waardering_tonen
waardering_tonen

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt van hun leidinggevende. Nochtans is de erkenning en waardering van medewerkers belangrijk, want gewaardeerde werknemers hebben meer werkplezier en halen betere resultaten. Reden genoeg dus om werk te maken van een goede feedbackcultuur en wij vertellen je graag hoe je dat doet!

Ons onderzoek naar de waardering van werknemers

Een schouderklopje? Dat doet wonderen voor het werkplezier en de motivatie.

En werkplezier maakt je mensen gemotiveerder, productiever, minder vaak afwezig en meer geneigd om trouw te blijven aan jouw bedrijf. Zo belangrijk in die woekerende war for talent!

Uit ons RED Report-onderzoek - naar de werkervaringen van Belgische werknemers en werkgevers - leren we dat meer dan 8 op de 10 medewerkers complimenten krijgen van collega’s.*

Da’s goed nieuws, alleen blijft de ‘baas’ achter.

28% van de ondervraagde werknemers krijgt nooit een pluim van de leidinggevende. Echt jammer, want ons onderzoek wijst uit dat waardering van de manager dubbel telt. 

Is gul zijn met complimenten dan de oplossing? Niet helemaal, de manier waarop je ze geeft, is ook van belang. Nóg sterker: strooi niet zomaar met complimenten, bouw waardering van medewerkers stevig in je feedbackcultuur in.

5 tips om waardering van medewerkers te doen werken
 

1. Goeiemorgen iedereen!

Neem de tijd om je medewerkers te begroeten. Een eenvoudige “hallo” of “alles goed?” is een klein gebaar dat een boost geeft aan de erkenning en waardering van je medewerkers. Je kan nog een stapje verder gaan en ook momenten inlassen om te checken waar zij zoal mee bezig zijn. De ideale gelegenheid om zowel interesse als waardering te tonen voor wat ze doen. 

En wat met thuiswerkplezier? Wij bundelden 5 handige tips die je kan delen met je werknemers voor meer plezier in het thuiswerkkantoor! 

2. Maak van je feedback geen soep

Enkele snelle best practices: 

  • Vermijd om negatieve en positieve feedback op een hoopje te gooien. Begin met de positieve zaken.
  • Zorg ervoor dat je feedback altijd in balans is. 
  • Als je te veel op de negatieve zaken hamert, krijgen je medewerkers het gevoel dat ze niks goed kunnen doen. Sluit het feedbackgesprek steevast af met een positieve noot. Dan kan iedereen met een goed gevoel weer aan de slag gaan.

3. Hallo toekomst!

Het is belangrijk om je medewerkers perspectief te bieden. Want uit ons RED Report blijkt dat toch wel wat werknemers onzeker zijn over hun financiële situatie en toekomst. Zo maakt 41% zich regelmatig zorgen over geld. Als werkgever heb je een streepje voor als je je mensen een houvast kan geven. 

Hoe je dat doet? Vraag aan je werknemers hoe ze zelf graag willen groeien. Want zelfontwikkeling is de beste manier om je mensen weerbaar te maken. Dat je hen die kans geeft, is een mooie blijk van waardering. Bekijk samen welke opleidingen ze willen volgen en hoe je deze kan faciliteren via formele of informele opleidingen. Zo staan je werknemers sterker in hun schoenen en hou je talent aan boord.

4. Fluency is een winner

Flexibiliteit op de werkvloer staat hoog op bijna ieders verlanglijstje. Zorg ervoor dat je dat in verschillende vormen aanbiedt: deeltijds werk,  glijdende uren, tijdskrediet of klein verlet. Het maakt niet uit, zolang je werknemers maar mee kunnen beslissen over hun balans tussen werk en privé. Het komt de relatie met je medewerkers alleen maar ten goede!

5. Hoe gaat het écht met jou?

Zorg voor een bedrijfscultuur waarin welzijn centraal staat en luister naar je collega’s. Materiële extralegale voordelen zijn mooi meegenomen, maar als je werknemers zich goed in hun vel voelen zal je dat merken in hun prestaties!

Wil je ook werken aan meer werkplezier onder jouw werknemers? Maak werk van waardering en complimenten!

Download alvast onze complimentengids.

*Op basis van ons onderzoek in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.