Met HR dichter bij je collega’s geraken? Op meer dan 1,5 m afstand?

Hoe vervang je je babbel aan de koffiemachine door een online versie? En hoe houd je de spirit erin tijdens corona-weken? 7 praktische tips.

Wanneer de meeste van je collega’s thuiswerken, is het niet vanzelfsprekend ze te motiveren en te begeleiden. Hoe creëer je met HR een kader waarbij welzijn en werkplezier vanop kantoor, ook thuis kunnen doorwerken?

 

 

 

Sylvie Bracqué, zelfstandig HR consultant en trainer helpt je graag met 7 praktische tips. 

 

 

 

1. Wees mild

Voor anderen én jezelf. Het zijn voor iedereen uitzonderlijke tijden. Laat negatieve gevoelens toe, maar probeer te focussen op het positieve.

Denk aan de dingen waar je gewoonlijk energie uithaalt. En kijk hoe je hier ook in stressvolle periodes een alternatief voor kan vinden. Dat is de possibility mindset. Bijvoorbeeld: die afterwork-drink vervang je door Skype-apero’s en je wekelijkse bezoek aan de fitness vervang je nu door online yoga-sessies, zoals die van ‘Happy with Yoga’.

En voor elkaar? Wees niet bang om complimenten te geven, bedank mensen voor hun inzet en aanpak. Dat is belangrijk, nu meer dan ooit. En stel verwachtingen bij.

 

2. Communiceer helder en transparant

Niemand heeft een glazen bol. Maar je kan wel meegeven wat je zeker weet. Oprechte intenties en een duidelijke boodschap, daar schieten je collega’s mee op in onzekere dagen.

En ja, ook vertellen wat je niét weet, hoort daarbij. Overleg altijd goed met je management wat nét de boodschap zal zijn.

Er moet ook een zekere openheid en durf leven waarbij ieder een mening mag hebben en geven. Dit hangt natuurlijk af van je bedrijfscultuur

 

3. Laat ruimte voor anderen

In een crisis hebben leidinggevenden een heleboel balletjes in de lucht te houden. Als HR sta je mee in voor het ‘ontzorgen’. Wanneer jij bijvoorbeeld de communicatie naar je collega’s doet, kunnen leidinggevenden zich focussen op wat de boodschap net zal zijn.

Als HR ben je een bruggenbouwer, tussen collega’s maar ook tussen management en medewerkers. In moeilijke tijden nog meer dan anders.

 

4. Maak goede afspraken

Ook hier: wees altijd transparant en helder over wat de verwachtingen zijn. Bestaat er een regeling rond thuiswerken? Ga na of die ook relevant is in deze periode en of er aanpassingen nodig zijn.

Wat hebben je werknemers nodig? Hoeveel ondersteuning? Hoor rond wat er leeft. Voor elk niveau is dit anders. Breng een junior profiel bijvoorbeeld onder bij een meter of peter.  

Videocalls? Prima, maar bespreek duidelijk wanneer die kunnen plaatsvinden. Een groepsgesprek waarbij de helft van de personen niet weet wat die er doet, zorgt alleen voor frustraties. Ook gedeelde dagschema’s in bv. Google Calendar werken handiger.

Agile werken ook online doortrekken? Handig om te zien waar iedereen staat en hoe alles loopt. Hier heb je ook verschillende mogelijkheden qua tools. Maak dus ook goede afspraken rond de verwachte ‘output’.

 

5. Zorg dat iedereen verbonden blijft

Sociaal contact is heel belangrijk, zéker wanneer iedereen thuiswerkt. Bespreek wat er nodig is en pak dit situationeel aan. Hoe beter je je collega’s en teams kent, hoe beter je antwoord. Wat lukt wel, wat net niet?

Voorzie ook funmomenten. Zoals een aperitief, of wie weet zelfs een ‘iedereen-in-zijn-eigen-kot-feestje’! Verzin uitdagingen, steek je werknemers een hart onder de riem, in de vorm van een kleine attentie. 

Relativeer. Collega’s met kinderen die steeds voor het scherm lopen? Spreek af dat iedereen bijvoorbeeld applaudisseert wanneer dit gebeurt, leuker dan frustraties toch?

 

6. Inspireer met opleidingen

Zowel voor starters als ervaren collega’s. Starters krijgen nu niet altijd de begeleiding die ze nodig hebben. Ideaal om ze via filmpjes te informeren. Laat andere collega’s uitleg geven via screensharing of tools als Vidyard of Soapbox.

Ook voor ervaren collega’s is dit hét moment om tijdens stillere periodes bij te leren. Stel jezelf eerst de vraag welke interesses en behoeftes er leven bij je medewerkers. Vraag ernaar. Je collega’s zitten op sociale media, waar ook heel wat de ronde doet. Zorg eerst voor een sterke visie en ga dan pas aan de slag. 

Creëer een interne portaalpagina met links naar podcasts, webinars, LinkedIn Learning CoursesZorg dat iedereen op de hoogte is en peil achteraf of het werkte door rondvraag of enquêtes.


7. Informeer jezelf goed

Wetgeving is belangrijker dan ooit. Laat je dan ook correct bijstaan door professionals. Wat verandert wanneer mensen telewerken? Wat bij tijdelijke werkloosheid?

In tijden van corona is er veel ruimte voor interpretatie, maar niet als het op de wet aankomt. Op de website van de RVA vind je alle nodige info of neem een kijkje op de website van de federale overheid.

Lees meer:

Beter werken, Praktijk

We hebben hem! Gevonden, lang getest én goedgekeurd: een doodeenvoudige to-do lijst die je prioriteiten helder stelt én voor gemoedsrust zorgt. Wie had ooit gedacht dat die uit een keuken zou komen?

Beter werken, Praktijk

We hebben hem! Gevonden, lang getest én goedgekeurd: een doodeenvoudige to-do lijst die je prioriteiten helder stelt én voor gemoedsrust zorgt. Wie had ooit gedacht dat die uit een keuken zou komen?
meer

Inzichten en trends

Met enkele kleine, praktische ingrepen maak je als HR al heel wat mogelijk. Ook in onzekere corona-tijden.

Inzichten en trends

Met enkele kleine, praktische ingrepen maak je als HR al heel wat mogelijk. Ook in onzekere corona-tijden.
meer

Beter werken, Organisatie

Oef, het is zover: heel wat bedrijven kunnen weer opstarten. Terug naar business as usual, dan? Toch niet. Het is cruciaal dat de coronacurve blijft dalen. En dat kan onder meer door een veilige we...
meer