Gehoord tijdens onboarding: valkuilen en uitdagingen

Nieuwe collega’s verwelkomen en behouden? Ook nu we allemaal meer hybride werken? Dat doe je zo

In tijden waarin off- en online werken elkaar afwisselen is een sterk onboardingsproces nodig.

Dit proces kent enkele valkuilen en uitdagingen die we graag even voor je opsommen. Een gewaarschuwde HR-vrouw of man is er twee waard, toch?

Ontdek deze 5 vaak gehoorde quotes en hoe je er op inspeelt - in het echt én digitaal.

Oei, morgen begint die nieuwe collega, kan jij die eventjes opvangen?

Voorbereiding is alles

Onboarding start vanaf het ondertekenen van het contract. Steek er voldoende tijd en energie in. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmailtje enkele dagen voor de start of maak een filmpje met de collega’s dat je op voorhand doorstuurt. Zo kennen nieuwkomers meteen al wat gezichten en beleven ze werkplezier nog vóór ze in jouw bedrijf aan het werk zijn.

Ook handig is een stappenplan/agenda, zo weten je nieuwe collega’s wat ze kunnen verwachten.

Ik weet toch niet wat ik van die nieuwe collega moet denken hoor ... 

Neem de tijd om elkaar te leren kennen

Digitaal connecteren, het is niet eenvoudig - maar het brengt wel heel wat op! Het start met je team voor te stellen (zoals een leuke welkomstvideo), maar probeer ook genoeg ‘koetjes-en-kalfjes-momenten’ te voorzien, zoals een online apéro op vrijdagmiddag. En dan mag het gaan over alles, behalve over werk.

  • Geef eens een digitale thuiskantoorrondleiding
  • Vervang de smalltalk aan de koffiemachine door een leuke online apero.

Allez, zo moeilijk is dat nu toch ook weer niet!

Breng structuur, geef de tijd en ruimte

Er komt veel op nieuwe collega’s af tijdens de inwerkingsperiode. Zorg daarom voor voldoende overzicht. Werk met een tijdlijn of to-dolijst waarop ze zaken kunnen afvinken. En zorg ervoor dat alle onboardingsinformatie snel terug te vinden is.

Geef ook voldoende tijd om te wennen. In het begin zal die nieuwe collega meer tijd nodig hebben om taken uit te voeren. Dat is compleet normaal én helemaal oké. 

Die werkt hier nu toch al een maand ...

Laat nieuwe collega’s niet te snel los

Plan voldoende communicatiemomenten in. Op kantoor zal je sneller een vraag stellen. In tijden van thuiswerk is het belangrijk om duidelijk te maken dat nieuwe collega’s altijd met vragen en feedback bij je terechtkunnen. 

Misschien heb je een collega die tijdens corona gestart is, en nu pas naar kantoor komt. Maak hem/haar zeker wegwijs binnen de kantoorcultuur

Houd je nieuwe collega goed op de hoogte van welke afspraken gemaakt zijn en welke communicatiekanalen je gebruikt. 

Die nieuwe collega loopt precies wat verloren

Werk met een peter/meter

Iemand die naast de nieuwe collega staat en hem/haar op weg zet, dat is belangrijk tijdens die eerste periode. En ook digitaal is dit perfect mogelijk door schermen te delen of via een videocall. 

Weten dat je bij iemand terecht kan, zorgt voor minder stress.

 

De vinger aan de pols houden bij je werknemers blijft belangrijk, digitaal of niet. Wanneer heb je hen bijvoorbeeld laatst getoond dat je hen waardeert?

In dit artikel geven we je 5 tips waarmee je werk kan maken van waardering.

Lees meer:

Beter werken

“Omdat ik het zeg.” Tja, die leiderschapsstijl is echt niet meer van deze tijd. Hoe je als leidinggevenden je medewerkers wél motiveert? Door je coachende kracht volop in te zetten. Professor Anja ...

Beter werken

“Omdat ik het zeg.” Tja, die leiderschapsstijl is echt niet meer van deze tijd. Hoe je als leidinggevenden je medewerkers wél motiveert? Door je coachende kracht volop in te zetten. Professor Anja ...
meer

Organisatie, HR strategie

Het onboarding proces is meer dan de aanloop naar de eerste werkdag. Van krabbel onder de arbeidsovereenkomst tot wanneer de nieuwe werknemer volledig zijn draai heeft gevonden - wat zijn de mijlpa...

Organisatie, HR strategie

Het onboarding proces is meer dan de aanloop naar de eerste werkdag. Van krabbel onder de arbeidsovereenkomst tot wanneer de nieuwe werknemer volledig zijn draai heeft gevonden - wat zijn de mijlpa...
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Organisatie

In de populaire ‘Brainpickings’ podcast van #ZigZagHR zoomen onze Managing Director Eddy Annys en professor Anja Van den Broeck van KU Leuven in op de 8 HR-uitdagingen die we vaststelden in ons RED...
meer