men_with_balloons
men_with_balloons

Nee, het vertrek van die leuke collega laten jullie niet zomaar voorbijgaan. Daar hoort een feestje bij! Een feestje én een triljoen vragen. Van ‘wie neemt het initiatief?’ tot ‘welk cadeau is gepast?’… 10 tips voor een onvergetelijk afscheid. ☝️ 

DO – Check de rituelen ✅  

Moderne bedrijven zijn net oeroude volkeren. Ze koesteren hun rituelen. Check dus altijd bij HR (als je voor een multinational werkt) of bij de collega’s wat ‘de gewoonte’ is in jullie bedrijf. Zo krijg je een idee van het budget en je speelveld. Je weet wel: lunch of borrel, los of plechtig… 

DO – Speel op onveilig ✅ 

Een draaiboek is handig, maar mag niet verstikken. Niets zo saai als voorspelbare feestjes: ‘Oh Rita gaat op pensioen, dat wordt weer rijsttaart en gouden ballonnen.’ Elke collega is anders, elk afscheid dus ook. Zet minstens één ding op de planning dat niemand verwacht. 

DO – Speel op onveilig (bis) ✅

Even voor de duidelijkheid: een hapje, drankje, speech of filmpje? Dat zijn veilige en voorspelbare feestingrediënten. Een flash mob, een telefoontje van een radiopresentator of een spannende zoektocht op kantoor? Nu denk je in de goede richting… 

DO – Maak het persoonlijk ✅

Voor cadeaus en verrassingen geldt: hoe persoonlijker, hoe beter. Met een vage speech door een onbekende, doe je niemand plezier. Laat staan met een kaart met twintig namen in één handschrift. Maar houdt Awa van K-pop? Zet dát dan op de playlist! En bak cupcakes in de vorm van microfoontjes.

DO – Maak een playlist ✅

Een goede playlist is trouwens een must. Zo zijn de awkward stiltes meteen gevuld. Met muziek schep je de juiste sfeer. Ga voor vrolijke, frisse songs. Blijf weg van aanzwellende violen en treurige lyrics vol ‘missing you’

DO – Kies om te kauwen ✅

Eerlijk is eerlijk, er hangt vaak een vreemd sfeertje op afscheidsfeestjes. Spoel die niet weg met alcohol – je collega vertrekt, jij moet de baas morgen nog trotseren 😊 Heb je iets nodig om je een houding te geven, neem dan een hapje. Nog beter: ga rond met de schaal. 

DO – Vier in elk geval ✅

Ook al is het soms complicated, uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat een feestje altijd beter is dan geen feestje. Een nieuwe job = een nieuwe stap in iemands leven. Het is goed om daarbij stil te staan. Benoem wat goed was en trek een streep onder de rest.

DO – Wacht lang genoeg ✅

Afscheid nemen op vrijdagmiddag, terwijl de laatste werkdag van je collega de woensdag daarop valt? Dat lijkt misschien een goed idee (‘Leuk, zo net voor het weekend’), maar zorgt gegarandeerd voor een anticlimax. Dan heb je op vrijdag gespeecht en elkaar beloofd om contact te houden – zit je op maandag weer doodleuk samen te lunchen… #cringe

DO – Verwacht geen afterparty ✅

Besef dat op elk afscheidsfeestje een (lichte) kater volgt. Een collega die vertrekt, laat een leegte na op het werk. Misschien moet je (tijdelijk) taken overnemen of zit de dynamiek in het team opeens anders. Hoe dan ook, het wordt zoeken naar een nieuw evenwicht. 

DO – Bekijk het positief ✅

Komt een toffe, nieuwe collega jullie team versterken? Of komt er een plekje vrij, wat hoger op de ladder, dat jou wel interesseert? Probeer het afscheid van een leuke en/of bekwame collega ook eens zo te bekijken: welke kansen schept het voor jou?

PS: Heb je zoveel collega’s uitgezwaaid dat het ook bij jou begint te kriebelen? Check deze onderstaande vacatures, ze helpen je op weg…