Vergroot je vitaliteit

Bakken energie, een blakende gezondheid en volop goesting om ertegenaan te gaan op het werk? Dat zijn de voordelen van vitaliteit. Het v-woord is geen wondermiddeltje van de apotheker, maar een natuurlijke, innerlijke kracht. Maak jezelf vitaler met deze 5 tips!

In de ideale wereld vertrek je ’s ochtends vol energie naar je werk en kom je ’s avonds met een voldaan gevoel weer thuis. In de praktijk strooien stress, vermoeidheid en spanning wel eens roet in het eten. Vitale mensen kunnen daar beter mee om en staan fit en hoopvol in het (werk)leven.

Nu denk je natuurlijk: dat wil ik ook! Dan is de online opleiding ‘Vitaliteit’ van GoodHabitz iets voor jou. Als huishoudhulp bij Tempo-Team @Home volg je die helemaal gratis. Wij namen het lesmateriaal al eens door en verzamelden als smaakmaker deze 5 tips. Klaar voor een vitale injectie?

1. ​Spring in de positieve spiraal

Grote kans dat je mama je als kind vertelde: “Niet alles tegelijk proberen. Doe het stap voor stap!” Wel – als het op vitaliteit aankomt, mag die goede raad in de prullenmand. Om je fit en energiek te voelen, moet je op drie dingen tegelijk letten: gezond eten, meer bewegen en beter slapen. Zo boek je met kleine veranderingen een groot resultaat. Wie overdag voldoende beweegt, slaapt ’s avonds beter in. Na een goede nachtrust heb je minder trek in ongezonde snacks. En wie gezond eet, heeft veel energie en zin om te bewegen. Zo kom je terecht in een positieve spiraal, de ultieme win-win-win.  

2. Neem kleine stapjes, op jouw maat

Als je werkt op drie fronten, moet je de inspanning verdelen. Je kunt je eet-, beweeg- en slaappatroon niet in één beweging 180° omgooien. Kijk naar jezelf en laat alle anderen maar doen. Welke aanpassingen aan je levensstijl zijn haalbaar – en nodig – voor jou? Als huishoudhulp krijg je meer lichaamsbeweging tijdens het werk dan pakweg een secretaresse. Jij kunt dus wat sterker inzetten op gezonde voeding en voldoende nachtrust. Formuleer je persoonlijke eet-, slaap- en bewegingsdoel voor de komende 30 dagen en vraag een vriend(in) om je vooruitgang mee in de gaten te houden. Een beetje aanmoediging helpt altijd.   

3. Eet bewust

Dagelijks twee liter water drinken. Maximum 25 gram suiker per dag eten als vrouw of 38 gram als man. Minstens twee avonden per week vlees vervangen door peulvruchten. Inspiratie genoeg voor gezonde voornemens in de cursus ‘Vitaliteit’.  Zo’n bijscholing is niet overbodig! Hoe meer je weet over (on)gezonde vetten of verschillende eiwitten en koolhydraten, hoe bewuster je gezonde voedingskeuzes kunt maken. Door zo aan je vitaliteit te werken, verhoog je je energiepeil en dat is de bescherming tegen een burn-out.

4. Zet ’s avonds je wekker

Uitgeslapen mensen denken sneller, zijn gezonder en werken doeltreffender. Wist je dat vier uur wakker liggen op je hersenen hetzelfde effect heeft als zes blikjes bier drinken? Toch zijn mensen de afgelopen 15 jaar altijd maar minder gaan slapen, met ‘dank’ aan (ahum) al die leuke series om te bingewatchen. Wil je minstens acht uur slapen – nog altijd het allerbeste voornemen op vlak van slaaphygiëne? Zet je wekker dan ’s avonds zodat je weet wanneer je aan je slaapritueel moet beginnen. Gun jezelf zeker een half uur om je klaar te maken voor de nacht en kruip op tijd onder de wol.  

5. Hou het leuk

Als huishoudhulp lukt het je waarschijnlijk om elke (werk)dag 7500 à 10 000 stappen te zetten. Op vlak van beweging ben je met je actieve beroep dus goed bezig! Om helemaal tiptop te scoren zou je best nog drie keer per week 20 minuten intensief sporten. Het belangrijkste daarbij is dat je het leuk vindt! Welke sport past bij jou? Sport jij voor de gezelligheid, om te ontspannen, omdat winnen je een kick geeft of omdat je werkt aan een strakker lijf? Als je weet wat jou motiveert, is het gemakkelijker om vol te houden. 

Dat laatste geldt voor je hele zoektocht naar meer vitaliteit. Maak tijd voor de dingen waar jij plezier uit haalt: de natuur opzoeken, bijpraten met vrienden, eens lekker zot doen. Om met plezier te (blijven) werken, moet je regelmatig je batterijen heropladen. Dat kan door gezond te eten, meer te bewegen en beter te slapen. En ook door soms precies te doen waar jij zin in hebt. Yes!


PS: Zin om – helemaal gratis – bij te leren over boeiende onderwerpen, om zo weer wat sterker in je schoenen te staan, op het werk en privé? Check het superpraktische online cursusaanbod van GoodHabitz!