social_media_tips
social_media_tips

Klaar om jouw rekrutering nog slimmer aan te pakken? Natuurlijk ben je dat. Want ook jij wilt de meest getalenteerde kandidaten voor jou als werkgever laten kiezen. Hoe je dat in deze aanhoudende war for talent het best aanpakt? Door ook te rekruteren via sociale media. Digitaal werven werkt, tenminste als je het juist aanpakt. 

Sociale media? Slimme zet!

Waarom je zou rekruteren via sociale media? Eerst en vooral: je bereikt een wereld vol talent. Letterlijk, want wereldwijd zijn er miljarden (!) mensen actief op sociale media. Allemaal potentiële kandidaten die je anders misschien over het hoofd zou zien.

Veel kans bovendien dat je dankzij deze digitale kanalen de sterkste kandidaten aantrekt. Op sociale media kan je immers specifieke doelgroepen aanspreken. Hierdoor val je op bij mensen met de juiste kennis, ervaring en vaardigheden die ook echt bij je bedrijfscultuur passen. Precies die mensen die je team naar nieuwe hoogtes kunnen brengen.

En, niet vergeten: je kan jezelf als werkgever op de kaart zetten. Wist je dat de meeste mensen onderzoek doen naar de reputatie van een bedrijf voordat ze solliciteren, en dit vooral via sociale media? Reden genoeg om de cultuur en waarden van je organisatie online te promoten.

Deze voordelen zorgen ervoor dat rekruteren via sociale media soms veel efficiënter blijkt. En jouw vacatures sneller ingevuld raken.

Digi-do’s bij online rekruteren

Aan de slag dus! Gewoon je vacatures publiceren op sociale media en wachten tot de vis toehapt? Nope, zo werkt het vandaag helaas niet meer. Het verschil maken en succesvol talent aan de haak slaan, vraagt om een stevigere strategie. En die begint bij… het begin:

Kies de juiste socialmediakanalen

LinkedIn blijft met stip op nummer 1 staan om vacatures in te vullen. En ook Facebook, Twitter (X) en Instagram zijn populair. Denk goed na over je doelgroep als je wil rekruteren via sociale media: wie hoop je te bereiken en via welk kanaal kan je dat best doen? Daarbij loont het zeker de moeite om verder te kijken dan LinkedIn en ‘The Big Three’.

Begin bij je HR analytics en de mensen die al bij je werken. Wat houdt hen bezig? Sportieve ingenieurs vind je vaak terug op Strava. Lanceer op dat kanaal een rekruteringscampagne en je valt positief op. Gamende IT’ers kan je bereiken via Twitch en ook via de sociale nieuwswebsite Reddit. Die laatste spreekt trouwens een breed publiek aan. Felbegeerde technici? Je krijgt ze mogelijk te pakken op sportwebsites.

Laat je bedrijf én mensen online opvallen

Een sterk profiel op je socialmediakanalen is essentieel. Je bedrijfspagina is perfect om de cultuur en waarden van je organisatie uit te lichten. En zo je zichtbaarheid als werkgever te vergroten. Maar ook je persoonlijk profiel en dat van je medewerkers verdienen de nodige aandacht. Veel kans dat potentiële kandidaten willen checken wie hun eventuele toekomstige baas en collega’s zijn, en hoe jullie in het werkleven staan. Dat zou jij zelf toch ook doen? Het is dan ook belangrijk dat zowel jijzelf, je werknemers als je bedrijf goed én juist overkomen op sociale media.

Inspireer…

Een profiel, maar geen content? Daar wordt niemand echt warm van. Potentiële kandidaten willen geïnspireerd worden, geprikkeld om bij jou te komen werken. Wees dus aanwezig, deel boeiende dingen en creëer interactie. Trek daarbij de aandacht in woord en beeld: een testimonial van een collega of een foto van een teambuilding? Daarmee deel je op een authentieke manier hoe het er écht aan toegaat in je bedrijf. 

Waardevolle content vraagt bovendien ook om de juiste tone of voice. Eentje die aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf. Maak je hier werk van, dan laat je een blijvende indruk achter en wordt er over jou als werkgever gepraat.

… en communiceer

Het handige aan sociale media? Je kan rechtstreeks in gesprek gaan met potentiële kandidaten. Reageer je op een update of beantwoord je een vraag via een privéberichtje, dan creëer je meteen ook een persoonlijke band met de persoon achter het profiel. Rekruteren via sociale media werkt als een dialoog. En je tijd nemen om je doelgroep te betrekken loont: je laat kandidaten voelen dat ze belangrijk zijn en werkt hun interesse op voor je vacatures.

Betrek collega’s erbij

Je eigen mensen spelen een belangrijke rol wanneer je rekruteert. Ze zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Potentiële kandidaten solliciteren gewoon veel sneller voor een vacature als ze erover hoorden via een persoonlijke connectie uit hun netwerk. Een job aanbevolen door vrienden of familie boezemt vertrouwen in. Betrek dus zeker je huidige medewerkers bij je rekruteringsproces. Trouwens, hoe meer werkplezier je collega’s ervaren, hoe meer hun connecties die vibe opsnuiven… en hoe sneller ze eens komen luisteren! 😉

Ga er bewust mee om

Via social media zijn mensen sneller geneigd om hun ervaringen te delen over bijvoorbeeld het sollicitatieproces of de werksfeer. Denk op voorhand goed na over hoe je daarmee omgaat. En, maar dat spreekt vanzelf, het heeft natuurlijk geen zin om een aanstekelijke vacature op social media te posten, terwijl het er op jouw werkvloer heel anders aan toegaat.

Je merkt het: rekruteren via sociale media is geen quick fix. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Door te rekruteren op sociale media, bereik je ook mensen die níet actief op zoek zijn naar een nieuwe job. Het kan dat ze puur uit nieuwsgierigheid op je vacature klikken… en misschien wel getriggerd worden?

Ondersteuning nodig om je doelgroep te bereiken? Vertel ons welke medewerker(s) je, tijdelijk of vast, aan boord wil halen en wij gaan voor jou aan de slag.