Belg heeft hekel aan netwerken

Social media belangrijker dan ‘klassieke’ netwerkevents voor 1 op 4 werknemers.

Brussel – Belgische werknemers zien netwerken als een noodzakelijk kwaad. Hoewel men overtuigd is van het belang van netwerken, is het enthousiasme ervoor gering: slechts 1 op 4 (28%) werknemers netwerkt graag. Volgens bijna 40% van de werknemers biedt de opkomst van netwerken via social media gelukkig verlichting.*

Januari is de maand van de nieuwjaarsrecepties: glaasje bubbels in de hand, visitekaartjes klaar en vooral veel netwerken. Een vervelende klus voor veel werknemers, zo blijkt. 1 op 4 werknemers (23%) geeft aan een grondige hekel te hebben aan netwerken in een professionele context. Opvallend is dat vrouwelijke werknemers (30%) dit erger vinden dan hun mannelijke collega’s (19%).

Nochtans onderkent de Belgische werknemer het belang van degelijk netwerken. Werknemers netwerken voornamelijk omwille van volgende redenen: ze willen (potentiële) klanten ontmoeten (51%), hun carrière opbouwen (42%) en de eigen professionaliteit ontwikkelen (39%). Het valt op dat in de technologiesector en in grotere organisaties netwerken als belangrijker wordt ervaren. Vaak zijn daar ook meer tools voorhanden om te netwerken. Zo vindt men netwerken zeer essentieel voor groei binnen de organisatie in grote bedrijven (72%), ten opzichte van slechts 43% in kleinere organisaties. Voorts erkennen hoger opgeleiden meer de voordelen van netwerken dan lager opgeleiden.

Netwerken kan je leren

Social media en het internet spelen vandaag de dag een grote rol wanneer je je netwerk wil uitbouwen. 38% van de werknemers geeft aan dat men dankzij het gebruik van internet en social media beter kan netwerken dan enkele jaren geleden. Al gaat dit in 1 op de 4 gevallen dan wel ten koste van netwerken via events of persoonlijk contact (24%). Dat jongere werknemers meer thuis zijn in de wereld van online netwerken blijkt uit volgende cijfers: 30% van de 18 tot 34-jarigen geeft aan voornamelijk te netwerken via social media en minder via events of face-to-face, in vergelijking met slechts 19% van de werknemers in de leeftijdscategorie van 35 tot 55 jaar.

“Netwerken via online kanalen wint inderdaad meer en meer aan belang. Kijk maar naar de groei van LinkedIn de afgelopen jaren. Maar ook Facebook, Twitter, Instagram en andere online kanalen worden meer en meer ingezet om het eigen netwerk te versterken. Gelukkig is netwerken iets wat je kan leren, zo weet ook 60% van de werknemers. Bij Tempo-Team zetten wij actief in op opleidingstechnieken en voorzien wij de juiste online tools om onze werknemers bij te staan in hun netwerkervaring. En iets waar je goed in bent, wordt vanzelf leuk,” besluit Valérie Denis, verantwoordelijke CSR bij Tempo-Team.

*Dit blijkt uit het ‘RED Report’ van Tempo-Team dat jaarlijks wordt uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau bij een representatieve steekproef van 1000 werknemers.

Meer nieuws

Nieuws

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt*. Nochtans is die erkenning belangrijk, want gewaardeerde werknemers functioneren optimaler en ha...

Nieuws

‘Dat heb je goed gedaan!’ is een zin die één op de drie werknemers zelden tot nooit te horen krijgt*. Nochtans is die erkenning belangrijk, want gewaardeerde werknemers functioneren optimaler en ha...
meer

Nieuws

De lotto winnen lijkt voor veel mensen het gedroomde ticket naar een luilekker luxeleven. Maar hoeveel mensen zouden hun werk echt vaarwel zeggen als hen dat morgen overkomt? Uit een grootschalig o...

Nieuws

De lotto winnen lijkt voor veel mensen het gedroomde ticket naar een luilekker luxeleven. Maar hoeveel mensen zouden hun werk echt vaarwel zeggen als hen dat morgen overkomt? Uit een grootschalig o...
meer

Nieuws

De coronacrisis liet op heel wat vlakken zijn sporen na, ook op de werkvloer. Dat wordt bevestigd door een grootschalig onderzoek* bij werknemers en werkgevers, uitgevoerd in opdracht van HR-dienst...
meer

Nieuws

Na een grondige analyse van zijn hr-beleid en arbeidsvoorwaarden door het Top Employers Institute is Tempo-Team Belgium, als onderdeel van Randstad Group Belgium, vandaag opnieuw benoemd tot Top Em...
meer

Contacteer voor meer informatie:

Wim Van der Linden

+32472 68 56 17

pr@tempo-team.be