Interne communicatie: zo doen we dat bij Tempo-Team

Hoe tevreden en betrokken uw mensen zijn? Dat hangt zeker ook af van uw interne communicatie. Hoe bereikt u iedereen optimaal met de passende kanalen? Ook wanneer uw mensen decentraal werken? We kijken bij onszelf binnen en vragen het aan Marianne Huyghebaert, manager internal communication bij Tempo-Team

Strategisch belangrijk

Interne communicatie louter een middel om uw medewerkers top-down te informeren? Vandaag willen uw mensen weten waar ze bij uw bedrijf hun schouders onder zetten en waarom ze dat doen.

Ook uw ‘hoe’ is cruciaal: hoe kunnen zij in hun job heel concreet bijdragen tot het grotere geheel? Weten dat hun job ertoe doet, is nu eenmaal belangrijk.

Door het ‘waarom’ en ‘hoe’ transparant te maken, hebben uw mensen bovendien meer affiniteit met ‘wat’ ze moeten doen.

Interne communicatie is dus strategisch belangrijk voor uw bedrijf. Het stelt u in staat om uw visie, missie en waarden helder te maken en uw medewerkers op één lijn te krijgen.

Zo voelt iedereen zich meer betrokken en heeft u meer kans dat uw mensen ambassadeurs worden. Dat helpt dan weer om talent aan boord te houden en aan te trekken.

Zo doen we dat bij Tempo-Team

“De menselijke connectie blijft het belangrijkste”

Meer dan 400 medewerkers verspreid over meer dan 100 kantoren en mensen die vaak op de baan zijn: Marianne Huyghebaert, manager internal communication bij Randstad Group, waar Tempo-Team deel van uitmaakt, legt uit hoe interne communicatie in zijn werk gaat.

Redweb: statisch intranet

“Onze corporate communicatie − top-down informatie die iedereen moet weten − komt op ons intranet, Redweb. Dat kan gaan over strategie, externe of interne campagnes (zoals mei plasticvrij), operationele tools, veranderingen, GDPR, beleid... Het team Internal Communication is de gatekeeper van intranet.

Wat op ons huidige Redweb verschijnt, is voor iedereen zichtbaar. We kunnen niet in doelgroepen communiceren en er is ook geen mogelijkheid tot interactie. In het intranet waar we naartoe willen, moet dat zeker anders.”

Manager: eerste informatiebron

“Onze mensen duiden hun directe manager aan als hun voornaamste informatiebron. Al ben je nog zo gedigitaliseerd, de menselijke connectie blijft het belangrijkste.”

“In onze kantoren communiceert de Business Manager onze corporate communicatie rechtstreeks aan zijn/haar team. Zo kan hij/zij de boodschap meteen kaderen: wat is de strategie, waarom doen we het zo en welke acties/instructies zijn daaraan gekoppeld?”

De Business Manager kan corporate boodschappen meteen kaderen.

“Wat op het intranet verschijnt, ondersteunt veelal de mondelinge communicatie van de managers. Vanuit het team Internal Communication helpen wij managers door hen bijvoorbeeld een korte presentatie mee te geven.”

Google Plus: gepersonaliseerde communities

“Google Plus is ons informelere sociaal interactie-platform. Mensen kunnen zich abonneren op communities.

Zo kiezen ze het nieuws dat voor hen relevant is: over een bepaalde regio, over specialisaties, of specifieke klantensegmenten, of zelfs over IT development. Het platform is dus heel gepersonaliseerd.”

Op Google Plus kiezen medewerkers het nieuws dat voor hen relevant is. Da’s dus heel gepersonaliseerd.

“Iedereen kan owner zijn van een thema en iets aankondigen, collega’s informeren, warm maken of bedanken. Elke community heeft moderatoren. Bij de opstart hebben we mensen begeleid en gestuurd. Google Plus is een kanaal van iedereen en voor iedereen. Dat werkt heel goed.”

“Nog een grote plus: via de app kunnen mensen op de baan Google Plus ook gemakkelijk raadplegen.

Toekomst: intranet en sociaal platform integreren

“Ik zie veel nieuwe initiatieven die handig zijn: communicatiekanalen en tools die we ook als app op de smartphone gebruiken. Het intranet zelf moet ook interactiever worden.”

We willen dat iedereen makkelijk de informatie krijgt die in zijn of haar rol relevant is

“Intranet, sociaal platform en toegang tot al je tools integreren in één aantrekkelijk digitale werkplek, dat is het doel. Ik droom ervan om dat in de loop van volgend jaar te realiseren.”

Google Forms: kort op de bal bevragen

“Vanuit Interne Communicatie meten wij heel vaak onmiddellijk na een publicatie, campagne of meeting met de manager of de boodschap juist geland is.

Google Forms is daar een goede tool voor. Je ziet meteen wie, wat, hoe antwoordt. En daarvan kun je diagrammen bekijken. Meestal stellen we een drietal vragen:

  1. Wat is de belangrijkste boodschap die jij van de meeting hebt opgepikt?
  2. Wat ga jij met deze boodschap doen in je dagelijkse job?
  3. In hoeverre zie jij het zitten om de opdracht waar we samen voor staan, mee te realiseren?

Onze mensen weten dat we ook echt iets met hun feedback doen. We proberen het beter of duidelijker te formuleren op intranet of geven tips mee aan diegene die de boodschap moet overbrengen. Soms experimenteren we met nieuwe communicatievormen.”

 

 

Bronnen
- Trendonderzoek IC 2019

- Waarom interne communicatie belangrijk is

- Beste praktijken

Lees meer:

Beter werken, Praktijk

Graag werken bepaalt in grote mate hoe gelukkig we zijn. Werknemers in ons land geven hun werkgeluk geen onderscheiding, leert ons onderzoek. En úw mensen? Hoe zorgt u ervoor dat hun geluksscore ho...

Beter werken, Praktijk

Graag werken bepaalt in grote mate hoe gelukkig we zijn. Werknemers in ons land geven hun werkgeluk geen onderscheiding, leert ons onderzoek. En úw mensen? Hoe zorgt u ervoor dat hun geluksscore ho...
meer

Good Practices, Praktijk

Rekruteren in schaarste? Dat vraagt om een creatieve aanpak. Hoe wij onze klanten daarbij helpen? Wij zetten hun uitdagingen én onze antwoorden op een rij

Good Practices, Praktijk

Rekruteren in schaarste? Dat vraagt om een creatieve aanpak. Hoe wij onze klanten daarbij helpen? Wij zetten hun uitdagingen én onze antwoorden op een rij
meer

Good Practices, Praktijk, Inzichten en trends

Heel wat van uw toekomstige werknemers spijbelen om deel te nemen aan de klimaatmarsen. Staan we voor een maatschappelijk keerpunt? En kan, en moet HR mee uw organisatie duurzamer maken?
meer