Postergirls voor vriendschap op het werk. Zo zou je Kristien Hulpiau en Kristel De Beuckeleer kunnen omschrijven. “We zijn een echte tandem. Het klikte vanaf de eerste dag.”

  • Kristel De Beuckeleer (51) en Kristien Hulpiau (48)
  • Receptioniste-telefoniste (duobaan)
  • Door Exselsia geplaatst bij Febiac, Sint-Lambrechts Woluwe

“Dit is geen job voor koele kikkers,” benadrukt Kristien. “Wij staan voortdurend in contact met mensen. We beantwoorden mails en telefoons, verdelen de post, ontvangen bezoekers… We geven ook logistieke ondersteuning bij de evenementen in onze zalen.” Precies dat menselijke aspect trok haar collega Kristel aan om te solliciteren: “Ik heb een universitair diploma Toegepaste Economische Wetenschappen en werkte heel wat jaren in de ‘harde sector’. Tot ik besefte dat ik niet alleen cijfertjes wil afvinken. Contact met mensen – dat zoek ik in een job.”

Collega's op het eerste gezicht

Kristien en Kristel zijn intussen zo’n zes jaar enorm tevreden in hun duobaan. Kristien: “Ik werk in de voormiddag, Kristel in de namiddag. Om twaalf uur zien we elkaar een kwartiertje om een vlotte overdracht te garanderen. Maar eigenlijk staan we de hele tijd in contact, via de communicatie-agenda of via mail en sms. We zijn een echte tandem!” Kristien, die al het langst bij Febiac werkt, herinnert zich de dag dat Kristel kwam solliciteren als gisteren: “Het klikte meteen. Zonder haar CV te hebben gezien, hoopte ik dat zij de job zou krijgen. Haar persoonlijkheid is zo warm en open.” Voor allebei is deeltijds werken een bewuste keuze. Kristel: “Zo kan ik mijn werk goed combineren met mijn gezin. Mijn dochters zijn 24, 22 en 18 jaar, maar ook een kotstudent krijgt nog graag ondersteuning van mama, hoor (lacht).” Kristien reisde aan het begin van haar carrière de wereld rond als event organiser: “Op een gegeven moment was ik toe aan een job met minder stress en vaste uren, part-time. Mijn leven is rustiger nu maar minstens even boeiend. Het werk is gevarieerd en we krijgen veel waardering vanuit alle lagen in het bedrijf.”

93 telefoontjes op 3 uur

Lijkt het jou ook wel iets, zo’n stabiele maar gevarieerde job ? Besef dan dat Febiac wel meer doet dan het Autosalon organiseren! Het vertegenwoordigt de auto-, moto-, truck- en mobiliteitssector, stelt statistieken op, verhuurt zalen en geeft via ‘Febiac Academy’ allerlei workshops en lezingen. Kristien: “Het is hier het hele jaar druk, maar tijdens het Autosalon voelen we wel een piek. Vroeger waren wij de rechtstreekse helpdesk. Het was bijna onmogelijk om die zondvloed aan telefoontjes te combineren met onze dagelijkse taken. Daarom zit er nu een helpdesk op de Heizel zelf, met twee lijnen. Wij waren dit jaar de derde lijn – nog altijd goed voor 93 telefoontjes op drie uur tijd!” Kristel: “Meestal vragen mensen gewone dingen, zoals informatie over de inkomtarieven. Maar we krijgen ook gekke vragen, zoals: ‘Mag mijn chihuahua mee naar binnen?’ of ‘Mijn dochter is hostess op het salon en heeft pijnlijke voeten. Mag ik binnen zonder ticket om haar andere schoenen te brengen?’ (lacht)” Kristien: “Zelfs op die piekmomenten moet je hartelijk en spontaan blijven. Je hebt voor deze job een gezonde portie geduld nodig en een goede talenkennis.” Kristel: “Je moet er vooral op ingesteld zijn om mensen te helpen. Ik heb hier ooit een werkman over de vloer gehad die onwel werd. Ik ben toen kalm gebleven, heb de 112 gebeld… In deze functie leer je snel veel bij.”