autogrill2
autogrill2

Stevige studies en een studentenjob combineren? Kelly Hoogaert draait er haar hand niet voor om: “Ik werk heel graag op de luchthaven. Hier hangt zo’n bijzondere sfeer.”

  • Kelly Hoogaert, 23
  • Zaalmedewerker en kassabediende in enkele horecazaken (uitgebaat door Autogrill) op Brussels Airport, Zaventem

Jij combineert een horecajob op Brussels Airport met je rechtenstudies. Hoe doe je dat?

“Ik werk voor Autogrill, de uitbater van meerdere horecazaken op onze nationale luchthaven. Mijn werkschema is heel flexibel: ik geef wekelijks door wanneer ik beschikbaar ben. Meestal werk ik 2 keer per week een shift van 8 uren met een uur pauze. Eén van die shiften valt in het weekend en de andere op een weekdag waarop ik geen les heb. Soms begin ik om 3u ’s morgens aan een shift, soms pas om 16u. Ik zit in mijn vijfde en laatste jaar rechten aan de VUB. Sinds ik aan mijn masteropleiding bezig ben, heb ik nog maar zo’n 10 uur les per week. De combinatie werken en studeren is dus haalbaar, en ik betaal zo mijn eigen kot, auto en autoverzekering. Ik ben financieel onafhankelijk en houd van dat vrije gevoel.”

Hoe kwam je bij Autogrill terecht?

“Een goede vriendin van de universiteit raadde mij deze job aan. Op haar advies schreef ik me in bij Tempo-Team en zo kwam alles snel in orde. Tempo-Team regelt mijn contracten, volgt de betaling op en geeft me een seintje wanneer ik in de drukte al eens vergeet om mijn beschikbaarheid door te geven. De Tempo-Team consulenten geven antwoord op alle vragen rond studentenjobs die je kunt hebben. Dus ja, ik weet dat ik als student 475 uren per jaar mag werken aan verlaagde sociale bijdragen (lacht).”

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?

“Ik ben zaalmedewerker en kassabediende in de verschillende zaken die Autogrill op de luchthaven uitbaat. Soms sta ik in Panos en dan weer in een restaurant voorbij de douane, in de securityzone. Die afwisseling is heel prettig. Het vaakst vind je me bij Sapore, een Italiaanse bar in ‘50s stijl, en bij Belle & Belge, een stijlvolle zaak met een traditionele, Belgische kaart en uitzicht op tarmac. Ik heb veel contact met de klanten. Ik neem hun bestelling op, maak die klaar, reken af of help in de zaal. Ik sta nooit in de keuken, want daarvoor heb je een speciale opleiding nodig.”

Je doet dit werk al vier jaar. Wat houdt het leuk?

“Ik werk al een hele tijd samen met dezelfde collega’s. Sommige hebben een vast contract, maar ook mijn collega-jobstudenten ken ik goed. Tempo-Team heeft daar oog voor en zet mensen bij voorkeur in een bepaalde uitbating. Zo kun je werken in een hecht team. Ik zie mijn collega’s ook buiten het werk, we zijn echt een vriendengroep. Dat groepje is trouwens veel diverser dan mijn vriendenkring op de universiteit. Via het werk heb ik vrienden van verschillende leeftijden en met verschillende moedertalen.”

Afgelopen zomer mocht je assistent-manager zijn. Hoe kwam dat?

“In de zomer heeft de manager altijd een extra assistent nodig. Vaste krachten komen eerst in aanmerking, maar vorig jaar kreeg ik de vraag of ik me kandidaat wilde stellen. Dat gaf wel wat stress, want als ik iets doe wil ik het goed doen en er komen veel extra verantwoordelijkheden bij kijken. Uiteindelijk ging ik ervoor – het staat natuurlijk mooi op mijn CV. Ik heb die functie van juli tot en met december uitgeoefend en de kans bestaat dat ik het in de zomer van 2018 weer doe. Ik heb veel bijgeleerd. Als assistent-manager moet je logisch denken, problemen oplossen, vragen beantwoorden en vooral: overal ogen hebben! Staat alles klaar? Is het overal netjes? Is het hele team bezig? Alles moet je gezien hebben.”

Wat is er onverwacht aan je job?

“De luchthaven is een unieke plek en een aangename omgeving om te werken. Er hangt echt een aparte sfeer op Brussels Airport! Het uitzicht op de vliegtuigen verveelt me nooit. Ik vind het leuk om bezig te zijn op een plek waar zoveel energie hangt.”

Wat heb je geleerd in je studentenjob dat je nog van pas gaat komen in de rest van je carrière?

“Ik ben hier opgebloeid! Verlegen ben ik nooit geweest, maar ik ben nu toch een stuk assertiever dan vroeger. Ik leerde mijn talen gebruiken en met stress omgaan. Ik heb veel contact met klanten en soms kan iemand wel eens ontevreden zijn. Ik kan daar intussen vlot mee omgaan: ik blijf altijd beleefd en formuleer met de glimlach een correct antwoord. Kalmte en stressbestendigheid zijn belangrijke skills.”