Zo ga je om met kritiek op je werk

Hoe valt kritiek bij jou? Schiet je in een defensieve kramp, merk je dat het eerder verlammend werkt of ga je er net constructief mee om? Goed omgaan met kritiek is een belangrijk aspect van zelfzorg. Wedden dat het je werkplezier een boost geeft?

Met kritiek omgaan is niet eenvoudig, in welke vorm het zich ook aandient.

In het beste geval werkt kritiek constructief, wil het een werkrelatie en prestaties verbeteren, gedrag ten goede veranderen of helpt het omdat iemand even zijn hart kan luchten.

Dan blijft het feitelijk en relevant.

Feedbackcultuur of net niet?

In het ergste geval wordt op de m/v gespeeld en kan het schade aanrichten. De context voor feedback en kritiek is heel erg belangrijk, bevestigt Neuroscience.

In een cultuur waarin fouten maken màg, zelfs wordt aangemoedigd omdat het als een deel van groei wordt gezien, wordt kritiek - of feedback - automatisch constructiever. Dan kun je die makkelijker ter harte nemen.

Komt kritiek ook in die omgeving soms nog moeilijk aan, en daar zijn heel valabele redenen voor, in welke fase je je ook in je loopbaan bevindt, dan helpen deze tips.

Houd je taken en je persoon uit elkaar

Probeer een onderscheid te maken tussen je taken en verantwoordelijkheden aan de ene kant en wie je bent aan de andere.

Komen er bemerkingen op wat je deed, dan wil dat niet zeggen dat je daarom als collega wordt terecht- of afgewezen.

Bereid je voor

Houd een aantal manieren bij de hand, bijvoorbeeld op je smartphone of op post-it, die helpen beter met kritiek om te gaan. Haal die er even bij voor het gesprek, als reminder.

Noteer bijvoorbeeld:

  • herhaal even wat de ander zegt voor ik spontaan reageer
    om goed te vatten wat wordt bedoeld
  • niet meteen persoonlijk nemen
    pas de kritiek toe op mijn werk niet op wie ik ben
  • zeg ‘Dank je wel, kan ik dat even laten bezinken?’
    zodat ik er later op terug kan komen


Vooral dat laatste is veel waard wanneer je iemand bent die dingen even tijd moet geven voor je er een goed antwoord op kunt geven.

Vraag door en praat er met anderen over

Zorg ervoor dat je elkaar goed begrijpt. In een eerste emotionele reactie hoor je makkelijker wat je wil - of net niet wil horen. Of reageer je op opvallende details, en niet op de echte boodschap.

Vraag in plaats daarvan even door en leg goed vast wat er juist wordt gezegd, en waarom. Dat maakt het gesprek concreter en feitelijker. Daarna kun je nog altijd even tijd vragen om erop terug te komen.

Je kunt ook ‘doorvragen’ aan je management en daar naar een mening polsen. Een frisse blik kan wonderen doen, en zo krijg je niet het gevoel dat je er alleen voor staat.

Kijk achteraf vèrder dan de kritiek

Kun je nagaan of de kritiek een soort signaal is voor iets dat breder leeft?

Of is het gewoon de mening van één persoon, en moet die vooral in een ander perspectief worden bekeken? Dan wacht je beter even met erop in te gaat tot je een gelijkaardige mening vaker hebt gehoord.

Ken jezelf en laat los

Hoeveel verwacht je van jezelf? Hoe ‘likeable’ wil je zijn? Als je weet dat je graag gezien wilt worden en dat je de lat bijzonder hoog legt, weet je ook dat kritiek harder aan kan komen dan nodig.

Hoezeer je ook fan bent van je eigen voorstellen, het helpt om hun waarde te beoordelen in functie van de doelen van uw organisatie. Zo zie je scherper voor welke punten je kunt strijden en welke je beter loslaat.

Komt het echt aan? Geef jezelf dan ruimte om te bekomen

Feedback niet persoonlijk nemen? Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe goed je intenties ook zijn, soms komt kritiek gewoon hard aan, zeker wanneer die terecht is en je de tegenwind niet zag aankomen.

Neem dan zeker voldoende pauze op een manier die wèrkt. Slaap je minder goed, vermindert je eetlust, neem dan tijd om echt te bekomen en je batterijen op te laden.

Bewuste zelfzorg betekent dus ook: grenzen bepalen voor jezelf: want hoe vaak speel je zelf boeman?

 

 Bron: HBR.org

Lees meer:

Praktijk

Online Onboarden. Dat is iemand welkom aan boord heten via scherm. Héél anders dan in levenden lijve, dus. Waarop moet je letten? En hoe zorg je ervoor dat het een warm welkom is? Ook wij moesten r...

Praktijk

Online Onboarden. Dat is iemand welkom aan boord heten via scherm. Héél anders dan in levenden lijve, dus. Waarop moet je letten? En hoe zorg je ervoor dat het een warm welkom is? Ook wij moesten r...
meer

Praktijk

In mei 2020 stonden de sociale verkiezingen gepland. Maar het coronavirus stak daar een stokje voor. De verkiezingen zijn nu uitgesteld tot november. Wat betekent dit concreet? Onder meer voor het ...

Praktijk

In mei 2020 stonden de sociale verkiezingen gepland. Maar het coronavirus stak daar een stokje voor. De verkiezingen zijn nu uitgesteld tot november. Wat betekent dit concreet? Onder meer voor het ...
meer

Beter werken, Organisatie, Praktijk

Veilig werken staat in coronatijd natuurlijk hoog op jouw prioriteitenlijst (en op die van je mensen). Kan je daarbij nog wel wat praktisch advies gebruiken? Onze safety manager Pascal deelt met ve...
meer