sprekende_mensen
sprekende_mensen

Een warm onthaal helpt om nieuwe medewerkers aan je bedrijf te binden. Maar wat doe je met vertrekkers? Ons advies: laat ze niet gaan zonder een goed exitgesprek. Want offboarding is in de war for talent even belangrijk als onboarding. En ja, ook voor kmo’s is zo’n exitgesprek goud waard voor retentie. 

Het belang van het exitgesprek

Medewerkers die op een fijne manier afscheid kunnen nemen, verlaten je bedrijf met een positief gevoel. De kans is dan ook groot dat ze ambassadeurs blijven. 

En, wie weet, komen ze ooit opnieuw aan boord. Steve Jobs was een van de bekendste boemerang-medewerkers. En we weten allemaal waar hij Apple gebracht heeft. Ook bij Tempo-Team hebben we wel wat boemerangs.

Nog een argument pro exitgesprek: het levert zeer waardevolle feedback op waarmee je retentie en rekrutering kan versterken. Want waaróm vertrekt iemand? Zie je dingen terugkomen, dan weet je dat het werkpunten zijn.

Retentie: de kracht van connectie

Het belang van een exitgesprek kan niet onderschat worden, maar in een ideale wereld zou het niet nodig zijn. Dat zegt Katrien Kerckhove, HR Director van Tempo-Team. ‘Je moet niet tot het vertrek van mensen wachten om open en eerlijke feedback te vragen. Ik ben een grote voorstander van ‘blijfgesprekken’ waarmee je de vinger aan de pols houdt van wat er leeft bij je medewerkers.’  

‘Een gebrek aan waardering of groeimogelijkheden komt dan niet pas naar boven wanneer medewerkers vertrekken. Als je iemand goed opvolgt, levert een exitgesprek geen verrassingen op.’

‘Retentie zit in de connectie met je mensen, in de persoonlijke aandacht die je ze geeft.’ Goed nieuws voor kmo’s, toch? Want door de schaal van kmo’s kunnen ze van connectie hun grote kracht maken.  

quote
quote

Een geslaagd exitgesprek: 3 x doen en liever niet doen

1. 😊 Doen: het gesprek de laatste dagen voor het vertrek inplannen

Handel eerst alle praktische zaken vlot en correct af. Het exitgesprek houd je best op een van de laatste werkdagen. Dan vormt het een mooie afsluiter. Bovendien zal de vertrekker zich vrijer voelen om openhartig feedback te geven.

Wie voert het gesprek? In grote bedrijven neemt HR deze taak op zich. In kmo’s is er vaak geen HR-afdeling. Als bedrijfsleider dan zelf het exitgesprek opnemen? Dat kan, op voorwaarde dat je je neutraal opstelt en vanuit de juiste mindset vertrekt. In punt 3 komen we hierop terug. 

Ben je te betrokken? Kies dan voor een onafhankelijke gesprekspartner. Ook een goed idee: de collega’s die de onboarding doen, nemen ook het exitgesprek voor hun rekening. 

🤔 Liever niet doen: het exitgesprek aan het ontslaggesprek koppelen. Het is beter die twee gescheiden te houden.

2. 😊 Doen: een vast stramien hanteren voor exitgesprekken

Werk met een set terugkerende vragen. Zo kan je na verloop van tijd conclusies trekken. Wat de voornaamste reden voor vertrek is, bijvoorbeeld. Het is superbelangrijk om voor retentie en rekrutering uit het exitgesprek te leren. 

Vragen die Katrien stelt:

  • Wat vond je het leukst in je job? En wat was het minst leuk?
  • Kreeg je voldoende ondersteuning van je leidinggevende?
  • Gaf die manager genoeg feedback?
  • Werden de successen voldoende gevierd?
  • Hoe scoorde je werkplezier op 10?
  • Als je een toverstok kreeg: welke 3 dingen zou je veranderen? → Deze vraag moedigt mensen aan om ruim te denken.
  • Zou je het bedrijf aanraden aan een vriend of vriendin? Waarom (niet)?
  • Zijn er onopgeloste zaken waarover je nog iets wil zeggen? Of zaken waarover je nooit durfde te spreken?

🤔 Liever niet doen: pas tijdens het exitgesprek je werknemers de kans geven om ‘hun gedacht’ te zeggen. Een aantal van Katriens vragen passen perfect in een ‘blijfgesprek’. Ze geven je waardevolle informatie die helpt om iemand aan boord te houden. 

3. 😊 Doen: stel je open op

Het exitgesprek is het moment van je werknemer. Anders dan bij gewone feedback geef je geen commentaar of oordeel. Je bent een luisterend oor en erkent je bijna-ex-medewerker in wat die zegt.

Ervoor zorgen dat je vertrekkers een prettige herinnering aan hun vertrek overhouden? Bedank hen voor het gesprek en de inzichten. En geef hen gerust mee: ‘Ik apprecieer je openheid en wij gaan hieruit leren.’

🤔 Liever niet doen: in discussie gaan of defensief uit de hoek komen.

Een topper vertrokken? 

Download hieronder onze handige infofiche met alle praktische informatie!