Dienstencheques bestellen: veelgestelde vragen
-
Dienstencheques bestellen: veelgestelde vragen
Wilt u een beroep doen op een huishoudhulp via het dienstencheque-systeem? Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen. U bent:
- particulier of privépersoon (en dus geen bedrijf)
- meerderjarig
- gedomicilieerd in België
-
Wanneer ben ik een privépersoon?
- Ik woon in een appartementsgebouw. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om de gemeenschappelijke delen zoals de trap en kelder te laten poetsen?
Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken om uw eigen appartement te laten poetsen.
- Ik ben eigenaar van een tweede verblijf. Mag ik mijn dienstencheques gebruiken om dat pand te laten poetsen?
Ja: op voorwaarde dat het tweede verblijf in België is en het alleen wordt gebruikt voor privédoeleinden.- Mag ik met dienstencheques betalen om het professionele gedeelte van mijn huis te laten poetsen?
Nee: u mag de dienstencheques alleen gebruiken voor het privégedeelte van uw woning. Het onderhoud van uw wachtkamer of spreekkamer mag u niet betalen met dienstencheques.
- Ik verhuur een kamer of studio. Mag ik dienstencheques gebruiken om mijn eigendom te laten poetsen?
Nee: alleen de huurder zelf mag zijn dienstencheques gebruiken om de kamer of studio te laten poetsen.
-
Welke taken zijn toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Het takenpakket van een huishoudhulp met dienstencheques is welomschreven en bevat voornamelijk huishoudelijke activiteiten die binnen de privé levenssfeer plaatsvinden zoals:
- privé woning schoonmaken
- ramen wassen
- wassen en strijken
- klein naai- en verstelwerk uitvoeren
- maaltijden bereiden
Daarnaast mag de huishoudhulp u onder bepaalde voorwaarden helpen met de volgende activiteiten buitenshuis:
- kleine dagelijkse boodschappen voor het huishouden
- strijken en verstelwerk uitvoeren vanuit een strijkcentrale in uw buurt
- begeleid transport verzorgen van personen met een beperkte mobiliteit onder bepaalde voorwaarden
-
Welke taken zijn niet toegelaten voor mijn huishoudhulp?
Met dienstencheques mag u niet betalen voor klusjesdiensten noch voor taken die geen huishoudelijk karakter hebben. Denk aan:
- sanitaire werken uitvoeren (zoals herstellen van toilet, lekkende gootsteen, …)
- aan elektrische installaties werken (zoals een stopcontact herstellen)
- schilderen en behangen
- tuinieren (zoals het gras afrijden en onkruid wieden)
- kleine verbouwingswerken doen
- babysitten
- dieren opvangen tijdens uw afwezigheid
- warme maaltijden thuisbezorgen
- meubelen, huishoudtoestellen, audiovisueel materiaal, kranten… thuisbezorgen
- bejaarden en zieken opvangen
-
Welke stappen moet ik ondernemen om een huishoudhulp via dienstencheques bij mij thuis te laten werken?
De eerste keer dat u een huishoudhulp met dienstencheques wilt inschakelen?
Dan doet u dit:1. Schrijf u in voor het systeem van dienstencheques bij Sodexo.
Dat doet u via het online-formulier per regio:- Vlaanderen
- Brussel
- Wallonië
2. Zoek een geschikte huishoudhulp bij Tempo-Team.
Meld u daarvoor bij ons aan. Wij zijn een erkende onderneming die de prestaties van een huishoudhulp met dienstencheques mag laten uitvoeren.
Zodra wij de geschikte huishoudhulp hebben gevonden, bestelt u uw dienstencheques bij Sodexo om uw huishoudhulp te betalen. -
Hoe vind ik een poetshulp via Tempo-Team?
Breng een bezoek aan het dichtstbijzijnd kantoor in uw buurt. Tijdens een bezoek aan een van onze kantoren, bespreekt u samen met een Tempo-Team consultant uw verwachtingen en de praktische zaken: welke dag(en) en uren, welke taken, …
-
Hoeveel kost een poetshulp met dienstencheques?
De overheid legt een deel bij zodat uw huishoudhulp een eerlijk loon volgens wettelijke barema’s ontvangt voor zijn/haar werk. Meer informatie rond de wetgeving per regio:
Vlaanderen: https://dienstencheques.vlaanderen.be/burger/info/fiscale-aftrek/aftrek…
Brussel: https://www.titre-service.brussels/citoyen/information/deduction-fiscal…
Wallonie: https://titres-services.wallonie.be/citoyen/information/deduction-fisca…
Handig om te weten :
Voor alle gewesten geldt dat gehuwde of wettelijk samenwonende partners allebei recht op hebben deze belastingvermindering voor de dienstencheques die ze onder hun eigen naam aankopen. De maximumbedragen gelden per jaar en per persoon. Daarom is het dus belangrijk dat beide partners ieder hun eigen gebruikersnummer hebben bij Sodexo. -
Papieren of elektronische cheques?
U kan zowel papieren als elektronische dienstencheques gebruiken. Elektronische dienstencheques hebben een aantal handige voordelen ten opzichte van papieren dienstencheques. Sodexo rekent geen kosten aan voor het omruilen van papieren naar elektronische dienstencheques
Voordelen elektronische cheques- Veiliger in gebruik: Minder kans op verlies of diefstal dienstencheques aangezien ze online beheerd worden
- Minder kans op vervallen dienstencheques : Online worden automatisch de 'oudste' dienstencheques eerst uitgegeven
- Garantie dat de dienstencheque voldoet aan alle voorwaarden Er kan niets fout gaan bij het invullen van de dienstencheque, de gegevens worden automatisch aangevuld online. Papieren dienstencheques daarentegen dient u aan te vullen en te ondertekenen en af te geven aan de huishoudhulp
- Elektronische dienstencheques zijn onmiddellijk beschikbaar na bestelling. Papieren cheques zijn ongeveer een week na betaling beschikbaar (Uw betaling staat ongeveer 2 à 3 dagen later op de rekening van Sodexo, waarna uw bestelling verwerkt wordt. Ongeveer 2 à 3 dagen na betaling ontvangt u de bestelde papieren dienstencheques via de post)
- Elektronische dienstencheques beheert u online :Na uitvoering van de huishoudelijke taken, belt de huishoudhulp vanuit uw vaste telefoonlijn of een mobiele app naar een gratis nummer (vanaf uw mobiele lijn is dit betalend), dit om de prestaties te registreren. Een dag later verschijnen de geregistreerde prestaties in uw persoonlijke account. Om de betaling van uw huishoudhulp goed te keuren, bevestigt zijn/haar prestaties in uw account. U beschikt hiervoor ook over een Sodexo app.
-
Hoeveel dienstencheques mag ik bestellen per jaar?
Een reguliere gebruiker kan maximaal 500 dienstencheques bestellen.
- 400 dienstencheques aan 9 euro en de overige 100 dienstencheques aan 10 euro.
- Een gezin kan maximaal 1000 dienstencheques bestellen.
- Een gezin omvat alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres.
- 800 dienstencheques aan 9 euro en de overige 200 aan 10 euro.
- Ieder meerderjarig gezinslid kan maximaal 500 dienstencheques bestellen.
Erkend door het VAPH? Dan kunt u 2.000 dienstencheques per kalenderjaar bestellen.
Voor bepaalde personengroepen zoals eenoudergezinnen, mindervalide personen, mensen die een tegemoetkoming genieten voor hulp aan bejaarden, ouders van een minderjarige met een handicap… zijn 2.000 dienstencheques per kalenderjaar toegestaan. Om deze extra dienstencheques te kunnen bestellen hebt u een VAPH-attest nodig. Dat is een attest van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). U kunt het aanvragen op de provinciale dienst van het VAPH.
Als eenoudergezin moet u ook jaarlijks de nodige documenten invullen.
Voor verdere informatie verwijzen wij u graag door naar de website van Sodexo.
-
Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
8 maanden
Dienstencheques zijn in principe 8 maanden geldig (6 maanden in het Brusselse gewest). De geldigheidsperiode start vanaf de maand waarin de papieren dienstencheques zijn opgemaakt of waarin de elektronische dienstencheques ter beschikking gesteld zijn. Alle dienstencheques in vlaanderen die worden uitgegeven vanaf 1 maart 2019 krijgen een geldigheidsduur van 12 maanden. -
Kan ik niet-gebruikte papieren of elektronische dienstencheques omruilen of terugbetaald krijgen?
- Papieren dienstencheques kunnen terugbetaald met 0,5 euro kosten per cheque.
- Elektronische cheques uitgegeven in het huidige kalenderjaar, worden terugbetaald aan 100% van hun aankoopwaarde (verminderd met het bedrag van de omruilingskosten).
Elektronische cheques aangekocht in een vorig kalenderjaar - dus al vermeld op uw fiscaal attest? Die worden terugbetaald aan 100% van de aankoopwaarde van de cheques, maar verminderd met de belastingvermindering op basis van het fiscaal attest. U kreeg namelijk een belastingvermindering van 30% van de waarde van de dienstencheques als u het maximaal fiscaal aftrekbaar bedrag niet overschreed.
-
Hoe krijg ik mijn belastingvermindering?
Hou het fiscaal attest van Sodexo bij.
Elk jaar (gewoonlijk in april of mei) ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest voor de aankoop van uw dienstencheques tijdens het vorige kalenderjaar. Voeg dat fiscaal attest bij uw belastingsaangifte.
-
Wat als mijn huishoudhulp brokken maakt?
U bent verzekerd voor materiële schade.
Een ongelukje is altijd mogelijk, maar wees gerust: Tempo-Team is verzekerd voor materiële schade veroorzaakt door een huishoudhulp bij een particulier. Verwittig in geval van schade zo snel mogelijk uw contactpersoon bij Tempo-Team.
Zit u onder het bedrag van de vrijstelling? Dan komt de verzekering niet tussen
Voor schade waarvan de waarde onder het bedrag van de vrijstelling zit, is er geen tussenkomst van de verzekering. Tempo-Team kan pas een aangifte indienen wanneer de schadeclaim het franchisebedrag van de polis overschrijdt. Maar wat dat betreft zit u bij Tempo-Team erg goed. Ons bedrag ‘eigen risico’ behoort tot de laagste op de markt.
Verzekering moet goedkeuren.
De terugbetaling kan pas plaatsvinden na goedkeuring van de verzekeringsmaatschappij.
-
Wat gebeurt er als mijn poetshulp gewond raakt tijdens de werkuren?
Er is een ongevallenverzekering ingebouwd.
Iedere huishoudhulp die werkt met dienstencheques via Tempo-Team is verzekerd tegen arbeidsongevallen.Volg de raad van uw consultant.
Onze consultant zal u uitleggen hoe u voor een veilige werkomgeving kunt zorgen zodat ongelukken zo veel mogelijk vermeden kunnen worden.Verwittig Tempo-Team.
Geraakt uw huishoudhulp toch gewond? Breng dan Tempo-Team zo snel mogelijk op de hoogte.
Zo, nu weet u alles over dienstencheques.
Bent u er klaar voor?