Social media rekruteren verdrievoudigd* sinds 3 jaar

E-rekruteren zit vandaag duidelijk in de lift. Meer dan de helft van de bedrijven rekruteert via digitale tools zoals hun website, sociale media of online tests. Vooral sociale media worden daarbij alsmaar populairder (42%). Desondanks investeert slechts 1 op 3 werknemers in zijn of haar social mediaprofielen op bijvoorbeeld LinkedIn. Ruim 1 op 10 bedrijven gaat al een stap verder en zet ook robots in om sollicitatiebrieven te beoordelen. De helft van de werknemers ziet deze veranderingen met lede ogen aan.

Helft werknemers tegen digitalisering en robotisering van sollicitatieproces

Meer dan 4 op 10 werkgevers gebruikt Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn om nieuwe medewerkers aan te trekken. Dat is ruim 3 keer meer dan in 2015, toen maar 12% dat deed. 1 op 5 werkgevers adverteert zijn vacatures ook online. Daarnaast blijven de bedrijfswebsite (44%), tewerkstellingsdiensten (33%), uitzendkantoren (32%) of vacatures in gedrukte media (20%) populaire manieren om nieuw talent aan te werven. Dit blijkt uit de vergelijking van onderzoekscijfers van Tempo-Team uit 2015 met deze van dit jaar.

Sociale media zijn onderschat visitekaartje

Sociale mediapagina’s worden ook steeds meer een visitekaartje. En dat geldt zowel voor werknemers als werkgevers. De helft van de bedrijven bezoekt vandaag immers het sociale mediaprofiel van sollicitanten. In 2015 deed maar 1 op 3 dat. Hoewel driekwart van werknemers beseft dat potentiële werkgevers dit doen, zet maar een derde actief in op zijn sociale mediaprofielen als uithangbord voor recruiters. 6 op 10 werknemers surfen zelf naar de Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn-pagina van het bedrijf waarvoor ze solliciteren. De meeste werkgevers (75%) zijn zich hier goed van bewust. 4 op 10 besteden daarom ook extra aandacht aan hun online aanwezigheid en reputatie.

“Sociale media groeiden op korte tijd uit tot een belangrijk onderdeel van het rekruteringsproces. Het belang van een sterke online reputatie zal, ook door de opkomst van innovaties zoals Google for Jobs, enkel toenemen” aldus Valérie Denis, CSR-manager bij Tempo-Team.

Robots screenen sollicitanten

Het beoordelen van sollicitaties door robots wordt door 12% van de bevraagde bedrijven gedaan. Ruim 1 op 3 werknemers vindt dit een slechte zaak. Verder vreest de helft van de werknemers ook dat rekrutering minder kwalitatief wordt onder invloed van de digitalisering en gelooft niet dat doorgedreven digitalisering of automatisering goed is. Ongeveer 1 op 2 werkgevers delen die bezorgdheid. Tweederde van de werkgevers geven bovendien ook aan dat persoonlijke sollicitatiegesprekken een cruciaal onderdeel van het sollicitatieproces zullen blijven.

Het digitaliseren van testen om vaardigheden van kandidaten te meten stoot op minder weerstand: de helft van de werknemers is voorstander. Vandaag zet 1 op 3 bedrijven dit soort tests al in. Grote bedrijven doen dit overigens vaker dan KMO’s (61% vs. 21%).

“De automatisering en robotisering van rekruteringsproces schrikt werknemers duidelijk af. Maar het biedt meer voordelen dan ze momenteel denken: de verwerkingen van kandidaturen kan bijvoorbeeld sneller en de beoordeling wordt ook objectiever. Uiteraard blijven sollicitatiegesprekken wel belangrijk omdat zo het best ingeschat kan worden welke ambities iemand heeft, of die kandidaat gemotiveerd is en of die past in het bedrijf,” besluit Denis.

*Dit blijkt uit de bevraging, naar aanleiding van de Digitale Week door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tempo-Team, van een representatieve steekproef van 2710 werknemers en werkgevers in 2015 en 2018 door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tempo-Team. De maximale foutmarge van het onderzoek is 3,39%.

5 tips voor bedrijven voor succesvolle e-rekrutering

1. Update je website en social media geregeld
Vertrek van een eigentijdse bedrijfswebsite met een goed uitgebouwd carrière- en jobluik. Daar kunnen potentiële werknemers uitgebreide informatie terugvinden over welke jobs jouw bedrijf aanbiedt, welke carrièremogelijkheiden er zijn. Die informatie kan je ook in verkorte vorm posten op de social mediapagina’s van je bedrijf. Blijf al die informatie ook geregeld vernieuwen en aanvullen. Je website en sociale media moeten ‘leven’.

2. Blijf trouw aan je identiteit
Je sociale mediapagina’s zijn de ideale manier om potentiële werknemers kennis te laten maken met jouw bedrijf. Denk daarom goed na over wat de identiteit is van jouw bedrijf en vertaal dat naar de content die je post op je kanalen. 1 duidelijke lijn zorgt voor een coherent beeld bij de bezoekers.

3. Maak van jouw medewerkers ambassadeurs
Stimuleer je werknemers om op sociale media te posten over hun werk(plezier) bij jouw bedrijf: leuke projecten, teambuildingactiviteiten, belangrijke mijlpalen, ... . Zo geef je het bedrijf letterlijk en figuurlijk een gezicht. Spreek wel goed af wat kan en niet kan, zodat hun posts ook stroken met de identiteit die je wil uitstralen.

4. Kies het juiste kanaal
Wanneer je een specifiek profiel zoekt via sociale media, is het belangrijk om het juiste medium te kiezen. Facebookgebruikers zijn voorbeeld vaak iets ouder dan Instagramgebruikers. LinkedIn blijft sowieso het belangrijkste professionele social media kanaal.

5. Wees transparant over digitale test en robots
Gebruik je bij de rekrutering digitale test of mechanismes die cv’s screenen? Licht dit voldoende toe aan de sollicitant en verzeker ook dat niet alleen een robot beslist of de kandidaat uitgenodigd wordt voor een gesprek.

5 tips voor werknemers voor sollicitatieproof social mediaprofielen

1. Kies een goede profielfoto
“Moet ik een foto toevoegen aan mijn cv”? zit waarschijnlijk bij de top 10 meest gegooglede sollicitatievragen. De meningen lopen uiteen, maar voor op je sociale media is een goede, duidelijke foto sowieso belangrijk. Kies daarom voor een foto waarop je gezicht duidelijk te zien is. Liever geen vage foto’s of foto’s van dromerige zandstranden dus.

2. Zet je talent in de kijker
Sociale media zijn het ideale platform om te tonen waar jij mee bezig bent en vooral ook wat je goed kan. Grafisch ontwerper? Copywriter? Schrijnwerker? Taartenbakker? Wat je talent ook is, zorg dat recruiters die jouw profiel tegenkomen het in 1 oogopslag zien.

3. Beheer je privacy-instellingen
Wanneer je een profiel aanmaakt op Facebook, Twitter of Instagram kan je bepalen wie wat te zien krijgt. Kies je bewust voor een volledig openbaar profiel? Wees je er dan van bewust dat iedereen – ook (toekomstige) collega’s of verantwoordelijken – alles kunnen volgen wat jij post. En ja, ook die feestfoto’s van enkele jaren geleden waar je liever niet meer aan naar terugkijkt.

4. Laat zien dat je werk zoekt
Door duidelijk aan te geven dat je op zoek bent naar werk in bijvoorbeeld je posts of bio, weten recruiters meteen dat ze je mogen contacteren en in welke jobs jij interesse hebt.

5. Volg de bedrijven waarvoor je wil werken of bij wie je solliciteert
Bedrijven die je interesseren volgen, is sowieso interessant voor jou: je leert ze beter kennen en dat kan je helpen tijdens een sollicitatiegesprek. Maar als recruiters merken dat jij hun bedrijf ook al volgt, zorgt dit voor een positieve eerste indruk. Zo heb je misschien al een streepje voor op anderen.