5 tips om waardering te tonen aan je werknemers

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt. Nochtans is die erkenning belangrijk, want gewaardeerde werknemers functioneren optimaler en halen betere resultaten. Reden genoeg dus om werk te maken van een goede feedbackcultuur en wij vertellen je graag hoe je dat doet!

Een schouderklopje doet wonderen

Uit ons RED Report - ons jaarlijkse onderzoek naar de werkervaringen van Belgische werknemers en werkgevers - leren we dat maar liefst 47% van degenen die wél feedback krijgen, zegt dat het vooral om negatieve feedback gaat. Vergeet dus niet om je werknemers ook positieve feedback te geven. Soms is dat net wat ze nodig hebben voor het nodige werkplezier.’

Een schouderklopje? 2 op 3 werknemers geeft aan dit zelden of nooit te krijgen.

Uit ons RED Report ‘21* blijkt ook dat bijna 2 op 3 werknemers naar eigen zeggen zelden of nooit een schouderklopje krijgen. Werknemers die er wel eentje krijgen ervaren meer werkplezier en zijn gemotiveerder, gelukkiger en productiever. Je weet dus wat je te doen staat!

Door het vele thuiswerken kan je vaak niets anders doen dan digitale feedback geven. Doe dat niet enkel via mail. Bel je medewerkers bijvoorbeeld even op en check hoe het écht met hen gaat. Het is toch net iets persoonlijker dan een mailtje, niet? 

 

Waardering inbouwen in je feedbackcultuur doe je zo

Een goede feedbackcultuur zorgt dus voor werkplezier, zowel op de werkvloer als  tijdens thuiswerk. Maar hoe doe je dat dan?

Er zijn heel wat manieren, te beginnen bij een spontane babbel aan de koffiemachine. Of je kan onze 5 tips uitproberen. Succes gegarandeerd!

 

1. Goeiemorgen iedereen!

Neem de tijd om je werknemers te begroeten. Een eenvoudige “hallo” of “alles goed?” is een klein gebaar dat een boost geeft aan de erkenning van je medewerkers. Je kan nog een stapje verder gaan en ook momenten inlassen om te checken waar zij zoal mee bezig zijn. De ideale gelegenheid om zowel interesse als waardering te tonen voor wat ze doen. 

Werkt je team van thuis uit? Organiseer dan een korte online check-in op maandag om de week meteen goed in te zetten.

En wat met  thuiswerkplezier? Wij bundelden 5 handige tips die je kan delen met je werknemers voor meer plezier in het thuiswerkkantoor!

 

2. Maak van je feedback geen soep

Enkele snelle best practices: 

  • Vermijd om negatieve en positieve feedback op een hoopje te gooien. 
  • Zorg ervoor dat je feedback altijd in balans is. 

Als je teveel op de negatieve zaken hamert, krijgen je medewerkers het gevoel dat ze niks goed kunnen doen. Sluit het feedbackgesprek steevast af met een positieve noot zodat iedereen met een goed gevoel terug aan de slag gaan.

 

3. Hallo toekomst!

Het is belangrijk om je werknemers perspectief te bieden. Sinds het begin van de coronacrisis verdubbelde het aantal werknemers dat op zoek is naar een nieuwe job. Zorg dat je als werkgever klaar bent voor deze evolutie!  

Bereid je als werkgever voor om perspectief te bieden na corona.

Hoe je dat doet? Vraag aan je werknemers hoe ze zelf graag willen groeien. Bekijk samen welke opleidingen ze willen volgen en hoe je deze kan faciliteren via formele of informele opleidingen. Zo staan je werknemers sterker in hun schoenen en hou je talent aan boord.

 

4. Fluency is een winner

Flexibiliteit op de werkvloer staat hoog op bijna ieders verlanglijstje. Zorg ervoor dat je dat in verschillende vormen aanbiedt: deeltijds werk,  glijdende uren, tijdskrediet of klein verlet. Het maakt niet uit, zolang je werknemers maar mee kunnen beslissen over hun balans tussen werk en privé. Het komt de relatie met je medewerkers alleen maar ten goede!

 

5. Hoe gaat het écht met jou?

Zorg voor een bedrijfscultuur waarin welzijn centraal staat en luister naar je collega’s. Materiële extralegale voordelen zijn mooi meegenomen, maar als je werknemers zich goed in hun vel voelen zal je dat merken in hun prestaties!

 

Wil je weten wat er onder jouw medewerkers leeft? Ook werken aan meer jobtimisme? Download ons RED Report ‘21 en kom er alles over te weten.

 

*Op basis van ons onderzoek in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.

 

Lees meer:

Good Practices, Praktijk

De vaccinaties schieten goed op. En we mogen weer met vakantie naar het buitenland. Leuk, maar het houdt toch nog een risico in. Onze safety manager Pascal Meyns deelt zijn tips om de terugkeer van...

Good Practices, Praktijk

De vaccinaties schieten goed op. En we mogen weer met vakantie naar het buitenland. Leuk, maar het houdt toch nog een risico in. Onze safety manager Pascal Meyns deelt zijn tips om de terugkeer van...
meer

Beter werken

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar we doen het intussen zoveel dat het ook aan ons werkplezier kan knabbelen. Daarom delen we 5 tips voor meer pleziermomentjes in het thuiswerkkantoor. Die ...

Beter werken

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar we doen het intussen zoveel dat het ook aan ons werkplezier kan knabbelen. Daarom delen we 5 tips voor meer pleziermomentjes in het thuiswerkkantoor. Die ...
meer

Beter werken

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt. Nochtans is die erkenning belangrijk, want gewaardeerde werknemers functioneren optimaler en hal...
meer