Veelgestelde vragen
-
Dienstencheques bestellen: wat zijn de voorwaarden?
Wilt u een beroep doen op een huishoudhulp via het dienstencheque-systeem? Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen. U bent:
- particulier of privépersoon (en dus geen bedrijf)
- meerderjarig
- gedomicilieerd in België
-
Wanneer ben ik een privépersoon?
Ik woon in een appartementsgebouw. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om de gemeenschappelijke delen zoals de trap en kelder te laten poetsen?
Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken om uw eigen appartement te laten poetsen.
Ik ben eigenaar van een tweede verblijf. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om dat pand te laten poetsen?
Ja: op voorwaarde dat het tweede verblijf in België is en het alleen wordt gebruikt voor privédoeleinden.
Mag ik met dienstencheques betalen om het professionele gedeelte van mijn huis te laten poetsen?
Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken voor het privégedeelte van uw woning. Het onderhoud van uw wachtkamer of spreekkamer mag u niet betalen met dienstencheques.
Ik verhuur een kamer of studio. Mag ik dienstencheques gebruiken om mijn eigendom te laten poetsen?
Nee: alleen de huurder zelf mag zijn dienstencheques gebruiken om de kamer of studio te laten poetsen.
-
Welke taken zijn toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Het takenpakket van een huishoudhulp met dienstencheques is welomschreven en bevat voornamelijk huishoudelijke activiteiten die binnen de privé levenssfeer plaatsvinden zoals:
- privé woning schoonmaken
- ramen wassen
- wassen en strijken
- klein naai- en verstelwerk uitvoeren
- maaltijden bereiden
Daarnaast mag de huishoudhulp u onder bepaalde voorwaarden helpen met de volgende activiteiten buitenshuis:
- kleine dagelijkse boodschappen voor het huishouden
- strijken en verstelwerk uitvoeren vanuit een strijkcentrale in uw buurt
- begeleid transport verzorgen van personen met een beperkte mobiliteit onder bepaalde voorwaarden
-
Welke taken zijn niet toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Met dienstencheques mag u niet betalen voor klusjesdiensten noch voor taken die geen huishoudelijk karakter hebben. Denk aan:
- sanitaire werken uitvoeren (zoals herstellen van toilet, lekkende gootsteen, …)
- aan elektrische installaties werken (zoals een stopcontact herstellen)
- schilderen en behangen
- tuinieren (zoals het gras afrijden en onkruid wieden)
- kleine verbouwingswerken doen
- babysitten
- dieren opvangen tijdens uw afwezigheid
- warme maaltijden thuisbezorgen
- meubelen, huishoudtoestellen, audiovisueel materiaal, kranten… thuisbezorgen
- bejaarden en zieken opvangen
-
Welke stappen moet ik ondernemen om een huishoudhulp via dienstencheques bij mij thuis te laten werken?
De eerste keer dat u een huishoudhulp met dienstencheques wilt inschakelen? Dan doet u dit:
1. Schrijf u in voor het systeem van dienstencheques bij Sodexo. Dat doet u via het online-formulier per regio:
2. Zoek een geschikte huishoudhulp bij Tempo-Team @Home.
Meld u daarvoor bij ons aan. Wij zijn een erkende onderneming die de prestaties van een huishoudhulp met dienstencheques mag laten uitvoeren. Zodra wij de geschikte huishoudhulp hebben gevonden, bestelt u uw dienstencheques om uw huishoudhulp te betalen.
-
Hoe vind ik een huishoudhulp via Tempo-Team @Home?
Breng een bezoek aan het dichtstbijzijnd kantoor in uw buurt. Tijdens een bezoek aan een van onze kantoren, bespreekt u samen met een Tempo-Team @Home consultant uw verwachtingen en de praktische zaken: welke dag(en) en uren, welke taken, …
-
Hoeveel kost een poetshulp met dienstencheques?
De overheid legt een deel bij zodat uw huishoudhulp een eerlijk loon volgens wettelijke barema’s ontvangt voor zijn/haar werk. Meer informatie rond de wetgeving per regio:
-
Hoeveel dienstencheques mag ik bestellen per jaar?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Kan ik niet-gebruikte papieren of elektronische dienstencheques omruilen of terugbetaald krijgen?
Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Hoe krijg ik mijn belastingvermindering?
Elk jaar (gewoonlijk in april of mei) ontvangt u een fiscaal attest voor de aankoop van uw dienstencheques tijdens het vorige kalenderjaar. Voeg dat fiscaal attest bij uw belastingsaangifte. Voor de meeste recente informatie per regio verwijzen we je graag door:
-
Wat als mijn huishoudhulp brokken maakt?
- U bent verzekerd voor materiële schade: een ongelukje is altijd mogelijk, maar wees gerust: Tempo-Team @Home is verzekerd voor materiële schade veroorzaakt door een huishoudhulp bij een particulier. Verwittig in geval van schade zo snel mogelijk uw contactpersoon bij Tempo-Team @Home.
- Zit u onder het bedrag van de vrijstelling? Dan komt de verzekering niet tussen: voor schade waarvan de waarde onder het bedrag van de vrijstelling zit, is er geen tussenkomst van de verzekering. Tempo-Team @Home kan pas een aangifte indienen wanneer de schadeclaim het franchisebedrag van de polis overschrijdt. Maar wat dat betreft zit u bij Tempo-Team @Home erg goed. Ons bedrag ‘eigen risico’ behoort tot de laagste op de markt. Verzekering moet goedkeuren. De terugbetaling kan pas plaatsvinden na goedkeuring van de verzekeringsmaatschappij.
-
Wat gebeurt er als mijn poetshulp gewond raakt tijdens de werkuren?
- Er is een ongevallenverzekering ingebouwd.: iedere huishoudhulp die werkt met dienstencheques via Tempo-Team @Home is verzekerd tegen arbeidsongevallen.
- Volg de raad van uw consultant: onze consultant zal u uitleggen hoe u voor een veilige werkomgeving kunt zorgen zodat ongelukken zo veel mogelijk vermeden kunnen worden.
- Verwittig Tempo-Team @Home: geraakt uw huishoudhulp toch gewond? Breng dan Tempo-Team @Home zo snel mogelijk op de hoogte.
Zo, nu weet u alles over dienstencheques.
Bent u er klaar voor?