Met plezier werken gaat ons beter af op een plek waar we ons goed voelen. Toch is volgens ons RED Report-onderzoek slechts 11% van de kantoorwerkers écht tevreden over zijn of haar werkplek. Met deze 4 ingrepen maak je al een verschil.
Hoewel thuiswerken in de lift zit, is het kantoor nog altijd de plaats waar we de meeste werkuren doorbrengen. In een gezonde en aangename werkomgeving komen mensen met plezier werken, presteren ze beter en zijn ze minder ziek.
Een prettige werkplek is voor veel medewerkers méér dan een nice to have. Aandacht voor ‘werkplekwelzijn’ helpt je als bedrijf dan ook om talent aan te trekken en te behouden. En is dus een troef in de war for talent, die nog altijd hevig woedt.
Volgens ons RED Report 2020, waarin iVox voor ons 800 werknemers en 250 werkgevers bevroeg, is slechts 11% van de kantoorwerkers volledig tevreden over zijn of haar werkomgeving.
Werk aan de werkplek: 4 makkelijke ingrepen
Vooral jongeren spiegelen zich graag aan hippe start-ups, maar de werkplek hoeft geen designpareltje of übercoole workspace te zijn. Met deze 4 ingrepen kom je al aan de voornaamste wensen van je mensen tegemoet.
1. Zorg voor een betere ventilatie
Dit zegt ons onderzoek: 40% van de bevraagde kantoorwerkers vindt dat de ventilatie beter kan. De ramen kunnen openen, is daarbij een veelgehoorde wens. Bij 1 op de 3 medewerkers is dit niet mogelijk. Een goede luchtkwaliteit op de werkplek is geen overbodige luxe. Slechte binnenlucht kan heel wat klachten veroorzaken: hoofdpijn, geïrriteerde slijmvliezen, vermoeidheid, verminderde concentratie en zelfs duizeligheid en misselijkheid. Bovendien daalt het werkplezier als het muf ruikt op kantoor.
Zo pak je dat aan: Vermijd (vast)tapijt, want dat bevat vaak fijnstof. Ook de printer geeft minuscule schadelijke stofjes vrij. Plaats hem bij voorkeur in een aparte ruimte.
De meest evidente ingreep: zet regelmatig de ramen open. Telkens 10 minuten verluchten, doet al wonderen. Laat collega’s er wel goede afspraken over maken. Het is niet de bedoeling dat mensen verkleumen omdat de ramen te lang openstaan. Ook niet bevorderlijk voor het werkplezier, toch?
Heb je airco of een ventilatiesysteem? Zorg ervoor dat je genoeg verse lucht binnenhaalt of slechte lucht voldoende filtert. Let er ook op dat de luchtvochtigheid op peil blijft. Dat bespaart je mensen een droge keel en een vervelende kuch.
2. Ga voor groen
Dit zegt ons onderzoek: 72% van de medewerkers verlangt naar een groene kantooromgeving.
Zo pak je het aan. Geef je kantoor een groene touch. Goed idee, want planten hebben een positief effect op de luchtkwaliteit én op het humeur. Van discrete plantjes op bureaus tot groenwanden en heuse binnentuinen: hoe groen je gaat, bepaal je helemaal zelf.
Wist je dat zo’n groenwand ook geluid dempt? Mooi meegenomen, want 77% van onze bevraagden wil zo min mogelijk omgevingslawaai op kantoor.
3. Voorzie een fijne lunchplek
Dit zegt ons onderzoek: 1 op de 3 kantoorwerkers zet een leuke plek om te lunchen op zijn verlanglijstje.
Zo pak je het aan: Voorzie een ruimte waarin je mensen ‘s middags gezellig samen kunnen eten. Dat stimuleert hen om achter hun bureau vandaan te komen en de smartphone even opzij te schuiven. We schreven het al: laptop-lunchen is niet gezond en pauzes zijn essentieel om productief te blijven.
Samen lunchen is bovendien een uitstekende manier om te ontspannen, de banden aan te halen en informeel te overleggen over werk.
4. Maak plaats voor privacy
Dit zegt ons onderzoek: Hoewel landschapskantoren al jarenlang de norm zijn, droomt 42% van de werknemers van een eigen werkplek, met een deur die ze kunnen sluiten als dat nodig is. Voldoende ruimte tussen de plaatsen, is een nog breder gedeelde wens. Net geen 7 op de 10 kantoorwerkers zit liever niet schouder aan schouder met de collega’s.
Zo pak je het aan: In een gezonde werkplek moet je ook kunnen focussen, weg van de vele impulsen in de open kantoorruimte. Stel dus een plek ter beschikking waarin je mensen in alle privacy kunnen werken of telefoneren.
Dat hoeft geen grote ingreep te zijn. Nu steeds meer mensen deeltijds of van thuis uit werken, komt er mogelijk ruimte vrij of kan het kantoor anders ingericht worden.
En ergonomie, dan? Bijna alle bevraagden vinden dat de ergonomie en het comfort in hun kantoor beter kunnen, maar dat daar te weinig aandacht voor is. We geven het toe: aangepaste bureaustoelen en tafels zijn duur, maar de investering is verantwoord als je ermee kan vermijden dat mensen uitvallen.
Een zaak van facility management, toch?
Een betere ventilatie, meer groen en aangepaste werkruimtes: zorgt facility management daar niet voor?
Nu het belang van werkplekwelzijn toeneemt om talent aan boord te halen en te houden, is het aan HR om nauwer samen te werken met facility management. Bijvoorbeeld om het ‘Nieuwe Werken’ of fluency (de versmelting van werk en privé) te ondersteunen.
Welke omgeving stimuleert kantoorwerkers? Wat hebben ze nodig om blij te komen werken en productief te zijn? HR kan het op zich nemen om dat in kaart te brengen en facility management te adviseren.