Alle neuzen in dezelfde richting met een online event

Je collega’s inspireren en betrekken vanop afstand? Niet simpel. Toch is het mogelijk, met een online event bijvoorbeeld. En enkele praktische tips!

We zitten allemaal ver van elkaar. Achter ons scherm, thuis of deels op kantoor. Het is nu dan ook belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat de verbondenheid tussen collega’s blijft bestaan.

Maar hoe doe je dat als HR? Net als teambuildings zijn inspirerende events deze periode nét wat moeilijker. Dus moeten we op zoek naar een veilig, evenwaardig alternatief. 

Virtueel dan maar! En dat kan werken. Of je nu deel uitmaakt van een kmo of een multinational, je pakt het zo groots of bescheiden aan als je zélf wilt.

Zo deden we dat ook bij Tempo-Team, voor onze jaarlijkse Kick-Off om jobtimisme in de spotlights te zetten en te voelen of de Tempo-Team Experience echt leeft.

We delen graag enkele concrete tips met een leuk voorbeeld erbij.

 

7 praktische tips om een online event op te bouwen

1. Bouw op voorhand spanning op

Betrek je medewerkers op voorhand. Laat hen weten wat en wanneer zal gebeuren én waarom.

Zo doe je dat:

Stuur een activerend mailtje waarvan ze meteen goesting krijgen in het event. Zo creëer je meteen betrokkenheid.

 

2. Zorg voor draagkracht: wie doet mee?

Via een bericht op intranet laat je geïnteresseerde collega’s mee nadenken over een plan van aanpak. 

Zo doe je dat:

Stel een dedicated projectteam aan om het event zowel praktisch als inhoudelijk vorm te geven.

 

3. Extra betrokkenheid met een leuk pakket

Budget oké? Stuur op voorhand een eventgadget of pakket op. Dat versterkt straks de betrokkenheid.

Zo doe je dat:

Ga voor leuke gadgets die ook gebruikt kunnen worden tijdens het event. Laat iedereen samen ‘unboxen’.

 

4. Online, dus houd de tijd in het oog!

Maak het leuk en niet te lang. Hoe lang kunnen we onze aandacht er écht bij houden? Juist, zo’n 45 minuten.

Zo doe je dat:

Reken op voorhand goed uit wat er op de planning staat en hoeveel tijd elke spreker/video krijgt.

 

5. Communiceer vanuit merk en waarden

Houd altijd je bedrijfscultuur in het achterhoofd. Kies een stijl en vorm die bij je past, en die je mensen herkennen. Blijf jezelf. En: herinner je mensen aan je waarden en doelen. Maak van een ellenlange speech een feel good filmpje.

Zo doe je dat:

Zet je CEO in een leuke studio, kleed het event aan. En zorg dat ook hij/zij helemaal op zijn/haar gemak is.

 

6. Ruimte voor professionals?

Dan kan je altijd beroep doen op een externe partij om je te ondersteunen. Huur een professionele presentator of eventteam in. 

Zo doe je dat:

Maak een filmpje waarin een reporter de bedrijfscultuur gaat onderzoeken en testen bij enkele collega’s. 

 

7. Blijf collega-gericht, geef goesting

Zorg dat de inhoud die je brengt op maat is van je publiek.

Let op tempo, taal, humor. Maak het fun, zorg voor samenhorigheid!

Zo doe je dat:

Creëer een event waar je zélf aan wilt deelnemen. 

 

Meer weten over hoe je een gezonde teamgeest creëert? Lees dan ook:

 

Lees meer:

Inzichten en trends

Leren en groeien: het is cruciaal, tonen de cijfers in ons RED Report aan. Voor ons werkplezier en om de schaarste het hoofd te bieden. Leren faciliteren? Denk niet alleen aan dure en formele oplei...

Inzichten en trends

Leren en groeien: het is cruciaal, tonen de cijfers in ons RED Report aan. Voor ons werkplezier en om de schaarste het hoofd te bieden. Leren faciliteren? Denk niet alleen aan dure en formele oplei...
meer

Actualiteit, Praktijk

Weten hoe het gaat met je mensen, is altijd belangrijk geweest. Maar nu nóg iets meer. Neuroscience kan je daarbij helpen. Leuk en laagdrempelig. In de sportwereld weten ze dat al. Nu HR nog?

Actualiteit, Praktijk

Weten hoe het gaat met je mensen, is altijd belangrijk geweest. Maar nu nóg iets meer. Neuroscience kan je daarbij helpen. Leuk en laagdrempelig. In de sportwereld weten ze dat al. Nu HR nog?
meer

Beter werken

Productiviteit staat hoog op de agenda, maar toch zetten ondernemingen vaak inefficiënte methodes in. Bonussen en betere processen kunnen op korte termijn werken, zeker. Maar echte productiviteitsw...
meer