Retentie in coronatijden? Zet je cultuur op scherp!

Sterke organisaties hebben één ding gemeen: ze brengen mensen enthousiast samen rond een gemeenschappelijk doel. Maar woelige tijden schudden die cultuur stevig door elkaar. Nu de fysieke kantoorvloer veraf is, verwachten medewerkers een duidelijke visie en sterke waarden. Hoe je retentie laat werken in coronatijden? Maak je bedrijfscultuur tastbaar, ook vanop afstand.

Cultuur is vandaag meer dan ooit de lijm die je organisatie samenhoudt. Het is je poolster van alle beslissingen. Het is de reden waarom je medewerkers zich graag blijven inzetten. Het is de manier waarop je als organisatie sterk talent aantrekt en behoudt.

Tijdens de coronacrisis verdient je cultuur nog meer aandacht. De onvoorspelbaarheid doet je medewerkers zoeken naar meer houvast. En daarbij kan je bedrijfscultuur een belangrijke rol spelen.

Betere retentie in turbulente tijden? Deze vijf tips helpen je op weg.

 

1. Hecht waarde aan je waarden

Op de kantoorvloer zijn je waarden tastbaar. Nu we virtueel werken, moet je ze zichtbaar en concreet maken. Dat is een hele uitdaging.

Zijn je waarden vastgelegd? En belangrijker: leven ze in je organisatie? Zijn het gedeelde waarden, die je medewerkers ook nastreven? Maak ze voelbaar in de praktijk, zodat het niet bij holle woorden blijft:

  • Communiceer ze regelmatig organisatiewijd
  • Zet ze aan het werk in hoe je met klanten, kandidaten en medewerkers omgaat
  • Integreer ze in hoe je medewerkers rekruteert en beoordeelt

 

2. Start bij je rekrutering en onboarding

Uit onderzoek blijkt dat ruim 40% van de mensen die binnen de zes maanden ontslag nemen, bedrijfscultuur als reden geeft. Bijna evenveel mensen zoeken andere oorden op omdat hun takenpakket niet aan de verwachtingen voldoet.

Ruim 40% van de mensen die binnen de zes maanden ontslag nemen, geeft bedrijfscultuur als reden

Retentie start bij het aantrekken van het juiste talent: mensen die passen in je cultuur. Die cultural fit identificeer je best meteen in rekrutering.

Bovendien is er meer nodig dan een handtekening onder een contract. Tijdens de eerste dagen, weken en maanden wil je dat nieuwe medewerkers het gevoel krijgen dat ze terechtkomen in een organisatie die bij hen past. 

Preboarding en onboarding zijn onmisbaar geworden.

 

3. Help je medewerkers het beste uit zichzelf halen

Startende medewerkers - en zeker de NextGen medewerkers - zijn brandend ambitieus. Laat die ambitie niet uitdoven. Geef je medewerkers perspectieven en bied hen kansen om te groeien. Neem regelmatig poolshoogte van wat ze willen bereiken en waar ze vandaag staan. 

Overbrug de kloof door opleiding, mentoring en coaching.

Maar vraag mensen die al langer bij je werken even goed naar plannen, ambitie én welzijn. Via interne communicatie houd je iedereen op de hoogte van de mogelijkheden. Zie ook puntje 4 hieronder.

 

4. Zet in op betrokkenheid

Als leider is dit hét moment om je sleutelrol te vervullen: de virtuele deur openlaten voor dialoog, proactief in gesprek gaan met medewerkers om te peilen naar hun welzijn, hulp bieden en een context creëren waarin teams zelfs in moeilijke tijden plezier kunnen maken.

Volgens onderzoek van Gallup zijn frequente gesprekken de grootste hefboom voor de betrokkenheid van medewerkers. 

Medewerkers zijn volgens datzelfde onderzoek drie keer meer betrokken als ze feedback krijgen van hun manager. Communiceer dus transparant en sta open voor feedback. Waardeer de expertise van je medewerkers en betrek ze bij belangrijke beslissingen.

Trek die betrokkenheid ook door, zodat het niet bij een gevoel blijft. Laat je medewerkers mee bouwen aan plannen of nieuwe aanpak binnen je organisatie

 

5. Bewaak de balans

Nu de grens tussen werk en privé nog meer onder druk staat, moeten we meer dan ooit aandacht hebben voor gezonde werkgewoonten. 

Hoe je in je beleid focust op welzijn? Door gezonde hobby’s aan te moedigen, e-mails buiten de werkuren te beperken en de dialoog met je werknemers aan te gaan.

 

Lees meer:

Praktijk

Zeker: heel wat mensen zijn gestresseerd en angstig in deze coronatijden. Hoe houd je in zo’n onzeker klimaat de moed erin? Met ons dodelijkste wapen: optimisme. Zo schiet je raak

Praktijk

Zeker: heel wat mensen zijn gestresseerd en angstig in deze coronatijden. Hoe houd je in zo’n onzeker klimaat de moed erin? Met ons dodelijkste wapen: optimisme. Zo schiet je raak
meer

Actualiteit

Met deze extralegale voordelen trek je talent aan - ook nà corona

Actualiteit

Met deze extralegale voordelen trek je talent aan - ook nà corona
meer

Opinie

‘Het is belangrijk dat we de lessen die we hebben geleerd blijven leren en verankeren,’ vindt Eddy Annys, Managing Director van Tempo-Team. ‘Want we vergeten snél als mensen, hoe acuut onze situati...
meer