Stress aanpakken zonder - euhm, stress?

8 handige tips om jouw eerste stappen te zetten met een stressbeleid dat én werkt én zorgt voor nog meer werkplezier.

Geen twijfel mogelijk! Een goed uitgewerkt stressbeleid geeft werkplezier een stevig duwtje in de rug. Maar hoe begin je daaraan?

Hangt stress alleen samen met een tekort aan werkkrachten, of zit er toch wel meer achter? Hoe krijg je zowel arbeiders als bedienden mee? 

En neem je als HR de hele verantwoordelijkheid op je? 

Adem vooral eerst even rustig in en uit, want Geneviève Michiels, verantwoordelijke voor opleidingen en welzijn bij BPC -bouwonderneming met een 420-tal werknemers- geeft je graag haar praktische tips mee. 

 

 

 

 

Leer je collega’s écht kennen

Weet wie ze zijn

De flapuit, de opkropper… Enkel zo krijg je oog voor de betekenis van gedragsverandering bij je collega’s: moe, geïrriteerd, ziek, teruggetrokken... 

Sla een praatje aan de koffiemachine

Tijdens ontspannen momenten merk je sneller wat er speelt en schakel je nog sneller wanneer dat moet.

Kies voor feedback én feedforward

Kies voor een continue evaluatie met one-to-one-gesprekken, brainstorms … Door kort op de bal te spelen, creëer je meer kansen om te groeien. Je stelt sneller objectieven op en vindt betere oplossingen waar iedereen zich goed bij voelt.

 

Kies voor een werkomgeving die werkt

Landschapskantoren, kan het wat stiller?

Kies voor een opstelling die werkt. Open ruimtes lijken performant en leuk, tot er te veel rumoer of passage is. Zorg ervoor dat iedereen zich comfortabel voelt op zijn/haar werkplek.

 

Zorg dat de jobinhoud matcht

Geef zin

Het is belangrijk dat werknemers nét de juiste en voldoende (niet te veel of te weinig) capaciteiten hebben. Enkel zo vinden ze zingeving en plezier in hun werk.

Geef tijd

Het feit dat een medewerker te snel te grote of te veel verantwoordelijkheden moet dragen is zeker een belangrijke stressfactor. Zorg voor een goed kader rond autonomie. Goede onboarding is essentieel.

Doel in zicht

Zonder concrete doelstellingen of objectieven lopen de meeste   mensen verloren. Logisch, toch? Schep daarom een duidelijk kader met verwachtingen.

 

 

Bereik zowel arbeiders als bedienden

Praat als en met je doelgroep

Arbeiders zijn minder bereikbaar via intranet, pc of smartphone. Kies voor interne communicatie via de teamverantwoordelijke of gebruik offline kanalen om je boodschap over te brengen. Affichage is prima, waarom geen workshops?

Merci

Geef zowel aan arbeiders en bedienden zoveel mogelijk erkenning en appreciatie. De nummer één-motivatie!

 

Ga voor een plan dat werkt

Doe het samen

Zonder de steun van je management, werkt je plan niet. Betrek ook zoveel mogelijk collega’s die zich met plezier willen inzetten, met projectgroepen. Graag extra support? Doe beroep op externe partijen die gespecialiseerd zijn in begeleiding en coaching voor organisaties op HR-vlak. 

Stap voor stap

Wil je een plan dat jaren meegaat? Start met een portie geduld. Een constructief plan vraagt tijd. Maak er een echt agendapunt van.

 

 

Zorg voor opleidingen

Kansen om te groeien

Wanneer je sterker staat in je schoenen, voel je je vrijer in je job. Zorg dat er kansen zijn om door te groeien, niet alleen verticaal  maar ook zeker horizontaal.

 

Flexibiliteit

Niet altijd mogelijk voor mensen op de werf. Maar er wordt bij ons vaker gebruik gemaakt van occasioneel thuiswerken. Dit geeft collega’s de mogelijkheid makkelijker privézaken te regelen, wat ook weer zorgt voor minder stress. Ook voor bepaalde taken is plaatsonafhankelijk werken een goede oplossing.

 

Laat werknemers zelf het heft in eigen handen nemen

Hoe je het ook draait of keert, jouw collega’s kennen zichzelf het best. Leer ze daarom signalen herkennen a.d.h.v. boeiende workshops en opleidingen. Hoe meer ze over stress weten, hoe korter ze op de bal kunnen spelen.

Lees meer:

Beter werken, Praktijk

We hebben hem! Gevonden, lang getest én goedgekeurd: een doodeenvoudige to-do lijst die je prioriteiten helder stelt én voor gemoedsrust zorgt. Wie had ooit gedacht dat die uit een keuken zou komen?

Beter werken, Praktijk

We hebben hem! Gevonden, lang getest én goedgekeurd: een doodeenvoudige to-do lijst die je prioriteiten helder stelt én voor gemoedsrust zorgt. Wie had ooit gedacht dat die uit een keuken zou komen?
meer

Inzichten en trends

Met enkele kleine, praktische ingrepen maak je als HR al heel wat mogelijk. Ook in onzekere corona-tijden.

Inzichten en trends

Met enkele kleine, praktische ingrepen maak je als HR al heel wat mogelijk. Ook in onzekere corona-tijden.
meer

Beter werken, Organisatie

Oef, het is zover: heel wat bedrijven kunnen weer opstarten. Terug naar business as usual, dan? Toch niet. Het is cruciaal dat de coronacurve blijft dalen. En dat kan onder meer door een veilige we...
meer