar aanleiding van complimentendag, in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven*.

Werknemers die een schouderklopje krijgen van hun leidinggevende zijn gemotiveerder dan hun collega’s waarbij dat niet het geval is (83% vs. 18%). Ze halen ook meer plezier uit hun werk (85% vs. 16%), zijn gelukkiger (82% vs. 18%) en productiever (82% vs. 18%). Het belang van het geven van complimenten mag dus niet onderschat worden want het draagt bij tot het welbevinden van werknemers, wat dan weer positief is voor hun productiviteit en trouw aan hun bedrijf of organisatie. Dit is in tijden van arbeidsmarktschaarste geen overbodige luxe.

Vooral collega’s geven duimpje

83% van de werknemers geeft aan dat ze wel eens een compliment krijgen van collega’s. Dat is een groter aandeel dan de werknemers die aangeven dat ze gecomplimenteerd worden door hun leidinggevende (72%). Van de werknemers die nooit een ‘Goed gedaan!’ krijgen van hun baas zegt 44% ontevreden te zijn over zijn leidinggevende en geven deze een 6 op 10 of lager. Leidinggevenden die wel hun waardering voor werknemers uiten zeggen dit vooral te doen wanneer er goed werk geleverd werd (30%), wanneer collega’s behulpzaam waren (16%) of als werknemers hun best deden (12%).

quote icon

Het complimenteren van elkaar gaat veel verder dan een opmerking over het nieuwe kapsel van je collega of de toffe schoenen die men draagt. Werknemers geven veel voor hun werk en het is steeds leuk om positieve feedback te krijgen over zaken waar men hard zijn best voor doet. Als leidinggevende op de hoogte zijn van wat je werknemers doen is vaak al een eerste stap voor het geven van complimenten. Wees daarnaast zo authentiek en persoonlijk mogelijk, en laat zien dat je meent wat je zegt.

Anja Van den Broeck
Arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven

Werkgevers die zelden een compliment geven doen dit vaak onbewust. Zo geeft meer dan de helft (53%) van hen aan dat ze er gewoon niet bij stilstaan om hun werknemers eens een schouderklopje te geven. Daarnaast heeft zes op tien organisaties ook geen formeel systeem om elkaar te waarderen. 

quote icon

Uit ons onderzoek blijkt dat niet alleen complimenten krijgen, maar ook geven, stimulerend werkt. Ze verhogen niet alleen het werkplezier, maar verlagen ook de werkstress en creëren verbondenheid. Het is belangrijk dat het geven van complimenten een dagdagelijks ritueel is en dat ze onderdeel worden van de feedbackcultuur van de organisatie. 1 maart is traditioneel complimentendag, zonder twijfel een geweldig initiatief. Maar waarom je beperken tot één dag? Maak van het geven van complimenten een vast deel van je dagelijkse routine.

Wim Van der Linden
Woordvoerder bij Tempo-Team

*Dit blijkt uit een online bevraging van een representatieve steekproef van 2.500 arbeiders en bedienden en 250 werkgevers in België, representatief op het vlak van taal, geslacht en leeftijd. De enquête werd uitgevoerd tussen 10 november 2022 en 1 december  2022 door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tempo-Team en in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan KU Leuven.