Rekruteren op LinkedIn? “Graag, maar hóé?”. Het gedetailleerde antwoord leest u in de whitepaper LinkedIn voor HR-managers die geen tijd hebben voor LinkedIn. Maar geen theorie zonder praktische voorbeelden. Ontdek hoe de goede leerlingen van de klas het doen.

Telenet: publiceert veel updates over medewerkers

Het strafste aan deze bedrijfspagina? De updates. Ze zijn met veel en ze zijn goed. HR heeft er duidelijk iets in de pap te brokken. Met staaltjes van posts over personeel dat vrijwilligerswerk doet, goede doelen steunt, over hobby’s vertelt… De hashtag #eenvanons vormt een rode draad van groepsgevoel en verbondenheid.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Post veel en gevarieerd 
  • Toon de gezichten achter uw onderneming 
  • Slimme hashtags kunnen werken 

Esko: zet de troeven voor de kandidaten centraal

Eindelijk een organisatie die het begrepen heeft. Rekrutering is niet alleen van ‘wij doen dit’. Maar ook – en veel belangrijker – van ‘daarom wil je bij ons werken’. ‘Why join us?’ springt hier in het oog. Net als het antwoord: de toffe start-upmentaliteit, de drang naar perfectie, de carrièremogelijkheden. Climax van deze ‘what’s in it for you-aanpak’? Zelfs in het stuk ‘About Esko’ krijg je het gevoel dat je onmisbaar bent voor de organisatie.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Denk vanuit uw kandidaten: wat hebt u hen te bieden? 
  • Geef lezers het gevoel dat uw organisatie – en zelfs de wereld – niet zonder hen kan.

NN: doet het met multimedia

Een update kán een ‘saaie’ mededeling zijn. Tekstje na tekstje na tekstje. Veel beter: variëren met multimedia. Precies wat deze bedrijfspagina doet. Een test hier, een video daar - met een speech van de CEO ertussen. Het houdt de schwung erin en verhoogt de interactie. De pagina grijpt ook de kans om te linken naar zijn aparte jobsite. Die ziet er piekfijn uit: zo blijft het plaatje kloppen.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Houd uw pagina levendig met multimedia en content variatie
  • Link naar uw jobsite, en zorg ervoor dat die netjes oogt én hetzelfde verhaal brengt 

Stad Mechelen: bouwt aan haar imago

De war for talent winnen? Dat lukt door een ijzersterk imago in de strijd te gooien. Deze pagina zet daar hard op in. Updates vertellen wat de stad betekent voor burgers, ondernemers, toeristen. Die lijn wordt zelfs doorgetrokken in een aparte showcase-page: lezers volgen er op de voet wat er allemaal in de stad te beleven is.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Bouw een sterk werkgeversimago op om kandidaten-harten te veroveren 
  • Werk met aparte showcase pages

Coolblue: schrijft ijzersterke vacatures

Een bedrijfspagina kan nog zo leuk zijn met allerlei foto’s, filmpjes, testjes… Maar waar het uiteindelijk om draait zijn de vacatures! En die zijn hier zó anders. Neem nu de functie-omschrijving. Die krijgt twee rubriekjes: ‘wat je op verjaardagen vertelt dat je doet’ en ‘wat je echt doet’. Het saaie ‘takenpakket’ maakt plaats voor ‘hoe je dag eruit kan zien’. En ‘Wij bieden’ verrast met geestige antwoorden als: geld.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Overtuig kandidaten met goed geschreven vacatures
  • die ‘on brand’ zijn en uw imago versterken