hybride werken

Geel en Tessenderlo - Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel en HR-dienstverlener Tempo-Team gaan samen op zoek naar nieuwe medewerkers voor de Kuehne+Nagel sites in Geel en Tessenderlo. De eindejaarsperiode is steeds een piekperiode in de logistieke sector. Daarom worden er twee jobevents georganiseerd om de openstaande vacatures in te vullen. In totaal gaat het om 170  vacatures, waarvan een deel tijdelijk om aan de Sint- en Kerstwensen van de consument te voldoen en andere jobs voor vaste indienstname na een interimperiode. Ditmaal zijn het niet de werkzoekenden die gaan solliciteren bij de werkgever, maar is die rol voor de teamleiders van Kuehne+Nagel zelf weggelegd. De jobdagen vinden plaats op 13 oktober (Geel) en 27 oktober (Tessenderlo).

Voor één keer is het niet de kandidaat die solliciteert bij de werkgever, maar moeten de teamleiders alles in de strijd gooien om nieuwe medewerkers voor hun team binnen te halen. Met deze creatieve manier van solliciteren willen Kuehne+Nagel en Tempo-Team het in deze schaarse arbeidsmarkt over een andere boeg gooien. Kandidaten nemen deel aan een ‘blinde auditie’, gelijkaardig aan het VTM-programma The Voice, waarbij sollicitanten zichzelf voorstellen aan de hand van een interview of een talent dat ze willen tonen. De teambegeleiders draaien hun stoel om voor de kandidaten die hen overtuigen van hun kunnen en overhalen daarna de sollicitanten om zich aan te sluiten bij hun team.

quote icon

Het doel van dit jobevent is om zonder vooroordelen in het sollicitatieproces te stappen. We gaan niet af op een cv maar puur op de culturele fit met een team en de goesting die iemand heeft om bij ons aan de slag te gaan. Kandidaten hebben op deze manier ook een zegje in welk team ze terechtkomen. We zijn er van overtuigd dat dit loont voor zowel het bedrijf als de nieuwe werknemers.

Kris Monnens
HR Directeur van Kuehne+Nagel BeLux

Snelle en efficiënte aanwerving

Bij aanvang van de sollicitaties worden de kandidaten door Tempo-Team verwelkomd met een korte introductie en een drankje. Vervolgens volgt de blinde auditie waarbij de supervisors hun stoel kunnen omdraaien voor de kandidaten. Daarna moet de teambegeleider de kandidaat overtuigen om aan te sluiten bij zijn team. Gevormde teams worden door de supervisor meegenomen voor een rondleiding door het magazijn en krijgen bijkomende uitleg over het bedrijf. Bij wederzijdse interesse volgt een contractvoorstel en wordt de startdatum van de nieuwe job overlegd. Dit zorgt niet enkel voor een snelle en efficiënte aanwerving, maar verlaagt de lat om te solliciteren, alsook de stress bij de kandidaten.

Het is niet de eerste keer dat Kuehne+Nagel en Tempo-Team creatief omspringen met de sollicitatieprocedure. Zo organiseerde het eerder bijvoorbeeld ook al een transpallet-race. Met deze initiatieven pakken het logistieke bedrijf Kuehne+Nagel en hun HR-dienstverlener Tempo-Team in 2022 de krapte op de arbeidsmarkt aan.

quote icon

Door te denken in oplossingen en niet in problemen, kan je als organisatie in de schaarse arbeidsmarkt je instroom verbreden en openstaande jobs vlotter invullen. We focussen hierbij sterk op de talenten, de attitude en het groeipotentieel van de kandidaten.

Elke De Blay
Senior Business Manager bij Tempo-Team