Plak die post-it: thuiswerkplezier 2.0

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar we doen het intussen zoveel dat het ook aan ons werkplezier kan knabbelen. Daarom delen we 5 tips voor meer pleziermomentjes in het thuiswerkkantoor. Die kan je vanuit HR met je medewerkers delen.

De beweging om meer thuis te werken kwam door corona in een stroomversnelling terecht. Een goede zaak, want volgens ons RED Report ‘21 − ons jaarlijkse onderzoek naar de werkervaringen van Belgische werknemers en werkgevers − is minder tijd in de file goed voor het mentale welzijn van je medewerkers. En het helpt hen aan boord te houden. 

64% van de door ons bevraagde werknemers wil thuiswerken om pendeltijd te beperken.

Maar er is ook een keerzijde. 

Thuiswerken kan ons welzijn en ons werkplezier onder druk zetten. Zeker als we het veel doen.

Wat knaagt aan ons thuiswerkplezier?

Waar is die connectie?

Live interactie met onze collega’s maakt ons blij. Voor medewerkers die daar vooral hun werkplezier uit halen, is het extra lastig wanneer dat contact wegvalt.

We kunnen wel videovergaderen. Maar dat we het zoveel doen, begint zwaar te wegen. Hier geven we HR tips tegen Zoom-vermoeidheid mee.

 

Uit balans

Altijd datzelfde decor. Altijd diezelfde huisgenoten (of zelfs geen). Weinig impulsen. Dat kan aan je energie vreten. Het is dan ook belangrijk voor je thuiswerkers om  bewust met hun energie om te gaan en pep en uitdaging bij te tanken als dat nodig is.

Als het evenwicht tussen werk en privé goed zit, werken we met meer plezier. Door thuiswerk kan dat uit balans geraken. Want soms wordt de scheidingslijn tussen werk en privé wel héél vloeiend.

 

5 tips van HR voor méér thuiswerkplezier

We deelden met HR al deze handige checklist die thuiswerkers een uitstekende houvast geeft om met plezier en voldoening te werken.

Tijd om nog een tandje bij te steken!

Zeker nu het ernaar uitziet dat thuiswerken na corona − of als alles weer enigszins ‘normaal’ is − een blijver wordt.

Dus geven we je extra HR tips mee om het thuiswerkplezier van je mensen op te krikken. Die focussen niet op de zithouding of de afstand tot het beeldscherm. Ze gaan over pleziermomentjes die het brein en welzijn van je thuiswerkers stimuleren.

 

 

Wat was vandaag superleuk? Schrijf op het einde van je werkdag op een post-it waar je je werkplezier uitgehaald hebt.

Dat kan van alles zijn: een uitdagende opdracht die je succesvol afrondde, een inspirerende videocall, een compliment van een collega, een fijn telefoongesprek met een klant,..  

Maakt het je blij? Schrijf het dan op! Of plak een digitale post-it op Google Jamboard. Papieren post-its kan je op de muur plakken. Goed voor je humeur, want je ziet meteen hoeveel plezier er in je thuiswerkweek zit.

 

Niet letterlijk, natuurlijk. Da’s logistiek lastig en niet helemaal coronaproof. Maar je kan elkaar wel ontmoeten via je computerscherm.

Een virtuele ‘boekhoud-babbel’ of een ‘klap voor de commerciëlen’? Inplannen, maar! Een kwartiertje per dag of een halfuurtje per week waarin je over alles behalve het werk babbelt.

Een uitstekend alternatief voor dat praatje aan de koffiemachine, toch?

Er is een tool die je niks kost en die je altijd bij de hand hebt. Om tot rust te komen en er met meer energie en focus weer tegenaan te gaan. Dat is je ademhaling.

Probeer dit eens: ga rustig zitten en adem diep in langs je neus. Laat je borstkas opzwellen en hou je adem 4 tellen vast. Adem daarna langs je neus weer uit. Voel hoe de stress uit je lichaam stroomt!

Nog eenvoudiger: concentreer je 1 minuut op je ademhaling zonder er iets aan te veranderen. Voor je het weet ben je in het moment aan het mediteren. En dat kan je overal doen: achter je thuiswerkbureau, maar ook straks op kantoor of in de drukke supermarkt.. 

 

Ja, buitenkomen en bewegen zijn belangrijk. Maar daar hebben we het niet over. Wel hierover: zorg ervoor dat je blijft bijleren, want dat is volgens ons RED Report een grote motor van werkplezier.

En daarvoor moet je uit je kot komen (figuurlijk dan).

Ook tijdens een thuiswerkdag kan je dingen opsteken van je collega’s of van  je leidinggevende. Blijf dus vragen stellen en feedback vergaren. 

Scherp je vaardigheden en kennis aan door een taak te doen die nét iets buiten je comfortzone ligt. Neem een nieuwe rol op of werk mee aan een project over de afdelingsgrenzen heen. Wedden dat je thuiswerkdag allesbehalve eentonig wordt?

 


Deel je thuiswerkdag in zoals dat voor jou, je collega’s en je werkgever het best werkt. Van 9 tot 5 of van 8 tot 4? Of kies je voor fluency en haal je de kinderen graag van school om ‘s avonds je laptop nog even open te klappen?

Maak hier duidelijke afspraken over met je werkgever.

Laat het werk wel op tijd op het werk (ook wanneer je bureau in je woonkamer staat). Recupereren tegen de volgende werkdag is ook belangrijk.


Klik hier om deze tips als pdf te downloaden.

 

Het RED Report ‘21 digitaal ontvangen?

Download het hier en ontdek meer HR trends en inzichten uit ons jaarlijks onderzoek naar de ervaringen van Belgische werknemers en werkgevers.

Lees meer:

Good Practices, Praktijk

De vaccinaties schieten goed op. En we mogen weer met vakantie naar het buitenland. Leuk, maar het houdt toch nog een risico in. Onze safety manager Pascal Meyns deelt zijn tips om de terugkeer van...

Good Practices, Praktijk

De vaccinaties schieten goed op. En we mogen weer met vakantie naar het buitenland. Leuk, maar het houdt toch nog een risico in. Onze safety manager Pascal Meyns deelt zijn tips om de terugkeer van...
meer

Beter werken

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar we doen het intussen zoveel dat het ook aan ons werkplezier kan knabbelen. Daarom delen we 5 tips voor meer pleziermomentjes in het thuiswerkkantoor. Die ...

Beter werken

Ja, thuiswerken heeft veel voordelen. Maar we doen het intussen zoveel dat het ook aan ons werkplezier kan knabbelen. Daarom delen we 5 tips voor meer pleziermomentjes in het thuiswerkkantoor. Die ...
meer

Beter werken

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt. Nochtans is die erkenning belangrijk, want gewaardeerde werknemers functioneren optimaler en hal...
meer