Humor op het werk is serious business

Wordt er bij u op het werk gelachen? Beter van wel. Meer zelfs: medewerkers en leidinggevenden die humor gebruiken zijn succesvoller dan anderen. Dat blijkt uit ons zesde RED Report, de samenvatting van een jaarlijks onderzoek door InSites Consulting in opdracht van Tempo-Team.

Kan de Belgische werknemer daarmee lachen?

Lachen als succesfactor in de complexe werkomgeving

Ruim 80% van de werknemers vindt humor op de werkvloer belangrijk. En gelijk hebben ze.

Een gezonde dosis humor helpt om stress tegen te gaan, creativiteit te boosten, relaties te versterken en communicatie te verbeteren.

En, belangrijk: wie zich goed voelt op het werk, is meer betrokken en productiever. Dit zijn allemaal elementen die bijdragen aan betere prestaties in de complexe werkomgeving van vandaag. Een omgeving die razendsnel verandert en waarin werknemers soms last hebben om bij te benen.

Humor op het werk: zo maakt u er werk van

Onderschat de kracht niet
Denk niet dat humor tijdverlies is. Zelfs NASA selecteert toekomstige astronauten mee op basis van hun gevoel voor humor. Neem humor dus zeker mee in uw communicatie en zelfs in uw werving en selectie.

Leidinggevenden met gevoel voor humor zijn succesvoller
Ze zijn toegankelijker voor hun medewerkers en voelen de uitdagingen waar het team voor staat beter aan. Uit onderzoek van het McClelland Centre for Research and Innovation blijkt bovendien dat leidinggevenden met humor hogere bonussen krijgen.

Humor en passie gaan hand in hand
Humor zorgt voor een ontspannen sfeer op het werk. Die sfeer stimuleert interactie en maakt brainstormen over nieuwe ideeën effectiever. Mensen voelen zich enthousiast en brengen dat enthousiasme over op anderen. Een win-winsituatie voor werknemers én werkgevers.

Zorg ervoor dat het leuk blijft
20% van de werknemers en werkgevers kan de humor op het werk niet smaken. Doordat die vernederend bedoeld is of om iemand indirect te bekritiseren. 13% van de werknemers en 21% van de werkgevers vindt humor binnen het bedrijf vaak te seksistisch. Deze cijfers zijn niet om mee te lachen. Zorg er dan ook voor dat de humor op de werkvloer gewoon leuk blijft.

Conclusie: wie zijn werk serieus neemt, doet er goed aan om niet altijd te serieus te doen ;-)

 

Lees meer:

Beter werken, Praktijk

Hoe valt kritiek bij jou? Schiet je in een defensieve kramp, merk je dat het eerder verlammend werkt of ga je er net constructief mee om? Goed omgaan met kritiek is een belangrijk aspect van zelfzo...

Beter werken, Praktijk

Hoe valt kritiek bij jou? Schiet je in een defensieve kramp, merk je dat het eerder verlammend werkt of ga je er net constructief mee om? Goed omgaan met kritiek is een belangrijk aspect van zelfzo...
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Niet dat in het Hoge Noorden alles rozegeur en maneschijn is op de arbeidsmarkt. Maar wat werkplezier betreft, doen ze het wel een pak beter dan wij. Wat kunnen we van die slimme Vikings leren?

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Niet dat in het Hoge Noorden alles rozegeur en maneschijn is op de arbeidsmarkt. Maar wat werkplezier betreft, doen ze het wel een pak beter dan wij. Wat kunnen we van die slimme Vikings leren?
meer

Beter werken, Organisatie, Praktijk

Werknemers zijn meer consument geworden, ook en zéker wat werk en werkgever betreft. De Belgische app Spencer transformeert interne communicatie: van push naar pull, en mobile first. En of dat wat ...
meer