Happy @work: is er een recept?

Bedrijven met blije werknemers presteren beter. En mensen die graag werken, voelen zich beter in hun vel. Geluk op de werkvloer is een duidelijke win-win. Alleen: wat maakt nu eigenlijk dat we gelukkig zijn in een job? Tijd voor een duik in wat cijfers en statistieken, op zoek naar de magische formule.

Fluitend naar het werk vertrekken, met volle goesting erin vliegen en ’s avonds voldaan naar huis… Het klinkt als een liedje van Pharell Williams. Happy van de eerste noot tot de laatste. Zou dat geen mooie soundtrack zijn voor je carrière?

Dat dachten we bij Tempo-Team ook. Daarom lieten we onderzoeksbureau iVox bij 1.050 Belgen peilen naar geluk op de werkvloer. Aan het ultieme geluksrecept kunnen we je (nog?) niet helpen, maar we zijn de juiste ingrediënten al wel op het spoor!

  • Belgische werknemers zijn redelijk happy. We geven onze job een gemiddelde score van 7,3 op tien.
  • We worden superblij van werkzekerheid (79%) en ontwikkelingskansen (67%). Ons geluksniveau piekt wanneer we een creatieve oplossing vinden voor een netelig (werk)probleem.
  • Met stip op één in de top 3 van ‘professionele feel good factoren’ staat een goeie relatie met collega’s (bij 47% in de top 3). Ook een haalbare balans tussen werk en privé (33%) en niet moeten overwerken (25%) scoren hoog.
  • Geen geluk op het werk zonder een goede baas. Dat is iemand die kan luisteren (57%) en onze talenten ondersteunt en ontwikkelt (50%). Zo’n baas is een coach die bereikbaar blijft en toch respect oproept. Iemand naar wie we een sms durven sturen, maar dan zonder emoji’s.
  • De werkwereld verandert. Daarvoor zijn we niet blind. 6 op de 10 Belgische werknemers vindt verandering een goede zaak. Het houdt onze job boeiend en helpt ons om het werk langer vol te houden. Hier is wel een duidelijk werkpuntje voor de bazen. Amper 33% van de werknemers is tevreden met de manier waarop het management over verandering communiceert.

Oh ja, en nog een belangrijke: van een streep muziek op het werk klaart ons humeur dus echt op! Draai die radio maar wat harder, want uit onderzoek van de University of Warwick blijkt het volgende. In bedrijven met blije werknemers is er: 

  • 37% meer verkoop
  • 50% minder bedrijfsongelukken
  • 20% meer winst
  • 66% minder ziekteverzuim en
  • een 12% hogere productiviteit 

Bovendien houden gelukkige werknemers hun job 3 keer langer vol. Klinkt dat voor jou als te mooi om waar te zijn? Laat je dan overtuigen door de happy én uit-het-leven-gegrepen getuigenissen van inpakster Lolita of magazijnier Celien. En ja: zij en vele anderen zoeken nog collega’s!

Corona, Tips & tricks, Werksfeer

Thuiswerken is al lang geen nieuwigheid meer. Na een jaar kunnen we videobellen als de beste. De nieuwe uitdaging is close blijven met collega’s op afstand. En hoe kweek je – in een nieuwe job - ee...

Corona, Tips & tricks, Werksfeer

Thuiswerken is al lang geen nieuwigheid meer. Na een jaar kunnen we videobellen als de beste. De nieuwe uitdaging is close blijven met collega’s op afstand. En hoe kweek je – in een nieuwe job - ee...
meer

Collega's, Werksfeer

Oh, wij zijn héél serieus bezig met onze carrière. Maar dat neemt niet weg dat we soms graag lachen. Vooral rond 1 april. Deze films en populaire tv-series steken de draak met het werkleven. Herken...

Collega's, Werksfeer

Oh, wij zijn héél serieus bezig met onze carrière. Maar dat neemt niet weg dat we soms graag lachen. Vooral rond 1 april. Deze films en populaire tv-series steken de draak met het werkleven. Herken...
meer

Beroepen, Tips & tricks, Werksfeer

Werken in shiften is a way of life. Sommige mensen zouden niets anders willen. Voor hen is met ‘de vroege’ of ‘de late’ staan het geheim voor een geslaagde work-life balans. Toch vraagt het ploegen...
meer