Hoeveel mensen in je netwerken zijn HR-professionals? Hoeveel boeken en artikels lees je over HR? Minstens even verfrissend: inspiratie die niets maar dan ook niets met HR te maken heeft. Leren van e-commerce bijvoorbeeld. Of voetbal!

1. Werken met wat je hebt: de improvisatie-liga

Zoek op Youtube eens naar improvisatie-wedstrijden: kijk wat er allemaal kan in onverwachte omstandigheden, met minimale input. Iets voor acteurs? Nee, hoor. Wij kunnen allemaal improviseren, en we kunnen het (opnieuw) leren.

En dat komt tegenwoordig vaak van pas: meer onverwachte omstandigheden en meer onzekerheid, toch? Begin er hier aan, met dit boekje: DO/IMPROVISE

Improviseren is een aangeboren vaardigheid die we makkelijk vergeten omdat ze wordt geringschat en wordt onderschat. Hoe zou je nu snel en juist kunnen beslissen als je niet voldoende over je volgende zet hebt kunnen nadenken, of niet voldoende info hebt?

Toch wordt dat net van ons verwacht vandaag. Hoog tijd om improvisatie weer aan te scherpen. Vuistregel: gebruik alles wat je hebt, leer meer info zien in en halen uit je directe omgeving én ‘laat gaan’: maak ruimte en laat remmen én vooroordelen los. Werken met wat er is, en er het beste van maken. Vertrouwen op je intuïtie. Niks mis met improviseren!

2. Je talent experience: kijk eens naar fashion flagship stores

Fan van een kledingmerk? Schrijf je in op de e-mails, bezoek de website, houd de communicatie in het oog en loop eens binnen in een flagship winkel. 

Een sterk merk zal jouw band bij elk contact bevestigen. Kun je die ervaring voor talent en medewerkers nastreven? Aan de binnenkant en de buitenkant? En waken over hun verbinding met de doelen en de bestaansreden van jouw organisatie?

Goed startpunt: breng in kaart op welke momenten en plaatsen (ook en zeker online) talent met jouw organisatie in contact komt. Daar horen dus ook je eigen medewerkers bij. Hoe zorg je op die punten voor een optimale merkbeleving?

Verbinding met je medewerkers versterken, zoals grote modehuizen dat doen met hun fans, op alle momenten van contact.

3. Van klantgericht naar kandidaat eerst: Coolblue rules

Alles voor de glimlach, en het lukt hen toch bijna altijd: het gemak waarmee je vindt en bestelt op Coolblue. Dat komt omdat ze extreem klantgericht zijn. En het bezoekers zo makkelijk mogelijk willen maken.

Ja, je hangt vast aan je Applicant Tracking Systeem (ATS) - of wat gelijkaardigs. Maar, toch: hoe klantgericht is je jobsite écht? 

Kun je starten met een écht talentgerichte pagina voor jobs die moeilijk ingevuld raken?

Je kunt aan collega’s van andere afdelingen vragen om naar je belangrijkste pagina te surfen en feedback te geven, maar wel op basis van een opdracht die je af. Hoe makkelijk vind je jobinhoud? Hoe verloopt solliciteren? Met die input kun je al belangrijke verbeteringen aanbrengen.

Kijk eens naar je jobsite als naar een e-commerce site stijl Coolblue. Hoe zou je bezoekers het zo makkelijk én plezierig mogelijk kunnen maken?

4. Sprekende verhalen: storytelling met Humans of New York

Je kunt vertellen over hoe het is om in New York City te leven. Of je laat mensen aan het woord die er leven. Genoteerd alsof ze het zelf vertellen. In natuurlijke, authentieke portretten - de foto’s net zo.

Show, don’t tell.

5 sterke verhalen van medewerkers over hun ervaringen bij jouw bedrijf spreken méér dan 5 pagina’s die uitleggen hoe het er bij jou aan toe gaat.

Breng de verhalen van je medewerkers zo authentiek mogelijk, zoals Humans of New York

Ga aan de slag met je meest enthousiaste collega’s. Hoe vonden ze jouw organisatie, wat is hun weg tot nogtoe, wat vinden ze uitdagend en leuk en minder leuk aan het werk? 

Noteer niets, neem het gesprek op. Probeer daarna de verhaallijn over te nemen, en blijf zo dicht mogelijk bij hoe het werd verteld. Hoe zou dat werken als update op Instagram?

5. Teamspelers met het juiste DNA: voetbal

Geen wereld met teams die zo vaak van samenstelling veranderen als profvoetbal. 

Het is echter enorm belangrijk dat je spelers in je kern hebt die het DNA van de club bewaken en uitdragen.

Dat zijn de mensen die bij een belangrijke derby in de kleedkamers aan iedereen zeggen wat er op het spel staat, zodat het team ervoor gaat - ook de spelers bij wie de verbinding niet zo sterk is.

In elk team een ambassadeur die je waarden en je DNA uitdraagt en collega’s inspireert: belangrijk!

Zet een inspirerend gesprek met een ambassadeur in de kijker: op je blog, je interne nieuwsbrief, intranet, of beter nog: post je ‘interview’ als audiobestand en start je eigen interne podcast! 

Elke maand een update? Houd vol, en collega’s zullen zelf verhalen aanbrengen.