Help, ik moet een presentatie geven! Zo blijf je stress de baas.

Last van klamme handen en knikkende knieën als je een presentatie moet geven? Goed nieuws: dat is normaal! En nog straffer: gezonde stress hélpt je juist presteren. Hoe zit dat precies? En hoe blijf je die zenuwen de baas? 3 tips om positief om te gaan met stress.

Stress is leuk! Heb je die cursus al gezien in het GoodHabitz-aanbod, helemaal gratis voor wie is ingeschreven bij Tempo-Team? De titel is een beetje misleidend, maar de opleiding legt goed het verschil uit tussen negatieve en positieve stress. Want ja, die laatste soort bestaat echt. Ons lichaam maakt stresshormonen aan om ons te helpen in spannende situaties. 

Ga je solliciteren (online of ‘in het echt’), moet je een presentatie geven of vraag je de baas eindelijk om opslag (ga ervoor!)? Dan zorgt je lijf voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Cortisol maakt dat je bloeddruk stijgt, je hartslag en ademhaling versnellen, je spieren zich spannen en je brein en zintuigen op scherp staan. Een gezonde dosis cortisol maakt je alert, geeft je een kick en helpt je presteren. 

 

Keep it positive – 3 tips

Maar hoe houd je het gezond? Twee dingen zijn essentieel om geen hysterische stresskip te worden. 

Ten eerste is het belangrijk dat stressmomenten niet te lang duren en voorbijgaan. Een beetje stress voor je presentatie op woensdag is gezond. Stress van maandagochtend tot zondagavond is dat niet en kan zelfs leiden tot een burn-out. Af en toe nietsdoen en echt ontspannen is superbelangrijk om een gezond energieniveau te bewaren.

Ten tweede is het belangrijk dat je gezonde stressgevoelens niet op hol slaan. Voel je angst of paniek, dan is dat geen positieve spanning meer! Probeer stress-signalen of hevige emoties niet weg te drukken, maar ga er mindful mee aan de slag met deze 3 tips. 

 

1. Wat als… je de nacht voor je presentatie wakker ligt?

Don’t – Word niet boos op jezelf omdat je niet kunt slapen. Lig je presentatie niet geluidloos te oefenen in bed. Speel geen rampscenario’s af in je geest. 

Do – Probeer te benoemen wat je voelt in je lijf. Zijn je schouders gespannen? Klopt je hart? Dat kan en dat mag. Het zijn normale stress-symptomen, dus vel er geen oordeel over. Focus je op wat je voelt, hier en nu, en let op je ademhaling. Adem rustig drie tellen in, vijf tellen uit. Slaap je al? Anders zijn hier meer tips voor een verkwikkende nachtrust...

 

2. Wat als… je stem bibbert bij het presenteren?

Don’t – Stap niet in de negatieve gedachtetrein die nu op gang komt: ‘Dit moet mij weer overkomen. Mijn collega’s stotteren nooit. Waarom kan ik niet ontspannen en zelfzeker lijken, net nu het management meekijkt?’ Luister niet naar het stemmetje van je faalangst! Het heeft geen zin om vooruit te lopen op mogelijke reacties. Blijf liever in het hier en nu, bij jezelf. 

Do – Bekijk jezelf met milde aandacht. Dus jouw stem bibbert? Logisch – je spreekt voor een groep. Probeer bewust wat trager en met een lager stemtimbre te spreken. Zo straal je kalmte uit naar je publiek toe. En met die positieve mindset kalmeer je meteen ook jezelf. Je presentatie hoeft niet perféct te gaan om goed genoeg te zijn. Perfectionisme is passé, jobtimisten (en dat zijn we...) gieten er liever een scheut plezier bij!

 

3. Wat als… je hoofd achteraf bijna barst?

Don’t – Slik geen pijnstillers om toch te kunnen doorwerken aan dat volgende, dringende dossier. Altijd maar doorhollen is ongezond. Je hebt een prestatie geleverd en je lijf geeft aan dat het moe is. Negeer die tekens niet. 

Do – Ontstressen na een inspanning is belangrijk. Lach de zenuwen van je af met een van deze 10 dolle komedies, omarm de Joy Of Missing Out, neem een deugddoende pauze of sluit even alle prikkels buiten. Gun jezelf wat rust na een stresserende dag, die volgende to do kan wel wachten tot morgen. Met opgeladen batterijen pak je alles dubbel zo goed aan! 


PS: Wil je meer weten over mindfulness? Volg op je eigen tempo de online GoodHabitz-cursus, helemaal gratis als je bent ingeschreven bij Tempo-Team. Oh ja – er zijn trouwens vacatures genoeg, waarbij je nooit een presentatie moet geven. 😊

 

Tips & tricks, Werksfeer

Strenge bazen met strakke regels zijn zo 1950... Grote kans dat jouw leidinggevende vandaag losjes omspringt met zijn/haar/hun team. Maar vergis je niet: het is géén goed idee om zomaar alles eruit...

Tips & tricks, Werksfeer

Strenge bazen met strakke regels zijn zo 1950... Grote kans dat jouw leidinggevende vandaag losjes omspringt met zijn/haar/hun team. Maar vergis je niet: het is géén goed idee om zomaar alles eruit...
meer

Tips & tricks

Als introvert type heb je het vast al eens gedacht: “Waarom gaat de kandidaat met de vlotste babbel toch altijd lopen met de droomjob? Krijgen stille persoonlijkheden bij het solliciteren wel een e...

Tips & tricks

Als introvert type heb je het vast al eens gedacht: “Waarom gaat de kandidaat met de vlotste babbel toch altijd lopen met de droomjob? Krijgen stille persoonlijkheden bij het solliciteren wel een e...
meer

Beroepen, Tips & tricks, Werksfeer

‘Staat je wekker zo vroeg?! Wat een horror…’ Als je met de vroege shift werkt, ken je dat soort opmerkingen. Veel mensen griezelen bij het idee om 5 uur ’s ochtends te moeten opstaan. Maar waarom e...
meer