5 slimme lessen die Tempo-Team geleerd heeft uit de coronacrisis

‘Het is belangrijk dat we de lessen die we hebben geleerd blijven leren en verankeren,’ vindt Eddy Annys, Managing Director van Tempo-Team. ‘Want we vergeten snél als mensen, hoe acuut onze situatie vandaag ook is.’

We spreken Eddy Annys wanneer de cijfers in de tweede golf er niet goed uitzien, maar we nog niet in lockdown zijn gegaan. Samen kijken we naar het einde van dit jaar, en kijken we vooruit naar 2021 met wat we ondertussen hebben geleerd.

‘Even terug naar midden maart, eerst’, begint Eddy. ‘Daar zijn we van de ene dag op de andere bijna met z’n allen thuis gaan werken. Dat kon dus. In heel wat sectoren. En dat is een blijver.’

 

Eén. Vertrouwen werkt in beide richtingen

‘We zullen niet voltijds thuiswerken, maar de vraag is wel: hoe stemmen we kantoor en home op elkaar af wanneer alles zich straks enigszins heeft genormaliseerd? En hoe houden we iedereen veilig en gezond, én goed aan de slag?’

Hoe stemmen we kantoor en home op elkaar af wanneer alles zich straks enigszins heeft genormaliseerd?

‘Belangrijke factor is vertrouwen vanuit het management. Je moet ervan kunnen uitgaan dat mensen thuis wérken, zonder dat je dat nauwgezet controleert.’

‘Die aanpassing is voor werkgever en werknemer even groot. En dat vraagt van iedereen verantwoordelijkheidszin.’

 

Twee. Fysieke versus virtuele aanwezigheid

‘Vroeger, ik bedoel, zoals in 2019, was het belangrijk voor bedrijven om onze kantoren te kunnen zien. Die klassieke aanwezigheid zegt hen dat we er zijn, en dat we dichtbij zijn.’

‘Tot plots onze kantoren in lockdown moesten sluiten. En wat zagen we? Onze dienstverlening is quasi dezelfde gebleven, op hetzelfde peil ook.’

De verschuiving naar digitale aanwezigheid is een feit. De tastbaarheid van fysieke kantoren is minder fundamenteel geworden

‘Dus dat stukje verschuiving naar digitale aanwezigheid is een feit. En fysieke kantoren hebben absoluut hun rol nog, maar die tastbaarheid is blijkbaar minder fundamenteel geworden.’

‘Wat niet wil zeggen dat we kantoren gaan afbouwen, wel dat we nadenken over hoe we onze dienstverlening kunnen aanpassen, optimaliseren, tussen baksteen en virtueel.’ 

‘En dat potentieel was er al, mee mogelijk gemaakt door de technologie die er ook al was, maar nu definitief is ingeburgerd.’

 

Drie. Wendbaar blijven want kwetsbaar

‘Januari: alles nog oké. In maart gingen we in lockdown. Dat zegt veel over onze kwetsbaarheid. Wat we mogelijk niet wisten, of waren vergeten.’ 

‘Wat kunnen we daaruit leren - over onze wendbaarheid? Wat doen we de volgende keer anders, nog beter? Het is enorm van belang om die lessen te verankeren, want mensen vergeten snel. Hoe contacten digitaal veranderen, bijvoorbeeld.’

We mogen niet vergeten wat voorheen ook goed en van waarde was

‘Dat wordt zo makkelijk de nieuwe norm. En we mogen niet vergeten wat voorheen ook goed en van waarde was.’

 

Vier. Laten we uitkijken voor elkaar

‘In die eerste lockdown in maart zijn relaties veranderd. Paradoxaal genoeg zijn bij ons vanop afstand onze contacten, hoewel ze virtueel zijn, inténser geworden.’

‘We hadden élke dag contact met elkaar, soms twee keer per dag. Digitaal worden agenda’s strakker geroosterd, en hebben meetings een duidelijk doel, begin en einde.’

Voor we beginnen aan de meeting, vraag ik mijn mensen hoe het met hen gaat

‘Dan mag je de zorg niet uit het oog verliezen. Daarom vraag ik mijn mensen hoe het met hen gaat, voor we beginnen. Dat probeer ik toch niet te vergeten. Als het hen goed gaat, kunnen we starten - indien niet, moeten we daar eerst op ingaan. Dat is essentieel.’

‘Vergeet ook niet dat we bij de tweede lockdown tegen het einde van het jaar in de donkere maanden zitten - dat is een pak minder makkelijk te verteren dan tijdens de lichte maanden eerder. Daar horen we aandacht voor te hebben.’

 

Vijf. Het is niet voorbij. We moeten volhouden

‘Elke maand kunnen al onze medewerkers inbellen op een sessie met ons en met mij, omdat ik het belangrijk vind dat contact te onderhouden.’

‘Na de welkomst- en afspraken slides ga ik verder met coronacijfers. Ook toen die enigszins nog oké waren. Nu de cijfers opnieuw hoger zijn, is dat een pak meer vanzelfsprekend, en toch: corona is niet weg.’ 

‘Als reality check. We moeten ons daar bewust van blijven.’

Wij werken op de vloer nog altijd in A- en B-groepen

‘Wij werken op de vloer nog altijd in A- en B-groepen, en de menselijke neiging is dat te doorbreken, los te laten. We willen dat bij Tempo-Team niet toelaten. Het is niet goed voor de veiligheid mensen, en voor onze organisatie.’ 

We streven ernaar straks weer naar het normale over te kunnen gaan, maar de werkelijkheid nu vraagt nog steeds om aanpassingen. En we blijven voorzichtig. Geen keuze.’

 

Lees meer:

Praktijk

Zeker: heel wat mensen zijn gestresseerd en angstig in deze coronatijden. Hoe houd je in zo’n onzeker klimaat de moed erin? Met ons dodelijkste wapen: optimisme. Zo schiet je raak

Praktijk

Zeker: heel wat mensen zijn gestresseerd en angstig in deze coronatijden. Hoe houd je in zo’n onzeker klimaat de moed erin? Met ons dodelijkste wapen: optimisme. Zo schiet je raak
meer

Actualiteit

Met deze extralegale voordelen trek je talent aan - ook nà corona

Actualiteit

Met deze extralegale voordelen trek je talent aan - ook nà corona
meer

Opinie

‘Het is belangrijk dat we de lessen die we hebben geleerd blijven leren en verankeren,’ vindt Eddy Annys, Managing Director van Tempo-Team. ‘Want we vergeten snél als mensen, hoe acuut onze situati...
meer