retentie-war for talent
retentie-war for talent

Rekrutering: werkgevers zetten er in de war for talent volop op in. De rode loper wordt nog nét niet uitgerold. Goed! Maar hoe kan je die nieuwe werknemers aan je binden? Volgens ons onderzoek loopt onboarding vaak stroef en wordt het talent van bestaande werknemers niet altijd optimaal benut. Hoe maak je werk van een betere retentie?

Hou je achterdeur zo veel mogelijk dicht

Ga jij bij rekrutering ook voor een voordeur vol toeters en bellen? Eentje die wagenwijd openstaat? En zet jij daarbij alles op alles om nieuwe medewerkers te vinden voor je bedrijf? Klinkt heel positief, maar uit ons RED Report blijkt dat het vaak misloopt om dat nieuwe talent te binden.
Professor Anja Van den Broeck (KU Leuven) legt hier uit dat het in de war for talent noodzakelijk is om je achterdeur te bewaken. Niet alleen om nieuwe medewerkers te behouden, maar ook om ervoor te zorgen dat de mensen die je al in huis hebt, niet ‘uitchecken’ − fysiek of mentaal.


Onboarding: welkom?

Wat gaat er dan mis? Retentie start bij een sterke onboarding (en zelfs daarvoor al). In ons onderzoek zien we dat nieuwe medewerkers nog te veel aan hun lot overgelaten worden. Na de rekrutering moeten ze vaak on the job leren.

Met andere woorden: ze worden te snel voor de leeuwen gegooid. Volgens ons RED Report is dit zo bij de helft van alle bedrijven. Is dat ook het geval in jouw onderneming? Wij helpen je alvast op weg naar een vlotte onboarding!)

Daarna: vooral niet loslaten

Ook na de onboarding lopen begeleiding en opvolging van werknemers niet altijd van een leien dakje. Volgens ons onderzoek maken werkgevers niet genoeg werk van retentie. Er  is te weinig structurele omkadering en feedback. En medewerkers krijgen niet genoeg kansen om bij te leren en hun loopbaan uit te bouwen. Uit ons RED Report blijkt dat het potentieel van maar liefst 1 op de 3 medewerkers te weinig benut wordt. Da’s gek toch, in deze war for talent?

 

Uren aftellen in een gouden kooi

Gevolg? De betrokkenheid en het engagement van die medewerkers komen onder druk te staan. Ze zitten vast in hun job en blijven bij hun bedrijf omdat ze de werkzekerheid, het loonpakket en hun anciënniteit niet willen opgeven.

Productiviteit, werkplezier en zelfontplooiing? Vergeet het maar. Deze medewerkers tellen de uren af in hun gouden kooi. 

Die gouden kooi openbreken? Dat doe je zo!

De gouden kooi openbreken, is een win-win. Je medewerkers krijgen opnieuw plezier in hun werk en zijn productiever. Ze dragen bij aan een fijne werksfeer, kunnen zich ontplooien en zijn mobiel binnen je organisatie. Bovendien vermindert de druk op jouw rekruteringsproces en daalt de kost om nieuwe instroom binnen te halen. 

Mooi. Mooi. Maar hoe help je je mensen om de gouden kooi achter zich te laten? Zet in op hun affectieve betrokkenheid (betrokkenheid met hart en ziel). Hierdoor kunnen ze een sterke emotionele band met jouw bedrijf ontwikkelen, zich identificeren met je waarden en zich in jouw organisatie helemaal thuis voelen.

 

Rekrutering en retentie: een concrete aanpak

Nieuwe mensen aantrekken? Belangrijk. Maar betrokken medewerkers aan je binden, weegt nog zwaarder  door om de war for talent te winnen. Hoe? In ons RED Report geven we je de voornaamste actiepunten mee, op het niveau van HR en van je organisatie.

Ontdek ons RED Report. En laat je inspireren door de cijfers, inzichten en praktische to-do’s.