‘Ik gebruik liever mijn hoofd dan brute kracht’

Veiligheid en vriendelijkheid. Daarover gaat het in de job van Ismail Cetin. De chauffeur C bij TDL is niet te beroerd om goederen te helpen lossen bij klanten: “Dan gebruik ik de tips die we leerden in onze opleiding. Je kunt fysiek werk lichter maken door even na te denken!”



 

Als kleine jongen speelde Ismail graag met auto’s in de zandbak. Dan bouwde hij bruggen en legde hij wegen aan voor zijn plastic vrachtwagens. Die passie voor voertuigen werd de rode draad in zijn carrière. Ismail: “Ik ben vijftien jaar heftruckchauffeur geweest. In 2008 begon ik als zelfstandige in de bouwsector. Ik vervoerde grond en bouwmaterialen met de vrachtwagen maar bestuurde ook graafmachines. Na een aantal jaren wilde ik opnieuw in loondienst. Als zelfstandige werkte ik soms zeven dagen op zeven. Ik had amper tijd voor mijn vrouw en vier kinderen.”

Hoe kwam je uiteindelijk bij TDL terecht?

“Tijdens het bouwverlof in de zomer van 2016 kon ik via Tempo-Team als chauffeur C aan de slag bij TDL. Een half jaar later kreeg ik een vast contract en intussen sta ik op de wachtlijst voor een opleiding tot chauffeur CE. Als ik dat attest haal, mag ik ook met vrachtwagens met een oplegger rijden.”

Hoe ziet de werkdag van een chauffeur C eruit?

“Rond 7u meld ik me bij het distributiecentrum van Metro. Daar hoor ik aan welke klanten ik die dag moet leveren. Ik bezorg etenswaren in rolcontainers aan restaurants, brasseries en hotels. Die willen hun bestelling tegen het middaguur hebben, dus meestal staan er drie of vier adressen op mijn lijst. Ik ben niet te beroerd om goederen te helpen lossen bij klanten: als ze dat vragen help ik hen om de groenten of diepvriesproducten op de juiste plaats te zetten. Daarna rijd ik terug naar het distributiecentrum om het leeggoed te lossen en papieren te tekenen. Vervolgens doe ik kleinere werkjes, zoals paletten rondbrengen. Ik werk zo’n 10 uur per dag, vijf dagen per week en om de twee weken op zaterdag. Ik heb een contract voor 40 uur, maar werk altijd meer. Zo houd ik er ook iets aan over (lacht).”

Is de cabine van jouw vrachtwagen je tweede thuis?

“Ik heb een vaste wagen en houd de cabine daarvan netjes. Maar ik heb die niet speciaal gedecoreerd ofzo. Ik luister naar Radio 2, heb m’n boterhammen bij en houd het rustig. ’s Ochtends vallen de files nog mee, zeker in Wallonië. Maar na 15u heb je in de buurt van Brussel of Antwerpen gegarandeerd problemen. Ik jaag me daar niet in op. Waarom zou ik? Dat helpt toch niets. Als ik bij klanten kom, probeer ik altijd vriendelijk en rustig te zijn. Ik lever de goederen op een nette manier af en maak een praatje – soms krijg ik een verse kop koffie. Bij heel wat klanten kom ik toch een keer of 2 per week langs, dan is het fijn om met de glimlach ontvangen te worden. Ik ben overal hartelijk maar respecteer tegelijkertijd een zekere afstand. Ik richt mijn concentratie op mijn werk en op de weg.”

Wat moet een goede chauffeur C zeker kunnen?

“Kalm kunnen blijven is een must. Je moet aan de veiligheid van jezelf en anderen denken en vriendelijk zijn tegen klanten. Verder probeer ik altijd mijn hoofd te gebruiken. Voor mij is het evident dat werken niet alleen fysiek is. In onze opleiding leerden we tips om bv. een juiste startbeweging te maken als je een zware palet duwt. Dat maakt veel verschil, zo kun je je lichaam echt sparen. Daar houd ik rekening mee. Alleen brute kracht gebruiken is mijn stijl niet.”

Wat vind je het fijnst aan je job?

“Het is leuk dat ik in verschillende omgevingen kom. In andere steden en dorpen, bij nieuwe mensen met nieuwe gezichten. Dat was in mijn tijd als heftruckchauffeur wel anders. Ook de vrijheid is fijn. Bij TDL weten ze dat ik eerlijk ben, veel ervaring heb en altijd mijn best zal doen, ook als klanten iets extra vragen. Ze kijken me niet voortdurend op de vingers. Ik kan rustig mijn werk doen en dat is veel fijner dan elk uur een telefoontje krijgen en de vraag hoe ver je staat. Dat kweekt alleen maar stress en door stress maak je fouten. Als er files zijn, zien ze dat via de apparatuur in de wagen. En als er andere problemen opduiken, geef ik die zelf door.”

Aan wie zou je deze job aanraden?

“Hou je van afwisseling, ben je vlot in menselijk contact, blijf je kalm bij kleine uitdagingen en zit je niet graag vast tussen vier muren? Dan is dit een job voor jou. Als chauffeur heb je geen last van die typische discussies die je krijgt als mensen in groep samenwerken. Ik moet gewoon vriendelijk zijn, op tijd leveren en dan heb ik geen zorgen aan mijn hoofd!”


Lijkt zo’n job in een vrachtwagen jou wel wat? Dan kun je hier instappen, euh – solliciteren!

Tips & tricks, Werksfeer

Eindelijk, je hebt ‘m gevonden. Je ultieme droomjob! De plek op de werkvloer met daarboven in neonletters jouw naam. Vol enthousiasme verschijn je aan de start... maar dat valt tegen. De realiteit ...

Tips & tricks, Werksfeer

Eindelijk, je hebt ‘m gevonden. Je ultieme droomjob! De plek op de werkvloer met daarboven in neonletters jouw naam. Vol enthousiasme verschijn je aan de start... maar dat valt tegen. De realiteit ...
meer

Corona, Werksfeer

Thuiswerken is in België niet langer overal verplicht. Sinds 1 oktober mogen in Vlaanderen zelfs de mondmaskers af op het werk. Sta jij te popelen om weer naar kantoor te gaan? Of mis je die lunchb...

Corona, Werksfeer

Thuiswerken is in België niet langer overal verplicht. Sinds 1 oktober mogen in Vlaanderen zelfs de mondmaskers af op het werk. Sta jij te popelen om weer naar kantoor te gaan? Of mis je die lunchb...
meer

Ervaring, Eerste job

Op zoek naar een leuke job? Kom eens langs bij Tempo-Team – wij helpen je graag aan een goede match. Werken als uitzendkracht heeft meer voordelen dan je denkt. Wat vind je van deze 7?
meer