Waarom muntthee en koekjes geen succesformule voor een inclusief beleid zijn. Hanan Challouki, inclusieve communicatie-expert richtte mvslim.com op, stond aan het roer van Allyens - bureau gespecialiseerd in inclusieve marketing én interviewt daarnaast ook vrouwelijke ondernemers van elk kaliber voor haar podcast ‘Wat zij wil’. Een vlotte babbel én interessante inzichten om te delen. Laat je inspireren door deze straffe madam!

Hanan, inclusiviteit... Wat moeten we ons daarbij voorstellen? 

“Bij inclusiviteit draait alles om mensen betrekken in al hun diversiteit. En pas op, dat gaat verder dan huidskleur of religie. 

Ook seksuele geaardheid, de gezinssituatie en leeftijd tellen mee. Het gaat over onze maatschappij in haar geheel. Een superdiversiteit, zeg maar.”

Waarom denken we altijd zo beperkt als het gaat om diversiteit? 

“Als we een doelgroep in gedachten hebben, is die sowieso veel kleiner dan we zelf denken. We gebruiken onszelf als referentiekader. Ja, een tikkeltje narcistisch misschien, haha. Maar ook heel menselijk.

Wanneer je vertrekt vanuit je eigen leefwereld, een die niet divers is, mis je een groot, potentieel doelpubliek. En dat is wat vaak gebeurt binnen communicatiediensten. Daarom: zorg voor meer diversiteit rond de tafel.”

We vertrekken steeds vanuit onze eigen leefwereld. Daarom: zorg voor meer diversiteit rond tafel

Waarom is die inclusiviteit zo broodnodig? 

“Je kan er als mens en als bedrijf gewoon niet meer om heen. Onze samenleving is superdivers en dat gaat ook niet meer veranderen. Ze zal alleen nog maar diverser worden. 

En dat merk je ook aan de maatschappelijke discussies die er leven. Over genderidentiteit en erkenning, bijvoorbeeld.

Als je je als merk of bedrijf niet bewust bent van deze verschuiving, dan word je binnen enkele decennia (of al vroeger) irrelevant. Je moét hier als bedrijf van wakker liggen.“

Als je je als bedrijf niet bewust bent van het belang van inclusiviteit. Ben je binnen enkele decennia irrelevant’

Inclusiviteit moet in onze bedrijfscultuur ingebakken worden? 

“Inclusiviteit start binnenin. Punt. Als het aan de binnenkant niet klopt, dan buiten ook niet.” 

“Iedereen -  arbeiders en bedienden, willen aangesproken worden op een respectvolle manier. En voelen: Ik kan hier zijn wie ik ben.” 

Enkel zo krijg je ambassadeurs die trots zijn op waar ze werken. 

Vaak krijg ik te horen: Ja, diversiteit is een van onze kernwaarden hoor. Maar wat of hoe die waarden geleefd en beleefd worden? Daar hebben ze geen idee van.”

Inclusie mag geen documentje in Dropbox blijven. Het moet geleefd worden

Is er een verschil in aanpak tussen arbeiders en bedienden? 

“Ik zou zeggen, laten we vooral niet enkel kijken naar de verschillen. Maar vooral naar wat ons bindt, met respect voor die verschillen. 

Dat is de gouden formule voor een deftige inclusieve communicatiestrategie. Iedereen heeft dezelfde basisbehoefte: Begrepen worden.

Het zijn vooral de kanalen waarop je communiceert die zullen verschillen. Arbeiders hebben zo bijvoorbeeld minder snel toegang tot computers op de werkvloer. Maar daar is altijd een praktische oplossing voor te vinden natuurlijk.“

Kijk naar wat ons bindt, met respect voor elkaars verschillen

Hoe zorg je dat inclusiviteit leeft binnen je bedrijf?

“Inclusiviteit haal je niet binnen door snelle, kleine acties. Marokkaans gebak en muntthee gaan niet zorgen voor meer diversiteit.

Stel jezelf de vraag waarom je wilt inzetten op inclusiviteit. Daar ben je al zoet genoeg mee om te starten. Wat zijn onze uitdagingen? Wat heeft ons vroeger tegengehouden? 

Dan ga je een kader creëren. Dat door iedereen gedragen wordt. Echt iedereen. Het is geen uitzondering: het management is mee, maar voor de rest is er geen draagvlak. Zo werkt het niet. Het moet een tweerichtingsverhaal zijn.”

Creëer een kader dat echt door iedereen gedragen wordt. Maak er een tweerichtingsverhaal van

Hoe betrek je je collega’s bij je inclusiviteitsverhaal?

“Vraag wat er leeft, luister. Het start allemaal met een open communicatie. Ga de dialoog aan. 

Het idee van veranderingen of aanpassingen is nooit leuk. Als je niet genoeg support geeft, kan dit een negatief verhaal worden. “Ga ik mijn job moeten afgeven aan mensen die ‘diverser’ zijn?”

En dat heeft niets te maken met slechte wil, wél met onbegrip of onwetendheid. Zorg dus dat iedereen zijn zegje kan doen, betrek hen van bij de start. En zie vooral de meerwaarde.”

Het idee van verandering is voor iedereen spannend, ga daarom de dialoog aan

Hoe toets je wat er leeft? 

“Kies voor een kwalitatieve en persoonlijke aanpak. Je kan werken met surveys, dat is zeker al een goed begin.” 

“Maar tijdens een one-to-one gesprek ga je pas écht zien en voelen wat er leeft. Je collega’s gaan veel meer durven zeggen en zichzelf een houding aannemen.”

“Zo krijg je een goed en eerlijk beeld.”

Nog eens samengevat, wat is het grote voordeel van een inclusief verhaal?

“Inclusieve communicatie zorgt voor een positieve bedrijfscultuur, waarbij iedereen zich goed in zijn/haar vel voelt. Je collega’s worden gelukkiger én productiever. 

En dat niet alleen. Het zorgt voor een grotere betrokkenheid die afstraalt op de buitenwereld. En dat is mooi voor je imago. 

Een inclusiviteitsverhaal dat leeft, zal blijven leven. Het is dus ook belangrijk er voldoende aandacht aan te schenken. Een korte meeting met management team is niet voldoende.

Je moet op lange termijn investeren. Het kan niet zomaar ‘een projectje’ zijn. Mooie dingen nemen tijd om te groeien.”

Zoals alle mooie dingen heeft ook inclusiviteit tijd nodig om te groeien