Iedereen intern mobiel! Case Decathlon België

Wanneer we Bart bellen om te praten over interne mobiliteit bij Decathlon België, blijkt dat hij net zijn koffer - of is het rugzak? - van zolder heeft gehaald om in september als ware expat een vestiging in Japan op te starten.

‘Dat wordt wennen. Van 3.000 mensen in België naar 12 in Japan’, lacht hij. ‘Maar ook daar willen we sport voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk maken.’

Over zijn functietitel ‘Regiodirecteur’ is hij ook meteen duidelijk: ‘Ja, die laten we zo omdat die duidelijk is, maar eigenlijk hebben we geen titels meer. Eerder rollen, en die zijn heel divers. Zo divers als je zélf wil. Iemand in retail kan bij ons een HR project opstarten, zeker.’ Klinkt als een straf geval van Het Nieuwe Werken.

‘Iemand in retail kan bij ons een HR project opstarten, zeker’

Doorgedreven vlakke cultuur

Schreven we net niet dat interne mobiliteit belangrijk is om rekrutering en retentie te ondersteunen? Dat het loont om je collega’s de kans te geven door te schuiven dan wel te knokken in de war for talent? En, sterker nog, dat je als organisatie wint aan innovatieve kracht door mensen die spits stonden verdediger te laten worden?

‘Zo kun je het stellen, ja,’ zegt Bart. ‘Dat klinkt helemaal als onze cultuur. Doorgedreven vlak. Maar da’s niet iets dat we op een gegeven moment hebben geïnstalleerd, van boven naar beneden: het zat in ons DNA van bij onze start.’

Wij hebben altijd gerekruteerd op basis van persoonlijkheid. Die moet passen bij onze waarden. Twee hielden we er uiteindelijk over: vitaliteit en verantwoordelijkheid. Match je daarmee, dan kun je bij ons bijna zeker aan de slag.’

‘Kennis is een drempel die we niet doorslaggevend willen maken. Wat je moet weten, leren we jou wel. Of we vertrouwen erop dat je het als echte ondernemer zelf zal uitzoeken.’

Netwerking begint tussen de rekken

‘Vanaf dan ligt je weg open. Maar: je start altijd in een winkelpunt. Dat is cruciaal: wat je later ook doet, je weet dat je die mensen in onze winkels moet ondersteunen. De job zelf gedaan hebben, stimuleert verbondenheid en samenwerking, en uiteindelijk netwerking.’

‘Wij merken dat we zo makkelijker samen tot nieuwe ideeën komen. Je haalt drempels tussen afdelingen weg.’

Zin voor avontuur

‘Retail, productie, logistiek, HR, productontwikkeling - het kan allemaal deel zijn van je loopbaan bij ons. Dus, ja, je moet avontuurlijk zijn aangelegd. Nieuwsgierig ook, en uit je comfortzone willen stappen.’

‘Mensen maken hun duurzame loopbaan zelf- en hun loopbaan ook zelf duurzaam.’

‘De voordelen zijn heel tastbaar. Mensen kiezen hun rollen. Ze blijven langer tevreden en gelukkig, en blijven langer werken bij ons.’

Doe-het-zelf rekrutering

‘Hoewel retail jobs een knelpunt zijn, verloopt rekrutering bij ons vlot via onze eigen mensen. Die zijn ambassadeur, en ze zijn zo enthousiast dat ze zelf nieuwe collega’s aantrekken. En dat terwijl we zélf nog wel wat werk hebben aan onze employer branding communicatie.’

‘De sleutel is dat het deel is van je cultuur en dat je open en transparant communiceert over de mogelijkheden. Wij hebben één centraal internationaal platform waar al onze jobs over de hele wereld openstaan voor alle collega’s. Ook daar mag kennis geen doorslaggevende drempel zijn. Persoonlijkheid primeert.’

‘Kennis mag geen doorslaggevende drempel bij rekrutering en interne mobiliteit zijn.’

Uit de bocht gaan

‘Je cultuur moet ondersteunen, dat ook: met opleiding, maar ook met vertrouwen. Je mag fouten maken bij ons. Dat is essentieel.’

‘Valkuil is dat je zo’n uitgesproken cultuur hebt dat je alleen maar dezelfde mensen aantrekt. Daar moeten we actief over waken, over die diversiteit.’

‘Naast onze 2 waarden én een passie voor sport moeten we alert blijven en verder kijken naar verschillende profielen.’

‘Je moet op zoek naar de échte signalen die passen bij je waarden.’

HR gedeeld

‘Als ik dat mag zeggen - HR is in de praktijk geen aparte afdeling bij ons. Ze is er wel, natuurlijk, maar heel wat mensen dragen ook mee een HR-rol.’

‘Zo heeft een collega uit onze vestiging in Gent, die in retail staat, succesvol een employer branding traject getrokken. En is er iemand van het HR payroll team die actief deelneemt aan de ontwikkeling van volleybal in België. Zo werken motivatie en betrokkenheid het beste.’

Lees meer:

Good Practices, Praktijk

Met ‘design thinking’ kunt u rekrutering - geheel of gedeeltelijk - hertekenen en aanscherpen. Ons doel? Een pak kandidaatgerichter worden, want de schaarste vraagt erom.

Good Practices, Praktijk

Met ‘design thinking’ kunt u rekrutering - geheel of gedeeltelijk - hertekenen en aanscherpen. Ons doel? Een pak kandidaatgerichter worden, want de schaarste vraagt erom.
meer

HR strategie, Praktijk

U doet heel wat inspanningen om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Dat talent aan boord halen en houden? Daarvoor is méér nodig dan een handtekening onder een contract. Onboarding maakt tegen...

HR strategie, Praktijk

U doet heel wat inspanningen om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Dat talent aan boord halen en houden? Daarvoor is méér nodig dan een handtekening onder een contract. Onboarding maakt tegen...
meer

Beter werken, Praktijk

Als u fluency, het nieuwe ‘work life balance’ wil laten werken, volstaat de klassieke inrichting van de werkruimte niet meer. Hoe creëert u een omgeving die flexibel werken ondersteunt en samenwerk...
meer