fijn_contact
fijn_contact

Als huishoudhulp kom je in verschillende huizen, bij uiteenlopende mensen. Het is voor iedereen prettig als dat contact aangenaam verloopt. Wat kan je daar zelf voor doen en wat mag je verwachten? Een paar tips..

Waar de huishoudhulp is langsgeweest, zijn de huizen fris en proper. Nogal logisch dat bijna iedereen je graag ziet komen! Toch is de ene klant wat spontaner dan de andere... Als huishoudhulp kom je in de privé-sfeer van mensen. Soms ligt dat gevoelig. Met duidelijke afspraken en wederzijds respect komen jullie al ver. Drie tips:

1.Praat met je klant

Kom je voor het eerst bij een klant? Maak dan goede afspraken! Zorg dat je weet welke ruimtes je moet poetsen, welke producten je mag gebruiken en waar die klaarstaan. Vraag je klant wat hij/zij belangrijk vindt. Voor sommigen zijn dat glanzende ruiten, voor anderen een perfect gedweilde vloer... 

Bij de meeste klanten kom je (twee)wekelijks over de vloer. Dan kunnen jullie geleidelijk een band opbouwen. Vertel iets over jezelf – over je gezinssituatie, je hobbies, je werkweek. Stel een paar vragen, zonder al te nieuwsgierig te zijn. Schat de situatie juist in: sommige mensen genieten van een babbel met de huishoudhulp, andere zijn gesteld op hun privacy.

Is Nederlands niet je moedertaal? Bedenk dan dat je ook met lichaamstaal veel kunt zeggen. Kom binnen met een glimlach, maak oogcontact en wees eerlijk als je iets niet goed hebt begrepen. 

2.Hou rekening met wat je klant wilt

Kom je regelmatig bij een klant? Pols dan zeker naar de routines! Hoe vaak moet je de lakens verschonen? Welke klussen zijn wekelijks en welke maandelijks – bijvoorbeeld in de badkamer? Wie poetst het poetsgerief

Spreek ook af wie het overzicht bewaart. Geeft de klant je een to do-lijst aan het begin van je werkdag? Of beslis je zelfstandig wat er moet gebeuren? Check in elk geval minstens een keer per maand of alles naar wens loopt: zijn er aandachtspunten of onverwachte klussen?

Geeft de klant feedback op je vorige prestatie? Stel je dan open voor die goede raad. Voel je niet terechtgewezen: poetsen is geen exacte wetenschap! Er zijn veel manieren om een spiegel te doen blinken. Wil een klant dat je het eens anders aanpakt? Hey, in zijn/haar huis is dat oké. 

TIP: Hou een spiekboekje bij! Als je bij meerdere klanten per week werkt, moet je heel wat onthouden. Noteer een paar steekwoorden per adres. 

3.Blijf jezelf

De ene huishoudhulp werkt grondig en wat trager, de andere juist snel maar wat oppervlakkiger... Je kunt jezelf richten naar de wensen van de klant, maar je hele werkwijze zal niet veranderen. Zijn er onrealistische verwachtingen? Geef dan inkijk in jouw aanpak en bespreek wat haalbaar is.

Een fijn contact met je klanten? Dat betekent niet dat je geen nee mag zeggen! Vragen ze je om zware meubels te verplaatsen of met kinderen rond te rijden? Sorry, dat mag niet. Breng die boodschap beleefd maar duidelijk en zoek mee naar andere oplossingen. Je Tempo-Team @Home consultant is ook ter jouw beschikking.