slimmer pauzeren
slimmer pauzeren

Drukdrukdruk: je bent de hele dag in de weer, rent van hot naar her en dénkt dat je productief bezig bent. Je ontbijt steevast in de auto en laptop-luncht, en pauzes schieten erbij in. Herken of ben jij iemand die er altijd staat en maar doorgaat, want: het werk moet toch eerst af? Nobel, maar: contraproductief. Pauzeren verhoogt net de kwaliteit van je werktijd. Tijd voor een time-out dus. Met deze 5 richtlijnen stimuleer jij een positief pauzebeleid.

Pauzeren: zonde van de tijd?

Cijfers uit ons RED Report spreken voor zich. Wie genoeg pauze kan nemen op het werk, geeft zichzelf een duidelijk hogere geluksscore van 6,5 tegenover 5,7/10. Ook de stress-score ligt beduidend lager: 5,9 tegenover 6,8/10. 20% van de bevraagde werknemers neemt niet dagelijks een middagpauze. Terwijl 30% zich naast de middagpauze elke dag een break gunt van minstens 10 minuten in de voormiddag. 25% doet dat na de middag. Pauzeren, zonde van de tijd? Zeker niet.

Win-win voor iedereen

Mensen zijn nu eenmaal geen machines, en hebben pauzes nodig. Meer nog: pauzeren is van levensbelang, voor je lichaam én geest. Net zoals bewust omgaan met je energie voor de ideale werkdag. Onze concentratie neemt af als we te lang en te hard doorwerken, en bijgevolg ook onze productiviteit én creativiteit.

Dat hoeft geen lange pauze te zijn. Wel een échte pauze: even geen nieuwe prikkels, maar totale rust voor je brein. Dat houdt je fit doorheen de dag en zorgt ervoor dat je even hard kan knallen wanneer je er na je pauze weer vol goede moed in vliegt. Je maakt bovendien minder fouten, omdat je focus hoger ligt. Zo compenseert je zo eigenlijk het ‘verlies’ aan echte werktijd. En da’s een win-winsituatie voor zowel werknemer als werkgever: want minder vermoeidheid zorgt voor een betere gezondheid en vooral betere prestaties. En daar doe je het uiteindelijk voor, toch?

5x positief pauzebeleid

Met deze 5 praktische tips kan jij als leidinggevende je mensen helpen om tijdig de pauzeknop in te duwen:

1. Werk aan bewustwording rond pauzes

Geef met HR een prominente plek aan pauzeren in de jaarkalender. Organiseer workshops rond gezond pauzeren, nachtrust en de gevaren van altijd digitaal geconnecteerd zijn. Zet het thema ‘pauzeren’ ook op de agenda van team meetings en laat teams voor elkaar supporteren. Je kan er zelfs een artikel in het personeelsmagazine aan wijden.

2. Moedig actieve pauzes aan

Herinner je medewerkers eraan om elk uur een break van 5 minuten in te lassen. Stimuleer hen daarbij om telkens fysiek afstand van hun bureau, laptop en smartphone. Even de benen strekken kan ook door koffie te halen of twee verdiepingen hoger met de trap naar het toilet te gaan: da’s pas actief! Slim pauzeren leidt tot beter werken: geef ook tips om gefocust te werken.

3. Creëer samen-momenten

Momenten samen zijn prima om even los te koppelen van het werk en goed voor de sfeer. En ze zetten aan om de pauze zeker niet over te slaan. Moedig je medewerkers aan om één of twee keer per week samen te ontbijten of lunchen. Voorzie gezonde catering, vraag je mensen om een zelfgemaakt hapje mee te brengen of ga een keer in team buitenshuis eten. Ook een lekkere (gezonde) snack motiveert om samen met collega’s een gezond 4-uurtje te nuttigen en tegelijk even te pauzeren.

4. Stimuleer bewegen

Bewegen tijdens je break geeft een boost. Zet je mensen daarom zo veel mogelijk aan tot een actieve onderbreking van hun werk - ook bij thuiswerk. Organiseer beweegsessies (zoals fitness, yoga, …) of voorzie in je werkomgeving ruimte voor een kicker- of tafeltennistafel. Of wat denk je van een bedrijfsfiets die collega’s kunnen gebruiken om tijdens de lunchpauze boodschappen te doen of naar een meeting in de buurt te gaan? Heb je wat meer tijd? Ga dan eens samen met collega’s even wandelen buiten. Of een keer hardlopen of zwemmen tijdens de lunchpauze. Flexibele uren geven mensen de kans om overdag te sporten. 

5. Geef zelf het goede voorbeeld

Neem als leidinggevende of HR-manager zelf op tijd en stond een break en toon je mensen hoe het moet. Sla aan de koffiemachine eens een praatje met je medewerkers. Dat hoeft niet over het werk te gaan. Ook een keer samen lunchen met je team geeft een goede indruk. En je mensen stellen het zeker op prijs als je zelf geen vergaderingen plant tussen 12 en 14 uur. Betrek je collega’s tot slot: vraag ze hoe zij hun pauze willen invullen (bewegen, sociaal contact, tot rust komen) en hou hier rekening mee in je pauzebeleid.

Pleidooi voor meer pauze

Ziek zijn en daardoor thuisblijven is gelukkig al langer uit de taboesfeer. Maar sinds corona is er een merkbare kanteling in de algemene visie rond werken. Hybride werken en flexibele werkomstandigheden zijn de norm geworden. Steeds meer leidinggevenden beseffen dat een effectief pauzebeleid bijdraagt tot een gezonde werkethiek. Er zijn zelfs steeds meer bedrijven die actief pleiten voor kortere werkdagen of een verkorte werkweek…

Hoe dan ook: minder werken zorgt ervoor dat je medewerkers productiever zijn, minder stress hebben en meer werkplezier ervaren. Ze worden zo echte jobtimisten, die zorgen voor betere bedrijfsresultaten. Pauze werkt dus. Maak jij er ook mee werk van?

Bij Tempo-Team staat gezond werken sowieso hoog op de agenda. Hier is een greep uit wat wij als bedrijf zélf doen om onze mensen gezond en gelukkig aan het werk te houden.