eerste-werkdag
eerste-werkdag

Begin jij binnenkort aan een nieuw werkavontuur? Gefeliciteerd! Je verdient een vliegende start. Stel daarom de juiste prioriteiten. Je kent toch je eerste en belangrijkste ‘to do’?!

Dé topprioriteit in je eerste werkweek…is mooi op tijd komen? Leergierig zijn? Geen brokken maken? Welnee – dat is allemaal belangrijk, maar iets anders is nog net dat tikkeltje essentiëler. Zoek vanaf je allereerste werkdag echt contact met je collega’s en leidinggevende(n). Veel mensen vinden ‘netwerken’ een vies woord, maar dat is onterecht. Goed samenwerken begint nu eenmaal met elkaar (leren) kennen.

Werk aan die klik met de collega’s, want

  • Zij stonden ooit in jouw schoenen – ja, zelfs die ervaren collega’s die bij het behang lijken te horen, hadden ooit de bibbers op hun eerste dag. Ze herinneren zich waarschijnlijk nog wat zij toen moeilijk vonden. Hun tips zijn goud waard om je taken in de vingers te krijgen.
  • Ze vertellen je wat niet in je briefing staat – waar komen die latte macchiatos of tomatensoep met balletjes vandaan, waar iedereen van loopt te slurpen? Mag je trakteren op je verjaardag en zeg je ‘jij’ of ‘U’ tegen de teamleider? Je kunt veel beginnersblunders vermijden door met collega’s te praten.
  • Samen is veel gezelliger – dûh! Je collega’s hoeven geen BFF’s te zijn, maar in een goede werksfeer presteert iedereen beter.

Zorg dat de baas je gezicht kent, want

  • Goede begeleiding is persoonlijk – je baas is een soort van coach, die je met zijn/haar feedback helpt om je te ontwikkelen. Probeer dus niet op te gaan in de massa en zet evenmin een valse tandpastaglimlach op. Laat zien wie je bent en krijg nuttige tips om te groeien.
  • Dat verlaagt de drempel voor vragen of problemen – als je elke dag even babbelt met je baas, voelt het niet awkward om hem/haar aan te spreken wanneer je ergens mee zit.

Overtuigd dat socializen op de werkvloer superbelangrijk is? Zo werk je eraan in de praktijk:

  • Vraag op je eerste werkdag om aan iedereen te worden voorgesteld. Doe je best om zoveel mogelijk namen te onthouden.
  • Stel geïnteresseerde maar spontane vragen. Heeft iemand een opvallende poster ophangen of zit iemands iets heerlijks te eten? Da’s een prima kapstok voor een gesprek. Probeer wel om mensen niet zomaar met vragen te bestoken. Jullie zitten op het werk, niet in een talk show.
  • Vertel mondjesmaat over jezelf. Ook in een professionele omgeving mag je iets van je persoonlijkheid en interesses tonen. Je kunt geen band opbouwen met collega’s als je jezelf krampachtig verbergt. Vertel regelmatig iets luchtigs over je thuissituatie, een tv-programma of iets dat na het werk gebeurde. Let op de reacties. Je wil een gesprek op gang brengen, niet jezelf in de spots zetten.
  • Straal openheid en positiviteit uit. Glimlach naar collega’s als je toevallig hun blik kruist of langs hen loopt. Geef je volle aandacht als ze iets vertellen. Toon dat je nieuwsgierig bent en niet snel oordeelt – dan loopt het allemaal wel los.

PS: Werk aan het DNA van een goed team of ga voluit voor deze vacatures.