Rekrutering en retentie in de war for talent

De war for talent vraagt om een nieuwe aanpak van rekrutering en retentie. Via de juiste kanalen de ideale kandidaat zoeken en aantrekken. En hem of haar met een beleid van flexibiliteit ook aan boord houden.

Rekrutering: de ware vinden

Tip: de kandidaat van vandaag valt voor ontwikkelingsmogelijkheden. Speel uw opleidingsaanbod uit in uw rekrutering. 

De juiste match vinden in rekrutering en retentie is cruciaal. Maar wie past bij wie? Kmo’s willen kandidaten die flexibel zijn en die collega’s uit de nood helpen. Genoeg gegadigden, meer dan de helft van de werknemers valt voor kmo’s. Grote bedrijven moeten niet wanhopen: zij maken indruk met de voordelen van hun schaalgrootte. Wie wíllen ze verleiden? Kandidaten met het juiste diploma.

Weten wat u wilt is één ding, het vínden een ander. Dus komt het erop neer om de juiste rekruteringskanalen in te zetten. Grote organisaties hebben het vooral van spontane sollicitaties, sociale media en jobsites. Bij kmo’s levert het eigen netwerk de beste resultaten op.

Retentie: de liefde aanwakkeren

Tip: de medewerker van vandaag wil zich ontwikkelen in uw organisatie. Is het geen optie om hogerop te klimmen? Kijk dan wat de mogelijkheden zijn voor horizontale mobiliteit.

Hebt u de ideale kandidaat aan de haak geslagen? Dan wilt u hem houden: aan HR om mee te investeren in de relatie. Bijvoorbeeld door flexibiliteit te geven. Zelfsturing, telewerk: het zijn termen die uw geliefde medewerker als muziek in de oren klinken.

Ook het management heeft een groot aandeel in het slagen of falen van de relatie. Kandidaten willen managers die mensenkennis hebben en creatief zijn. Ook goede luistervaardigheden en coaching skills worden in dank afgenomen.

Nog meer tips om uw rekrutering en retentie te optimaliseren?

Lees meer:

Good Practices, Praktijk, Inzichten en trends

Heel wat van uw toekomstige werknemers spijbelen om deel te nemen aan de klimaatmarsen. Staan we voor een maatschappelijk keerpunt? En kan, en moet HR mee uw organisatie duurzamer maken?

Good Practices, Praktijk, Inzichten en trends

Heel wat van uw toekomstige werknemers spijbelen om deel te nemen aan de klimaatmarsen. Staan we voor een maatschappelijk keerpunt? En kan, en moet HR mee uw organisatie duurzamer maken?
meer

Beter werken, HR strategie, Praktijk

Hoe tevreden en betrokken uw mensen zijn? Dat hangt zeker ook af van uw interne communicatie. Hoe bereikt u iedereen optimaal met de passende kanalen? Ook wanneer uw mensen decentraal werken? We ki...

Beter werken, HR strategie, Praktijk

Hoe tevreden en betrokken uw mensen zijn? Dat hangt zeker ook af van uw interne communicatie. Hoe bereikt u iedereen optimaal met de passende kanalen? Ook wanneer uw mensen decentraal werken? We ki...
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Generatie Y is onmogelijk veeleisend. Generatie X is tot alles bereid om carrière te maken. Babyboomers zijn conservatief. Of niet soms?
meer