‘Een fragiele vracht is bij mij in goede handen.’

Kevin Vonckx gaat op krukken door het leven. Dat weerhoudt hem er niet van om zich in zijn job helemaal te smijten: “Op mij kunnen ze rekenen, ik ben 100% tevreden met mijn job. De sfeer onder de collega’s zit goed en ik rijd graag met de heftruck.”


  • Kevin Vonckx, 26
  • Oosterwijk (Westerlo)
  • Heftruckchauffeur bij DSV Oevel

 

Hoe ziet de werkdag van een heftruckchauffeur eruit?

“Bij DSV in Oevel worden goederen opgeslagen en getransporteerd. Ik verplaats paletten doorheen het bedrijf, dat uit vier grote hallen bestaat. Ik vervoer een fragiele vracht – dozen met lippenstiften enzo - want in Oevel werken wij exclusief voor Estée Lauder. Ik bestuur een heftruck met lange pinnen, zodat ik een dubbele lading grote blokpaletten kan meenemen. Ik rijd die dan van het plein waar de vrachtwagens hun lading lossen, naar de gangen waar combitrucks het overnemen. Zij zetten de paletten weg op rekken van zes tot zeven verdiepingen hoog. Ik werk halftijds en rijd alleen met de heftruck. De meeste van mijn collega’s rijden ook met een combi en doen magazijnwerk.

Jouw persoonlijke situatie is nogal bijzonder?

“Dat klopt, ik heb maar één been. Op mijn zesde ben ik onder een vrachtwagen gesukkeld. Mijn linkerbeen moest zo hoog geamputeerd worden, dat een prothese voor mij niet interessant is. Ik leef dus op krukken, maar omdat ik mijn rechterbeen nog heb, kan ik een geautomatiseerd voertuig besturen. De controlearts heeft wel bepaald dat ik maar halftijds kan werken. Ik doe elke dag een halve shift, tijdens uren dat er heftruckwerk is. Als heftruckchauffeur gebruik je je ellenbogen en schouders vrij intensief. In mijn situatie mag ik die niet overbelasten omdat ik hen ook dagelijks zo hard nodig heb. Ik werk elke weekdag vier uur en vijf minuten en kan de fysieke belasting zo goed spreiden.”

Heeft het feit dat je één been hebt een grote impact gehad op je studie en loopbaan?

“Zeker wel. Ik heb het eerste leerjaar – het jaar van mijn ongeval – gedubbeld. In het middelbaar studeerde ik voor lasser, wat ik graag deed en goed kon. Maar tijdens de praktijklessen bleek al gauw dat het geen goeie job voor mij was. Ik kon de zware stukken niet verplaatsen met mijn krukken. Toen ben ik bedrijfsbeheer gaan studeren. Het is even zoeken geweest, maar nu heb ik werk gevonden dat mij goed ligt. Ik heb ook aan de kassa in een supermarkt gewerkt en op de klantendienst van een telecombedrijf – maar geen van beide was mijn ding.”
Hoe kwam je uiteindelijk bij DSV terecht?

“Na een korte wachttijd kon ik de opleiding tot heftruckchauffeur volgen bij de VDAB. Om het attest te halen, moet je ook stagelopen en zo kwam ik terecht bij UTI – sinds kort overgenomen door DSV. Dat viel zo goed mee dat ik na mijn stage mocht blijven als interim via Tempo-Team. Niet lang daarna kreeg ik een vast contract. Ze weten hier dat ze op me kunnen rekenen. Ik ben gemotiveerd en betrouwbaar: ik ben elke dag present en kom goed op tijd. Ik ben dan ook 100% tevreden met mijn job. Hoewel DSV een vrij groot bedrijf is, hangt hier een gezellige en vriendschappelijke sfeer. Ik houd van het sociale contact met de collega’s en ik rijd graag met de heftruck. Ons bedrijf is trouwens goed geautomatiseerd. De systemen om te scannen en automatisch te wikkelen enz. werken goed en laten ons toe om vlot en gemakkelijk te werken.”

Wat moet een heftruckchauffeur zeker kunnen?

“Je moet een goed ruimtelijk inzicht hebben en vlot kunnen chaufferen. Je moet vooral juiste inschattingen maken terwijl je rijdt. Verder is dit een veiligheidsberoep – er kunnen altijd mensen uit de gangen opduiken, dus ik moet mentaal bij de pinken zijn. Ook al omdat ik met twee paletten op de pinnen rijd. Een goed concentratievermogen is belangrijk.”

Aan wie zou je deze job aanraden?

Als je verantwoordelijkheid wil dragen binnen een magazijn– dan is dit het perfecte beroep. Je moet ook een beetje een fabrieksmentaliteit hebben: genieten van sociaal contact, ertegen kunnen om binnen te leven, lang alert kunnen blijven… Een kleine helft van mijn collega’s zijn vrouwen, dus dit is zeker geen typisch mannenberoep!”

Zin om het zelf te proberen? Bekijk onze vacatures voor heftruckchauffeur.

Ervaring, Tips & tricks

Zachte vaardigheden, straffe resultaten. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van ‘soft skills’. Wat zijn dat eigenlijk en hoe belangrijk zijn ze voor je carrière? Wij vatten het in 5 vragen voo...

Ervaring, Tips & tricks

Zachte vaardigheden, straffe resultaten. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van ‘soft skills’. Wat zijn dat eigenlijk en hoe belangrijk zijn ze voor je carrière? Wij vatten het in 5 vragen voo...
meer

Tips & tricks

In Japan lopen ze altijd wat voor. Op het werk doet iedereen er van ‘Moon Breathing’ en ‘Radio Taiso’. Wij leggen je de hypes haarfijn uit. Zo moet jij de trends alleen nog lanceren bij je collega’s…

Tips & tricks

In Japan lopen ze altijd wat voor. Op het werk doet iedereen er van ‘Moon Breathing’ en ‘Radio Taiso’. Wij leggen je de hypes haarfijn uit. Zo moet jij de trends alleen nog lanceren bij je collega’s…
meer

Loon, Studentenjob, Vrije tijd

Wat geld betreft, is één ding zeker: uitgeven is gemakkelijker dan verdienen. Weet jij waar je het geld van je studentenjob aan spendeert? En hoe combineer je werken eigenlijk met studeren?
meer