assertiviteit_tonen
assertiviteit_tonen

“Maar dat durf ik toch helemaal niet?” Denk jij dat ook als je het woord moet nemen voor een groep of een vraag met ‘nee’ wil beantwoorden? Dan is het tijd om je assertiviteit te vergroten. Met deze 7 tips kom je op voor jezelf op de werkvloer. Op een respectvolle manier.

Op de werkvloer is het fijn als je weet wat je wil en er voluit voor gaat. Collega’s vinden je heus niet ‘lastig’ als je oprecht je gevoelens toont en duidelijk communiceert. Is dat moeilijk voor jou? Volg dan – helemaal gratis als je bent ingeschreven bij Tempo-Team – de online cursus ‘Assertiviteit’ van GoodHabitz. Of begin met deze tips:

1. Herken je triggers

Let eens wat beter op de signalen van je lichaam. Welke werksituaties maken jou onrustig? Wanneer krijg je het warm of versnelt je hartslag? Vaak gebeurt dat op momenten dat je het ene wil, maar het andere doet. Je ergert je bv. aan de collega die steeds het hoge woord voert, maar je blijft zwijgen. Of je windt je op als je instemt met een slecht voorstel, gewoon om ruzie te vermijden. Je lichaam geeft precies aan wanneer je assertiever moet zijn!

2. Laat het niet te ver komen

Als je nooit op je strepen durft staan, stapelen de frustraties zich op. De vierde keer dat die collega dan zomaar je veiligheidsjas leent, is er teveel aan! Je ontploft en spelt hem of haar flink de les. Nefast voor de werkvriendschap, natuurlijk. Je kunt beter tijdig en rustig een probleem aankaarten. Als je maar de juiste toon treft, is elk ‘moeilijk’ issue bespreekbaar.

3. Leer het verschil tussen ‘duidelijk’ en ‘vervelend’

Vaak durven mensen geen nee zeggen omdat ze niet ‘de ambetanterik’ willen zijn. Dan draaien ze nog liever rond de pot. Je moet beseffen dat juist dat vage gedrag vervelend is. Heb genoeg zelfvertrouwen om duidelijk ja of nee te antwoorden. Denk niet: ‘Ik doe lastig.’ Denk: ‘Ik zorg dat mijn team weet wat het van mij kan verwachten.’ Mensen hebben liever assertieve collega’s dan onbetrouwbare!

4. Communiceer respectvol

Als je wil opkomen voor jezelf, moet je ook voor jezelf spreken. Formuleer een ik-boodschap: “Ik zou graag hebben dat je het eerst vraagt voor je dingen van mij leent.” Ga niet veralgemenen (“Jij denkt dat alles van jou is!”) en sleur er niemand bij (“Bij Achmed deed je het ook al!”). Assertieve personen willen sommige werksituaties bijsturen. Ze blazen niet zomaar al hun werkrelaties op!

5. Doe wat je niet durft

Maak met jezelf de afspraak om het de eerstvolgende keer gewoon te dóen. Neem het woord. Zeg wat je denkt. Reageer op die vacature. Ook al durf je dat helemaal niet! Een assertieve houding geeft je een boost: je grenzen bewaken en jezelf respecteren, voelt goed. Het maakt ook een goede indruk. Als je het een paar keer probeert, krijg je vast de smaak te pakken. 

6. Laat ook eens iets gaan

Het is niet omdat je assertief durft zijn, dat je het ook moet zijn. Soms zal een collega een kwetsende opmerking maken, of werk voor jou laten liggen, of in de fout gaan. Je kunt ervoor kiezen om dat door de vingers te zien. Misschien weet je hoe moeilijk die collega het momenteel heeft. Of misschien is hij/zij zich al aan het verontschuldigen.

7. Verwacht je aan de reacties!

Lukt het je stilaan beter, assertief zijn? Wees maar gerust dat je omgeving het zal opmerken! Je zult leuke reacties krijgen van mensen die je groei steunen. En je zult minder toffe opmerkingen horen: “Jij bent hard veranderd! Je doet opeens zo moeilijk.” Sommige mensen hadden er voordeel bij dat jij vroeger over je heen liet lopen. Neem hun woorden niet op als kritiek, maar als het bewijs dat je goed bezig bent.

PS: Assertieve operatoren gezocht en andere leuke vacatures.