leren
leren

Leren en groeien: het is cruciaal, tonen de cijfers in ons RED Report aan. Voor ons werkplezier en om de schaarste het hoofd te bieden. Leren faciliteren? Denk niet alleen aan dure en formele opleidingen. Wij tonen je hier de vele − vaak verrassende − gezichten van leren.

Meeblijven in een wereld en een jobmarkt die zo snel veranderen? Volgens onze Managing Director Eddy Annys is het, voor werkgevers en werknemers, vandaag (en zeker ook morgen) essentieel om zo fris mogelijk naar ‘kunnen’ te kijken. En om dat kunnen te ontwikkelen en te verbreden.  

Groeien levert meer werkplezier op

Zeker in deze woelige tijden versterken bewegen én groeien de jobzekerheid van werknemers. Maar professioneel groeien is ook een grote motor van werkplezier, motivatie en productiviteit.

En wie plezier heeft in zijn werk, zal het langer graag blijven doen en niet zo snel naar een andere werkgever uitkijken. Werk maken van groeien is dus een uitstekend plan!

Groeikansen in ons land: dit zeggen onze cijfers

We halen ons RED Report − waarin we 2506 Belgische werknemers en 269 Belgische werkgevers bevroegen − erbij.

Is leren ook het nieuwe rekruteren?

Dit is misschien iets te sterk gesteld, maar, ja, leren kan de deur naar rekruteren openzetten. Denk aan ons zusterbedrijf in Nederland dat onthaalmedewerkers in de luchthaven de switch liet maken naar een loopbaan in een zorgcentrum. Een kwestie van het ‘kunnen’ van mensen met de juiste vaardigheden te verbreden. Dat kan ook goed werken voor jouw onderneming. Geraken vacatures door de schaarste − inderdaad, ze is er nog − niet ingevuld? Met de juiste bijscholing en coaching kan je intern talent laten doorstromen.

Hoog tijd dus dat méér dan 1 op de 5 werkgevers (volgens ons RED Report) carrièrekansen en doorgroeimogelijkheden bij de 3 belangrijkste manieren zetten om mensen aan te trekken en aan boord te houden. Hoog tijd om groeien en bijleren een onderdeel van je bedrijfscultuur te maken. 

Mindshift naar dagelijks bijleren graag!

Wat ook blijkt uit ons onderzoek? Zowel werknemers als werkgevers overschatten het belang van formele opleidingen. Maar het is aangetoond dat je het meest opsteekt van dagelijks informeel bijleren.

De vele gezichten van informeel leren

Laagdrempelig online leerplatform. Bij Tempo-Team zelf hebben we het online leerplatform GoodHabitz, met meer dan 80 opleidingen, gratis opengesteld voor onze kandidaten en eigen medewerkers.

Dat werkt, want:

  • zeer ruim aanbod in 7 talen.
  • focust op job skills én op persoonlijke ontwikkeling.
  • gevarieerd, interactief en leuk: korte en iets langere cursussen, video, quiz... 
  • hoog Netflix-gehalte: leersuggesties.
  • modulair: gebruiker bepaalt zelf de volgorde, kan onderbreken en weer oppikken.
  • werkt ook op tablet en smartphone.

In enkele minuten leren

  • korte (instructie)video’s, bijvoorbeeld via een app, die medewerkers makkelijk op hun smartphone kunnen raadplegen. 
  • een WhatsApp-groep waarin collega’s inspiratie, relevant nieuws en beste praktijken delen.
  • podcast met ‘ leertip van de week’. Zeker in coronatijden een leuke manier om iets op te steken. 
  • posters op de werkplek, met bijvoorbeeld veiligheidsinstructies.

Dat werkt, want:

  • directe manier om mensen te bereiken, met zeer lage drempel.
  • geen grote tijdsinvestering.
  • medewerkers ‘leren’ wanneer het hen uitkomt. Tijdens hun werkdag of ‘s avonds wanneer er meer rust en ruimte is. 

Van collega’s leren

  • breng complementaire collega’s samen om kennis te delen. Kies voor een informele setting. In onze ‘learning snacks’ geven collega’s elkaar tijdens de lunch een toffe tip om het  werk beter en efficiënter aan te pakken. Een leuke formule ook om bij te babbelen.
  • laat interne experten collega’s opleiden in (digitale) bootcamps of workshops.
  • vraag ervaren medewerkers een rol als mentor op te nemen of minder ervaren collega’s te coachen. Kijk daarbij ook eens voorbij de job of over de afdelingsgrenzen heen. 

Dat werkt, want:

  • medewerkers leren vaak met meer plezier iets van collega’s dan van een ‘officiële’ lesgever.
  • jouw mensen zijn elk op hun eigen manier experten. Het is prettig voor hen om hun ervaring en expertise te delen.
  • door ze anders in te zetten, maak je optimaal gebruik van hun talenten.