jobinhoud
jobinhoud

Jobtimisme wérkt, en het werkt beter. Je mensen leveren beter werk, hebben meer veerkracht, plezier, helpen sneller collega’s en blijven langer bij je. En daarom is het hét centrale thema van ons nieuwe RED Report.

Ons nieuwe RED Report, dat rond de kracht van jobtimisme draait, nam een duik in de wereld van Belgische werknemers en werkgevers. Zo brengen we cijfers en inzichten, en alvast deze eerste vaststelling: Jobinhoud zou in elk HR-beleid in de spits moeten spelen.

Hoe is het met de Belgische werkvloer?

Rijden we even dwars doorheen ons RED Report, langs 2.506 werknemers en 269 werkgevers in ons land, dan leren we dit:

  • Zijn we blij met onze werkdruk en balans, dan zijn we een flink stuk optimistischer over ons werk.
  • Kunnen we groeien in onze job? Werknemers geven hun groeikansen 6/10.
  • Thuiswerk is een win-win, pendelstress aanpakken is goed voor retentie.
  • Balans tussen werk en privé verstoord? 19% van de werknemers zit in de gevarenzone.
  • Voor 1 op de 2 werknemers is loon de reden voor jobswitch, maar dat verhoogt niet het werkplezier.

Ondertussen zijn we - het is maart ‘21 nu - nog niet metéén van corona af, en zien we berichten verschijnen over de impact van stress, onzekerheid en thuiswerk op ons welzijn; de jobmarkt bereidt zich voor op woelige maanden die kunnen komen, ook al zullen vaccinaties straks beginnen te werken.

VRT bericht midden februari: “Werknemers zijn minder optimistisch over hun job, hebben minder werkplezier en geven aan dat hun relatie met collega's verslechterd is. 10 procent van de bevraagden kijkt zelfs uit naar een nieuwe job. Dat is / … / een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Is jobtimisme de enige weg?

Vast niet. Maar weet dat jobtimisme niet is: doen alsof het allemaal wel meevalt, en doen alsof we in happy land leven. Het is wel: optimistisch omgaan met moeilijkheden en bewust kiezen voor een positieve, hoopvolle blik. In ons werk, maar ook daarbuiten, zegt Leo Bormans, helpt ons dat enorm vooruit.

Jobinhoud is topprioriteit

Hoe herken je een jobtimist? Enkele kenmerken: 

  • vindt zijn/haar takenpakket zinvol.
  • gaat bewust om met de balans werk en thuis.
  • leert graag en vaak bij.
  • is fan van samenwerken en collega’s.

Op de werkvloer staan jobtimisten scherp, ze willen groeien, houden van wat ze doen, gaan verder, omarmen verandering en blijven trouw aan hun werkgever. En dat werkt aanstekelijk.

Straks in het RED Report 2021 vind je 8 actiepunten waarmee je op jobtimisme kunt inzetten, en met welke HR-acties je het kunt stimuleren. Dat deden we samen met Professor Anja Van den Broeck (KU Leuven). In dit stuk lichten we de eerste HR-uitdaging uit: werkplezier.

Inzetten op werkplezier? Top-3 actiepunten

Het lijkt vanzelfsprekend: wie graag doet wat hij of zij elke dag doet, zal dat beter doen, positiever blijven en makkelijker in balans blijven. Werkplezier: hoe pak je dat concreet vast?

1. Jobinhoud

Wat we elke dag doen, blijkt de basis voor ons werkplezier. Keer het om: van onboarding en preboarding tot team events, zulke incentives hélpen, zeker, maar ze zullen ons werkplezier niet fundamenteel vergroten als onze jobinhoud niet goed zit.

Te doen: Geef mensen voldoende ruimte en autonomie, houd werkdruk in het oog en zet in op een feedbackcultuur.

2. Balans werk en privé

Bijzonder moeilijk om vast te pakken, want zo veel factoren spelen mee op ons evenwicht tussen thuis en werk. Plus: het kan fluctueren. Dus de rol van HR is hier eerder inspireren, bewust maken en faciliteren, dan laten gebeuren. En de deur altijd laten openstaan.

Te doen: een kader voor thuiswerk creëren. Mensen bewust met balans leren omgaan. Vinger aan de pols van workload houden. En élk duwtje in de rug om tot een gezondere levensstijl te komen, is welkom.

3. Groei

Voldoende opleiding krijgen, en je vaardigheden kunnen inzetten elke dag: dat maakt dat we ons werk graag blijven doen. Dat betekent vooral ook: elke dag bijleren door wat we doen. Zie ook 1: jobinhoud.

Te doen: van formele training naar dagelijkse uitdagende taken. Autonomie geven zodat mensen zelf op zoek kunnen naar uitdaging. Inzetten op coaching, door mensen uitdagingen te geven ipv. duidelijke orders. Bekijk het takenpakket in functie van talenten en vaardigheden.