Winnen in de war for talent: vinden en binden

U hoeft niet meer alleen in ICT, sales of techniek te rekruteren om vast te stellen dat de 'war for talent' een feit is. De mismatch tussen vraag en aanbod op onze arbeidsmarkt heeft al een tijd geleden het punt bereikt waarop HR haar strategie moet herzien om talent te vinden én te binden.

Eerst de feiten: talent is schaars

Uit ons onderzoek blijkt:

er gaapt een kwalitatieve en kwantitatieve kloof tussen vraag en aanbod 
ja, er is schaarste, zegt 30% van onze ondervraagde werkgevers

kunnen de huidige werknemers nog volgen? 
niet altijd, vindt 25% van de werkgevers, en met de technologische vooruitgang wordt dat nog moeilijker

ontwikkelen we zelf voldoende kennis en vaardigheden?
nee, geeft bijna 50% van de werkgevers toe

Maar wat wil het talent zelf? 

Over een mismatch gesproken: weet u wat talent vandaag zoekt in een job, in een werkgever - en heeft u daar een antwoord op?

Werknemers hebben ons verteld dat ze, naast de jobinhoud, uw bedrijfscultuur enorm belangrijk vinden. Denk: leiderschapsstijl, balans werk-privé, ontwikkelingskansen. Talent vandaag wil zich géven wanneer het zich betrokken kan voelen.

Komt daarbij dat ze uw onderneming via sociale media als rasechte verkenners scouten om te zien hoe het er bij u echt aan toe gaat. Slik?

Dat betekent in de eerste plaats dat u op twee fronten moet inzetten. En niet alleen met HR.

Eén: inzetten op talent management

Het goede is: doorgedreven loopbaanbegeleiding werkt intern en extern. Met betere begeleiding ontwikkelt en bindt u het talent dat u al in huis heeft.

Dat is een troef die u kunt uitspelen naar kandidaten: ze zullen merken dat u het meent met hun ontwikkeling. Extra voordeel: talent in huis laten groeien betekent ook dat u niet alleen afhankelijk wordt van rekrutering.

Twee: laat zien wat u voor talent doet 

Vereende krachten, luidt hier de boodschap: uw sterke bedrijfscultuur is één ding, ermee uitpakken is wat anders. Uw onderneming authentiek als fijne werkgever in de markt zetten, betekent samen met corpcom, management én collega's systematisch en authentiek communiceren in alle kanalen. Bedrijfswebsite, PR, adverteren?

Ja. Maar ook: sociale media. Zijn waar uw kandidaten zijn.

Dieper ingaan op talent vinden en binden? 

 

Lees meer:

Good Practices, Praktijk

Met ‘design thinking’ kunt u rekrutering - geheel of gedeeltelijk - hertekenen en aanscherpen. Ons doel? Een pak kandidaatgerichter worden, want de schaarste vraagt erom.

Good Practices, Praktijk

Met ‘design thinking’ kunt u rekrutering - geheel of gedeeltelijk - hertekenen en aanscherpen. Ons doel? Een pak kandidaatgerichter worden, want de schaarste vraagt erom.
meer

HR strategie, Praktijk

U doet heel wat inspanningen om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Dat talent aan boord halen en houden? Daarvoor is méér nodig dan een handtekening onder een contract. Onboarding maakt tegen...

HR strategie, Praktijk

U doet heel wat inspanningen om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Dat talent aan boord halen en houden? Daarvoor is méér nodig dan een handtekening onder een contract. Onboarding maakt tegen...
meer

Beter werken, Praktijk

Als u fluency, het nieuwe ‘work life balance’ wil laten werken, volstaat de klassieke inrichting van de werkruimte niet meer. Hoe creëert u een omgeving die flexibel werken ondersteunt en samenwerk...
meer