Edgard_Coo
Edgard_Coo

Werkplezier, klinkt goed. Maar hoe maak je er met HR werk van in de praktijk? Daarom kijken we binnen bij Edgard & Cooper, waar je niet toevallig viervoeters als collega’s hebt. Arne Schaumont, HR Manager bij Edgard & Cooper, verkoper van gezonde voeding voor viervoeters, draagt elke dag bij tot het werkplezier van 75 collega’s. Samen met een dozijn honden, die ook.

Arne, hoe kan je als HR Manager het verschil maken?

Vroeger werd HR vooral gelinkt aan administratieve personeelszaken, zoals verlof en ziekte. Vandaag de dag is er meer aandacht voor het ‘softe’ aspect. Er is een positieve verschuiving naar meer aandacht voor het welzijn van de werknemers. Wat ik doe, is een kader creëren waarin mensen plezier kunnen hebben in hun job.

En dat welzijn en werkplezier, daar zorg ik niet alleen voor. Mijn verantwoordelijkheid hangt samen met die van het hele team. Alleen wanneer we samenwerken, levert dat iets op. Tegenwoordig hoor je vaak de term Happiness Manager vallen. Maar die term is voor mij persoonlijk te wollig, te weinig omvattend. Naast welzijn en plezier in werk, hebben we binnen HR ook nog andere ‘minder prettige’ taken.

Hoe -merk jij- motiveer je jouw collega’s het meeste?

Of je nu junior, medior of senior bent, iedereen is op zoek naar zingeving. Plezier in de job. Zaken als erkenning - zowel financieel als emotioneel, komen altijd terug. Die krijg je in de vorm van autonomie, jobinhoud, work-life balans… Noem maar op!

Daar maken we werk van. Dat je interesse toont, geeft al een signaal dat er aandacht is voor het werkplezier van je werknemers. Zo word je een spreekbuis die inzichten van collega’s doorgeeft aan het management. Iemand die zaken ziet en voorstellen tot aanpak doet. Meer werkplezier zorgt voor minder afwezigheid, ziekte en ook betere financiële resultaten.

Dat betekent dat het belang van werkplezier moet leven bij het hele management. Dat moet mee de wil om te investeren in mensen en mogelijkheden dragen.

Hoe doe je dat? Een kader voor werkplezier creëren?

Wel, dat kader creëer je door op verschillende vlakken te werken. En het vooral samen te doen.

1. Werkplezier in elke fase

Als het op werkplezier aankomt, is het belangrijk tijdens elke fase check-ups te doen. Je kan iemand niet laten starten, een kader geven en er daarna helemaal niets meer mee doen.

2. Duidelijke verwachtingen

Bijvoorbeeld met performance management. Naast de jaarlijkse evaluatiegesprekken werken we ook met de OKR-methode (Objectives & Key Results). Hiermee bepalen we elk kwartaal 3 tot 5 objectieven die we meetbaar maken door er resultaten aan te koppelen.

Een opvolging, waarbij duidelijk is wat wordt verwacht, waar werknemers zélf naartoe willen en wat ze daarvoor nodig hebben. Dat motiveert.

3. Een boost van appreciatie

Probeer altijd zoveel mogelijk mensen te betrekken bij wat je doet. Het idee dat er geluisterd wordt, bezorgt veel collega's al een eerste lading good vibes.

Met surveys of interviews. Nog een tip: deel je bevindingen met het team, een extra duwtje in de rug voor de sfeer.

4. Samen met het management

Je kan interviews afnemen, je oor te luisteren leggen, ideeën bedenken… Maar je moet je management wel achter je hebben. Enkel als zij geloven in werkplezier zullen ze erin willen investeren.

Zo heb ik op basis van de resultaten van afgelopen maanden een plan opgesteld voor volgend jaar. Met de focus op 2 belangrijke items. Met goedkeuring van het management.

5. Het zit ‘m in de kleine dingen

Ik ben meestal wat vroeger op het werk. Dan is het nog niet zo druk en is het makkelijker een praatje te slaan. Aan de koffiemachine bijvoorbeeld. Zo vang je de meeste info op, op een rustige ongedwongen manier. Je collega’s kennen je en weten wat je voor hen kan betekenen.

En we hebben ook een aantal viervoeters van collega’s rondlopen hier. Zij zorgen voor heel wat afleiding en dus ook plezier. Past ook wel bij ons, omdat we dierenvoer maken.

Een wandeling met de honden, is een spontane manier om bij nieuwe collega’s te polsen achter hun eerste ervaringen.

Waar kan je als HR Manager zelf nog aan werken om een ideaal kader te scheppen ?

Een juiste portie empathie. Luisteren is essentieel als je deze job uitoefent. En duidelijk communiceren, op een transparante, authentieke manier. En dat is alles behalve zweverig. Je moet ook realistisch zijn. Concrete oplossingen bedenken én uitvoeren. Een HR Manager houdt de blik altijd open. Het is een ondernemer die test en uitprobeert. En mee blijft met zijn domein. Via workshops, tijdschriften, je netwerk…